d?rlig fyr i varmeapparatet?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

dårlig fyr i varmeapparatet?

Legg inn av Anders N95 » 28 nov 2004, 22:20

Virker som om "bålet" i min og900 begynner å dø ut. skikkelig dårlig fyr. Blir liksom ikke noe varmt viss jeg ikke står i ro i flere minutter på tomgang, eller om jeg fyrer motoren noe alvorlig når jeg kjører. Er dette "normalt"? Kan d være dårlig utlufting bak i coupeen? eller hva er d?
Vørterøl og svisker!!

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 28 nov 2004, 22:23

Vel, da er det bare en ting å gjøre. Legge på noen nye kubber!
Kan termostaten være konk!?!? :? Hadde motsatt problem på min 900 det var varmt som H**** :-x

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 28 nov 2004, 22:27

pass på at du har nokk kjølevann! sjekk ned i tanken, hjelper ikke å se på utsiden av tanken på gamle biler, kan vere en stripe med skitt og fett som ser ut som nivået mens det egentlig er lavere... var i alle fall det som var problemet med mitt varmeapparat!
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Gjest

Legg inn av Gjest » 28 nov 2004, 22:28

Termostat!
Hadde samme problem på min. Byttet termostaten forrige helg og voilá. Nå er bilen godvarm på halvveien til jobb!

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 28 nov 2004, 23:14

ok. hørtes fornuftig ut. hvor nøyaktig sitter termostaten? lurte på om jeg måtte begynne å finne alternative fyringsmetoder her jeg nå. Pellets har jeg hørt skal varme bra..:)
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 28 nov 2004, 23:28

Hold øye med vanntemperaturen. Tempgiver til kjølevannet har konket på min NG900, noe som gir Check Engine og samme problem som du beskriver med "bålet".

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 30 nov 2004, 14:51

ok, da har man forsket litt og funnet ut ting. Jeg blir vel nødt til å tappe av kjølevæsken, men hvor er så da avtapningspluggen? Den ventilen som sitter på termostathuset er vel bare en utluftningsventil? hvor meget koster sådan en slik termostat egentlig?
Vørterøl og svisker!!

macgeier

Legg inn av macgeier » 30 nov 2004, 15:14

Pris for termostat:

termostat: 69,90
Pakning: 14,90
------------------------------------
Totalt: 84kroner og 80 øre (Biltema)
------------------------------------

Arbeid: 5- 20 minutter.

Du trenger ikke å tappe ut kjølevesken, temostaten sitter på toppen av motoren. Hvis kjølevesken er gammel (over to år) så bør du bytte denne, glem tappepluggen, ta heller å løsne den nederste slangen på radiatoren.
Må du tappe ut, så beregn en halvtime ekstra.

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 01 des 2004, 17:22

ok, men hvor mye har d å si hvilken termostat jeg kjøper. har en liggende på 88 grader, men i haynes boka står d 89 eller 92 til de nordiske land.... Eksploderer bilen viss jeg setter i denne eller?
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 01 des 2004, 18:06

sett i den på 88 grader. I gamlebilen monterte jeg inn en 82 graders fra 9000. Passer rett på og gir større margin mot overopphetet topplokk, samt at motoroljen får et lengre liv.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar