Aero styling på gammal 900

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Aero styling på gammal 900

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 nov 2010, 11:36

Skal prøve å få tak i aero styling. (har ikkeno bil å ha det på, bare greit å ha det liggende.) :D

Hva er det som skiller f.eks en 900i fra en aero når det gjelder styling. Er det like fangere foran og bak, og kun sideskjørtene som er anderledes?
Gar aero'n en ekstra frontleppe?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av Eirik N396 » 02 nov 2010, 12:45

Hvilken type tenker du på? :) 1979-1986 eller 1987-1993(/1994) ?

På den seneste utgaven, altså 87-93 med såkalt integrerte støtfangere, er det samme fanger foran og bak. Men, bilene med turbo hadde en ekstra liten leppe under frontfangeren (3-4cm bred kanskje?). Denne kunne en nok også få som ekstrautstyr, for det er noen biler uten turbo med samme leppa.

Ellers er det sideskjørtene da, som kanskje er det viktigste. Da er det snakk om 5 deler på hver side. Det er en del som har montert sideskjørtene mellom hjulhusene, men som ikke har fått med seg at sidebiten mellom framfanger og hjulbue og sidebiten mellom bakfanger og hjulbue også er annerledes. (Aerobitene på sidene foran og bak bygger lenger ned, i tillegg til at de mangler de vertikale "rillene" ved hjørnene av fangerne. Legg forøvrig merke til at sidebitene bak er litt ulike på coupe og sedan(dvs cab). Det er mulig å bruke disse, men det blir ikke helt "riktig".

Til slutt må en huske på å få med 4 hjulbuelister.

Når det gjelder aeroskjørt for den gamle trubbnosfronten 79-86, er det vel egentlig helt tilsvarende som beskrevet over for de nyere fangerne. Det eneste jeg er litt usikker på her, er frontspoileren under fangeren, om den er lik på alle turbobilene eller spesiell for aero.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 nov 2010, 17:56

Takk for svar eirik. Skal få tak i no bett'ar fra en 900 special. Denne har den styinga som jeg leiter etter ikke sant?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av turboTruls N263 » 02 nov 2010, 21:10

t8 spesial du tenker på? i såfall er det vel integrerte fangere. Du trenger festebrakketer, fangere og 4 stk sidedeksler med skinner. Bakfanger passer kun på 3 og 5dørs.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Aero styling på gammal 900

Legg inn av Eirik N396 » 02 nov 2010, 22:10

alex_ander3@hotmail.com skrev:Takk for svar eirik. Skal få tak i no bett'ar fra en 900 special. Denne har den styinga som jeg leiter etter ikke sant?
Vanskelig å si når du ikke sier hvilken styling du er på jakt etter ;) Men som Truls sier, om du mener en T8 Special, så er det Aero-styling på denne for biler med integrerte fangere :) Det bør kanskje også nevnes at aeroskjørtene er grålakkerte, og det samme er fangerne på biler med slike skjørt. Derfor kan det være lurt å sikre seg fanger foran og bak også, om du ikke vil lakke opp vanlige fangere :)

Men Truls, du skriver det er fire sidebiter. Du mener vel fem biter? :) Det er jo en bit foran fremhjulet, en bak fremhjulet, en på døra, en foran bakhjulet, og en bak bakhjulet ?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av na_X » 02 nov 2010, 22:14

t8 spesial er bare en t8 med aero-utseende som nevnt ja, samt at den er produsert i bare 1989.. den har også luftutslipps-kåpene.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av turboTruls N263 » 03 nov 2010, 08:00

Eirik N396 skrev:
alex_ander3@hotmail.com skrev:Takk for svar eirik. Skal få tak i no bett'ar fra en 900 special. Denne har den styinga som jeg leiter etter ikke sant?
Vanskelig å si når du ikke sier hvilken styling du er på jakt etter ;) Men som Truls sier, om du mener en T8 Special, så er det Aero-styling på denne for biler med integrerte fangere :) Det bør kanskje også nevnes at aeroskjørtene er grålakkerte, og det samme er fangerne på biler med slike skjørt. Derfor kan det være lurt å sikre seg fanger foran og bak også, om du ikke vil lakke opp vanlige fangere :)

Men Truls, du skriver det er fire sidebiter. Du mener vel fem biter? :) Det er jo en bit foran fremhjulet, en bak fremhjulet, en på døra, en foran bakhjulet, og en bak bakhjulet ?
Jo da selvsagt inneholder hele kitet også 3 deler på hver side som går fra hjulbue til hjulbue. Anså dem som klarert ettersom dem er like, uavhenging av flattfront eller skråfront. Men om han bruker vanlige fangere får man ikke Aero look.
Kort fortalt inneholder det 12 plastdeler evnt 13 på trubbnos. altså 6 deler sideskjørt. 3 deler foran (4 på trubbnos) og 3 deler bak.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av Eirik N396 » 03 nov 2010, 08:40

Alex, jeg kan godt forstå om du blir forvirra her nå :D Men jeg står fast ved at aero-stylinga består av 10 sideskjørtbiter, en frontleppe, og ofte skjermbreddere. Front- og bakfanger er like, men aero-fangerne pleier ha en litt annen farge..

Jeg forsøkte å finne et bilde jeg kunne bruke for illustrasjon, men i stedet fant jeg denne guiden, som jeg synes bekrefter dette:

http://www.datazap.net/sites/Svensk_exp ... Guide.html

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av Andreas N1194 » 03 nov 2010, 09:42

Eirik N396 skrev:Alex, jeg kan godt forstå om du blir forvirra her nå :D Men jeg står fast ved at aero-stylinga består av 10 sideskjørtbiter, en frontleppe, og ofte skjermbreddere. Front- og bakfanger er like, men aero-fangerne pleier ha en litt annen farge..

Jeg forsøkte å finne et bilde jeg kunne bruke for illustrasjon, men i stedet fant jeg denne guiden, som jeg synes bekrefter dette:

http://www.datazap.net/sites/Svensk_exp ... Guide.html
Den var jo knall Eirik! Tusen takk (låner tråden til Alex litt ;) ) Ellers så vet jeg om en fyr som skal selge Aero-sett men du har tilgang på varer selv Alex? Dersom noen skulle kunne fortelle litt mer om hva som er forskjellen på aero for cab og ikke cab så blir jeg superfornøyd også :D
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 nov 2010, 12:01

Andreas N1194 skrev:
Eirik N396 skrev:Alex, jeg kan godt forstå om du blir forvirra her nå :D Men jeg står fast ved at aero-stylinga består av 10 sideskjørtbiter, en frontleppe, og ofte skjermbreddere. Front- og bakfanger er like, men aero-fangerne pleier ha en litt annen farge..

Jeg forsøkte å finne et bilde jeg kunne bruke for illustrasjon, men i stedet fant jeg denne guiden, som jeg synes bekrefter dette:

http://www.datazap.net/sites/Svensk_exp ... Guide.html
Den var jo knall Eirik! Tusen takk (låner tråden til Alex litt ;) ) Ellers så vet jeg om en fyr som skal selge Aero-sett men du har tilgang på varer selv Alex? Dersom noen skulle kunne fortelle litt mer om hva som er forskjellen på aero for cab og ikke cab så blir jeg superfornøyd også :D

Lån i vei hehe.


Da har jeg forstått eirik. tusen takk for fin og utfyllende info :wink:
Bitene det er snakk om er fra en 89 special. så da er det nok korrekt ja.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av turboTruls N263 » 03 nov 2010, 15:57

Eirik N396 skrev:Alex, jeg kan godt forstå om du blir forvirra her nå :D Men jeg står fast ved at aero-stylinga består av 10 sideskjørtbiter, en frontleppe, og ofte skjermbreddere. Front- og bakfanger er like, men aero-fangerne pleier ha en litt annen farge..

Jeg forsøkte å finne et bilde jeg kunne bruke for illustrasjon, men i stedet fant jeg denne guiden, som jeg synes bekrefter dette:

http://www.datazap.net/sites/Svensk_exp ... Guide.html
Ok om du ser på bitene som tilstøtter fangerne som sideskjørt blir det ti biter. Har aldri sett på fangerdekslene som et sideskjørt ettersom de er en del av fangerne. Når noen selger Aero sideskjørt pleier dette å være 6 deler.
Men ok da har det blitt klarhet i tingene her.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av Børre N17 » 04 nov 2010, 23:07

Andreas N1194 skrev: Dersom noen skulle kunne fortelle litt mer om hva som er forskjellen på aero for cab og ikke cab så blir jeg superfornøyd også :D
På Cab så så er de bakerste panelene av typen som passer mot sedan-bakfanger. Desverre er disse sjelden til salgs brukt, MEN det går å bruker bitene som kommer fra en CC som er oftest i "omløp". De passer ikke helt optimalt akkurat i overgangen mellom panelet og bakre støtfanger, men det går.

Satte på CC deklser på min, og de har nå sittet der i 10 år uten at det har gjort meg stort. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av Andreas N1194 » 05 nov 2010, 10:44

Børre N17 skrev:
Andreas N1194 skrev: Dersom noen skulle kunne fortelle litt mer om hva som er forskjellen på aero for cab og ikke cab så blir jeg superfornøyd også :D
På Cab så så er de bakerste panelene av typen som passer mot sedan-bakfanger. Desverre er disse sjelden til salgs brukt, MEN det går å bruker bitene som kommer fra en CC som er oftest i "omløp". De passer ikke helt optimalt akkurat i overgangen mellom panelet og bakre støtfanger, men det går.

Satte på CC deklser på min, og de har nå sittet der i 10 år uten at det har gjort meg stort. :wink:
Knall! :D Dette er planen min også, men jeg har da 1 stk Aero-sedan-bakdel, haha ;) Så om noen skulle ha en stk til liggende, så vet de hvor de kan henvende seg, og tilogmed få pæng for den :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Aero styling på gammal 900

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 nov 2010, 20:59

Børre N17 skrev:
Andreas N1194 skrev: Dersom noen skulle kunne fortelle litt mer om hva som er forskjellen på aero for cab og ikke cab så blir jeg superfornøyd også :D
På Cab så så er de bakerste panelene av typen som passer mot sedan-bakfanger. Desverre er disse sjelden til salgs brukt, MEN det går å bruker bitene som kommer fra en CC som er oftest i "omløp". De passer ikke helt optimalt akkurat i overgangen mellom panelet og bakre støtfanger, men det går.

Satte på CC deklser på min, og de har nå sittet der i 10 år uten at det har gjort meg stort. :wink:
Litt OT: Det same gjeld sjølvsagt for standarddeksela. Kjøpte eit nytt deksel til 900:n venstre bak på festivalen, men det var til sedan og ikkje CC :(

Svar