nykking ? h?y tomgang

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

hotti

nykking å høy tomgang

Legg inn av hotti » 04 des 2004, 18:55

9000t min bakker høyt når den er varm,ca 1200 omdr. og nykker på ca 3700 omdr. spesielt i motbakker..har også et høyt bemnsinforbruk... :cry: noen forslag til hva jeg skal gjøre for å få det bort?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 des 2004, 21:30

Pluggar?
Har dei vorte bytta i det siste, og kva type pluggar køyrer du med?

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 04 des 2004, 21:48

Er på litt tynn is her...
Men, både jeg og en kollega av meg fikk dette problemet omtrent samtidig på våre T16er for noen år siden. Han med en 88 9000 og jeg med en 84 900.
Han sjekka det visstnok med merkeverksted. Svaret var så vidt jeg husker noe som var slitt på innsprøytninga. Husker ikke hva, men mener at det var noe i tilknytning til luftmengdemåling, eller noe.
Har du problemer med at når du frikobler etter å ha akselert med litt trykk - så dør motoren nesten ut?
Mener at det var en sammenheng der... :?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 des 2004, 22:54

Ikke uvanlig med feil på luftmengdemåleren men det påvirker vanligvis ikke tomgangen nevneverdig.
Jeg ville sjekket tempføleren till innsprøytninga. Hvis den er gåen så kan det hende at innsprøytninga tror bilen er kald, da får du feil blanding..

Hvilken årsmodell har du?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 des 2004, 23:45

Test av luftmengdemåler
ta av "stikkeren" på luftmengdemåleren, går bilen fint på tomgang da så er det noe i forbindelse med den... (bilen skal nå "dø" med en gang du rører gassen)
hvis ikke så har nok ikke tomgangsproblemet noe sammenheng med luftmengdemåleren.

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 05 des 2004, 11:45

Du kan også sjekke om den suger falsk luft. De syntomene du har kan minne litt om det. Det jeg pleier å gjøre når jeg har mistanke om denslags er at jeg tar en boks med startgass og sprayer på de plassene ved innsuget lekasjer kan oppstå. Hvis da motoren endrer turtall, er det fordi den suger inn startgass der du sprayer.
Vet ikke sikkert om dette hjelper, men det er verdt å prøve.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

hotti

Legg inn av hotti » 05 des 2004, 17:44

bilen er en 85 mod..nå er den blitt så ille ta jeg må ned i 2 gir å bakkene.skal opp i garasjen å se på pluggene å luftfilteret.skal se om jeg finner den luftmengdemålern også.. :wink:

hotti

Legg inn av hotti » 05 des 2004, 21:57

noen som vil si meg hvor luftmengdemålern og tempføleren er? pluggene mine var helt nedsotet,er vel et tegn på for feit blanding? har brukt nesten en halv tank på 7 mil.. :-x

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 des 2004, 22:24

hotti skrev:noen som vil si meg hvor luftmengdemålern og tempføleren er? pluggene mine var helt nedsotet,er vel et tegn på for feit blanding? har brukt nesten en halv tank på 7 mil.. :-x
LMM sit nede på høgre hand når du står framfor bilen. Står Bosch på den somregel, om det ikkje er ein pirat LMM.

hotti

Legg inn av hotti » 06 des 2004, 00:10

er det den som sitte mellom luftfilteret å luftfilterslangen?

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 06 des 2004, 04:48

har brukt nesten en halv tank på 7 mil..
Har du byttet luftfilter i det siste? Hvis ikke tror jeg du bør sjekke det, før du evt. prøver å finne ut om den suger falsk luft.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

hotti

Legg inn av hotti » 06 des 2004, 13:37

hadde luftfiltret oppe i går og såg på det,det såg helt fint ut,var forresten et kn filter som stod i boksen... 8) hvor er tempfølern til innsprøytninga..?

har forresten ønsket meg hayens rep.boka til jul... :lol:

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 des 2004, 13:48

tempføleren står skrudd inn på innsuger... (inn mot toppen)
du burde ta av "stikkeren" å måle den...
her er verdiene den skal ligge på:
kald (20 grader): 2600-5800 ohm
varm(100grader): 180-320 ohm...

det første du kan prøve er å ta av stikkeren når den går på tomgang å da skal den drukne.... da tror innspruten at motoren er kald....
event så kan du kjøre motoren varm og så stoppe den... derretter tar du å "kortslutter" ledningene.... da skal motoren gå veldig magert.....

hjelper det så må du ikke kjøre med stikkeren av!!!!! da dette er FY-FY ,med STORE bokstaver for motoren din!!!!!!

hotti

Legg inn av hotti » 06 des 2004, 15:55

var oppe i garasjen og såg litt på LMM,di som har hatt bilen før meg hadde smurt noe inni kontakten,tok og gjor den ren og sprayet inni den men det hjalp ikke.. :-x nå fikk jeg opp det check engine lyset også,tydet vell på noe feil i bensinsystemet da..?? nå jager også bilen på tomgang,går fra 800 til 1200 hele tia... :cry:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 des 2004, 19:09

hotti skrev:var oppe i garasjen og såg litt på LMM,di som har hatt bilen før meg hadde smurt noe inni kontakten,tok og gjor den ren og sprayet inni den men det hjalp ikke.. :-x nå fikk jeg opp det check engine lyset også,tydet vell på noe feil i bensinsystemet da..?? nå jager også bilen på tomgang,går fra 800 til 1200 hele tia... :cry:
Kva med å reingjere tomgongsmotoren?

Svar