Høyt turtall på tomgang ved varm motor.
Moderator: Moderatorer
Høyt turtall på tomgang ved varm motor.
Min kjære 900i 1987 ligger på ca 1200 på turtall på tomgang når motoren er varm. Høres ut som når man choker en manuell chok, men det finnes ikke. Problemet er ikke der ved kald motor. I tillegg hører jeg at motoren "stresser" litt opp og ned når den er slik. Mistenker at dette bidrar til økt bensinforbruk... Noen som har noen enkle tips? Har gjort en enkel ting som å bytte tennplugger foreløpig. Forbruket ligger forøvrig på 0,85 med skiboks på langkjøring, men adskillig høyere i byen, da jeg blir stående mer på tomgang i kø med denne jagende motoren.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2028
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.
Jeg har samme problem og symtomer på min 1993 900i-16V.
Bruker nok literen i snitt på blandet kjøring.
Bruker nok literen i snitt på blandet kjøring.
"Alt" fra totakt til turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.
Tipper falskluft eller tomgangsmotor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2028
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.
Hvor er det vanligst at den drar falsk luft?Ingvar N629 skrev:Tipper falskluft eller tomgangsmotor.
"Alt" fra totakt til turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.
Gjennom sprekker i ALT av gummi. Sjekk også gummiforinga til plastnippelen i innsugsmanifolden, lett å glemme. Og sjekk hele veien fra LMM.
Ellers regner jeg med at dersom check engine hadde lyst, ville trådstarter opplyst om det.
Ellers regner jeg med at dersom check engine hadde lyst, ville trådstarter opplyst om det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 12 jun 2008, 10:46
- Medlemsnummer: N1393
- Navn: Alexander
- Bil: saab 900t 94
- Sted: sarpsborg
Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.
eller bruke en flaske startgass rundt omkring på slangene 

Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.
Ble plutselig bortreist, så fikk desverre ikke deltatt i min egen tråd...
Check engine lyser ikke nei! Så luft et eller annet sted ja. Men ville ikke problemet vært der også ved oppstart? Dette forekommer ikke når jeg skal en snartur i lokalmiljøet, men alltid når jeg har kjørt noe lenger enn kort.
Check engine lyser ikke nei! Så luft et eller annet sted ja. Men ville ikke problemet vært der også ved oppstart? Dette forekommer ikke når jeg skal en snartur i lokalmiljøet, men alltid når jeg har kjørt noe lenger enn kort.