Høyt turtall på tomgang ved varm motor.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
willmasta
Innlegg: 16
Registrert: 09 sep 2008, 19:53
Bil: Saab 900 1985
Sted: Oslo

Høyt turtall på tomgang ved varm motor.

Legg inn av willmasta » 23 mar 2011, 18:38

Min kjære 900i 1987 ligger på ca 1200 på turtall på tomgang når motoren er varm. Høres ut som når man choker en manuell chok, men det finnes ikke. Problemet er ikke der ved kald motor. I tillegg hører jeg at motoren "stresser" litt opp og ned når den er slik. Mistenker at dette bidrar til økt bensinforbruk... Noen som har noen enkle tips? Har gjort en enkel ting som å bytte tennplugger foreløpig. Forbruket ligger forøvrig på 0,85 med skiboks på langkjøring, men adskillig høyere i byen, da jeg blir stående mer på tomgang i kø med denne jagende motoren.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2028
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.

Legg inn av Morten S. » 23 mar 2011, 19:51

Jeg har samme problem og symtomer på min 1993 900i-16V.
Bruker nok literen i snitt på blandet kjøring.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mar 2011, 20:50

Tipper falskluft eller tomgangsmotor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2028
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.

Legg inn av Morten S. » 23 mar 2011, 20:54

Ingvar N629 skrev:Tipper falskluft eller tomgangsmotor.
Hvor er det vanligst at den drar falsk luft?
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mar 2011, 21:12

Gjennom sprekker i ALT av gummi. Sjekk også gummiforinga til plastnippelen i innsugsmanifolden, lett å glemme. Og sjekk hele veien fra LMM.

Ellers regner jeg med at dersom check engine hadde lyst, ville trådstarter opplyst om det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Turbosprut
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 12 jun 2008, 10:46
Medlemsnummer: N1393
Navn: Alexander
Bil: saab 900t 94
Sted: sarpsborg

Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.

Legg inn av Turbosprut » 23 mar 2011, 21:16

eller bruke en flaske startgass rundt omkring på slangene :lol:

willmasta
Innlegg: 16
Registrert: 09 sep 2008, 19:53
Bil: Saab 900 1985
Sted: Oslo

Re: Høyt turtall på tomgang ved varm motor.

Legg inn av willmasta » 03 apr 2011, 13:21

Ble plutselig bortreist, så fikk desverre ikke deltatt i min egen tråd...

Check engine lyser ikke nei! Så luft et eller annet sted ja. Men ville ikke problemet vært der også ved oppstart? Dette forekommer ikke når jeg skal en snartur i lokalmiljøet, men alltid når jeg har kjørt noe lenger enn kort.

Svar