
nykking ? h?y tomgang
Moderator: Moderatorer
nykking å høy tomgang
9000t min bakker høyt når den er varm,ca 1200 omdr. og nykker på ca 3700 omdr. spesielt i motbakker..har også et høyt bemnsinforbruk...
noen forslag til hva jeg skal gjøre for å få det bort?

- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
Er på litt tynn is her...
Men, både jeg og en kollega av meg fikk dette problemet omtrent samtidig på våre T16er for noen år siden. Han med en 88 9000 og jeg med en 84 900.
Han sjekka det visstnok med merkeverksted. Svaret var så vidt jeg husker noe som var slitt på innsprøytninga. Husker ikke hva, men mener at det var noe i tilknytning til luftmengdemåling, eller noe.
Har du problemer med at når du frikobler etter å ha akselert med litt trykk - så dør motoren nesten ut?
Mener at det var en sammenheng der...
Men, både jeg og en kollega av meg fikk dette problemet omtrent samtidig på våre T16er for noen år siden. Han med en 88 9000 og jeg med en 84 900.
Han sjekka det visstnok med merkeverksted. Svaret var så vidt jeg husker noe som var slitt på innsprøytninga. Husker ikke hva, men mener at det var noe i tilknytning til luftmengdemåling, eller noe.
Har du problemer med at når du frikobler etter å ha akselert med litt trykk - så dør motoren nesten ut?
Mener at det var en sammenheng der...

Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ikke uvanlig med feil på luftmengdemåleren men det påvirker vanligvis ikke tomgangen nevneverdig.
Jeg ville sjekket tempføleren till innsprøytninga. Hvis den er gåen så kan det hende at innsprøytninga tror bilen er kald, da får du feil blanding..
Hvilken årsmodell har du?
Jeg ville sjekket tempføleren till innsprøytninga. Hvis den er gåen så kan det hende at innsprøytninga tror bilen er kald, da får du feil blanding..
Hvilken årsmodell har du?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Du kan også sjekke om den suger falsk luft. De syntomene du har kan minne litt om det. Det jeg pleier å gjøre når jeg har mistanke om denslags er at jeg tar en boks med startgass og sprayer på de plassene ved innsuget lekasjer kan oppstå. Hvis da motoren endrer turtall, er det fordi den suger inn startgass der du sprayer.
Vet ikke sikkert om dette hjelper, men det er verdt å prøve.
Mvh
Johnny
Vet ikke sikkert om dette hjelper, men det er verdt å prøve.
Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Har du byttet luftfilter i det siste? Hvis ikke tror jeg du bør sjekke det, før du evt. prøver å finne ut om den suger falsk luft.har brukt nesten en halv tank på 7 mil..
Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
tempføleren står skrudd inn på innsuger... (inn mot toppen)
du burde ta av "stikkeren" å måle den...
her er verdiene den skal ligge på:
kald (20 grader): 2600-5800 ohm
varm(100grader): 180-320 ohm...
det første du kan prøve er å ta av stikkeren når den går på tomgang å da skal den drukne.... da tror innspruten at motoren er kald....
event så kan du kjøre motoren varm og så stoppe den... derretter tar du å "kortslutter" ledningene.... da skal motoren gå veldig magert.....
hjelper det så må du ikke kjøre med stikkeren av!!!!! da dette er FY-FY ,med STORE bokstaver for motoren din!!!!!!
du burde ta av "stikkeren" å måle den...
her er verdiene den skal ligge på:
kald (20 grader): 2600-5800 ohm
varm(100grader): 180-320 ohm...
det første du kan prøve er å ta av stikkeren når den går på tomgang å da skal den drukne.... da tror innspruten at motoren er kald....
event så kan du kjøre motoren varm og så stoppe den... derretter tar du å "kortslutter" ledningene.... da skal motoren gå veldig magert.....
hjelper det så må du ikke kjøre med stikkeren av!!!!! da dette er FY-FY ,med STORE bokstaver for motoren din!!!!!!
var oppe i garasjen og såg litt på LMM,di som har hatt bilen før meg hadde smurt noe inni kontakten,tok og gjor den ren og sprayet inni den men det hjalp ikke..
nå fikk jeg opp det check engine lyset også,tydet vell på noe feil i bensinsystemet da..?? nå jager også bilen på tomgang,går fra 800 til 1200 hele tia... 


- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Kva med å reingjere tomgongsmotoren?hotti skrev:var oppe i garasjen og såg litt på LMM,di som har hatt bilen før meg hadde smurt noe inni kontakten,tok og gjor den ren og sprayet inni den men det hjalp ikke..nå fikk jeg opp det check engine lyset også,tydet vell på noe feil i bensinsystemet da..?? nå jager også bilen på tomgang,går fra 800 til 1200 hele tia...