T8 i M78 99

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

T8 i M78 99

Legg inn av Henrik N380 » 14 nov 2004, 21:23

Sitter her med en M78 99 med ødelagt girkasse og motor. Har også en glimrende M87 T8 motor med girkasse. Spørsmålet er enkelt går T8 motoren i 99:an? :?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 nov 2004, 21:46

Det er ikkje noko større vanskeligheit om du også har diverse elektronikk og ledningsnett.
Du må vel også bytte bremser og demparar før det vert godkjent.
Komplett liste over kva du må bygge om får du på GM Norge (SAAB Norge), der dei skriv ut eit skriv der chassisnummeret ditt står, og kva du må ha bytta til. ta det med når du skal godkjenne bilen på Biltilsynet, so skal det meste gå i boks.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 14 nov 2004, 22:25

Kjøpt deg 99?? Vi vil ha bilder!!

Om du skal ha i T8'n må du massere torpedoveggen litt pga at reimskivene kommer litt lenger bak enn på 99-motorn. Enten kan du ta slegga, eller så må du skjæra ut og sveise inn en ny bit. For det er vel h-motor vi snakker om her?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 14 nov 2004, 23:07

99:an har jeg hatt en stund. Den var så fin så jeg måtte ha den! :D
Har ingen bilder av den men den er 3-dørs rød(hvit) med brun bakluke 8) Skal kanskje bli orange eller orkidè hvit. Nå står den hos en kamerat sammen med "første bilen" Har to prosjekter der nå ,:? men ingen bil som virker. :cry:

Hva slags resultat blir best av slegge og sveis?
Tror nok jeg trenger litt bedre ferdigheter til detta! :x :absolute:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 nov 2004, 23:19

sveid er klart best.. Er vel snakk om en "bulk" som må lages vel?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 14 nov 2004, 23:53

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 15 nov 2004, 01:58

Jeg ville ha skåret ut vannpumpegropa på en nyere 99, sånn cirka 82>, og bare flyttet den over. Du får den nok billig hos høggeren! I tillegg må du flytte batteriet. Det beste er til bagasjerommet, men sørg da for å ha en ordentlig sikring like ved plusspolen på batteriet i tillegg til en skikkelig dimensjonert kabel. Du bør også gå til anskaffelse av en ny vifte til å ha forran radiatoren, eller kanskje du kan bruke en slimvifte som du får kjøpt på spesialbutikker for trimming av biler. Det blir nemlig en god del trangere mellom motor og radiator.

Om du har en god porsjon pågangsmot, skulle ikke dette bli noe problem.
Lykke til!
:thumbsup:

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 15 nov 2004, 14:54

Ser nå at jeg har en del arbeid foran meg. Fyst må eg vel skaffe godkjennings papirer fra Saab, èn bil som jeg kan bruke som transportmiddel til og fra og få førarkortet tilbake! :)

Hvordan er det med Saab 90? Har den en annen torpedovegg eller er det samme som på 99?

Skal holde dere oppdatert med bilder men dette tar tid!! :lol:

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 16 nov 2004, 16:01

90 har samme torpedo som 99 ja. Den nyeste typen altså, der passer B201 rett inn uten modifikasjon av veggen.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 16 nov 2004, 17:33

Så man kan "klippe å lime" litt torpedovegg? :?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 16 nov 2004, 18:59

Sku tru det ja. 8)

Kommer til å begynne med min snart og, der blir det 16v, vi får dele litt erfaringer.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 16 nov 2004, 23:17

Rune N35 skrev:90 har samme torpedo som 99 ja. Den nyeste typen altså, der passer B201 rett inn uten modifikasjon av veggen.
Mener å huske at det er litt i trangeste laget for ei reimskive med tre spor fra 900. Monterte en slik i en `82 99 for noen år siden.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 16 nov 2004, 23:24

Hmm. Kan jo kanskje bruke torpedoveggen fra en 900 :idea:

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 16 nov 2004, 23:26

Det vil du ikke. :) Bare spør Børre... 8)

Klart, alt går!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar