Polyforinger montering!
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Polyforinger montering!
Da har jeg alle polyforingene i hus og sas-kregstab i hus snart, iom at jeg pleier å sitte inni bilen så lurte jeg på om noen har en skisse over hvor de forskjellige foringene skal og hvilken vei de skal monteres(mener å huske at 1 eller flere av de kunne monteres feil vei) etter dette så var vel 4 hjuls kontroll med justering nødvendig?
Rear trailing arm bush
Front wishbone front bush
Front wishbone rear bush
Kregstabene er vel oneway even for dummies:-)
Rear trailing arm bush
Front wishbone front bush
Front wishbone rear bush
Kregstabene er vel oneway even for dummies:-)
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Polyforinger montering!
Det er foringene bak som kan settes feil vei.Den breieste siden skal vende utover.
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Polyforinger montering!
Takker, det er denne "Rear trailing arm bush"?john n04 skrev:Det er foringene bak som kan settes feil vei.Den breieste siden skal vende utover.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Polyforinger montering!
Da har alle polyforingene kommet i hus inkl SAS stag.
Må det 4 hjulskontroll om man skifter deler av 3 sett foringer, evt SAS stagene? eller bør alt taes på engang iom at det kreves justeringer ved vær enkelt skiftet foring?
Må det 4 hjulskontroll om man skifter deler av 3 sett foringer, evt SAS stagene? eller bør alt taes på engang iom at det kreves justeringer ved vær enkelt skiftet foring?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Polyforinger montering!
Korrekt! Ta alt på en gang, også firehjulskontroll, så blir det billigereSingsaker skrev:Da har alle polyforingene kommet i hus inkl SAS stag.
Må det 4 hjulskontroll om man skifter deler av 3 sett foringer, evt SAS stagene? eller bør alt taes på engang iom at det kreves justeringer ved vær enkelt skiftet foring?

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Polyforinger montering!
E det noen av foringan som e tidkrevende for en halv-rookie? SAS stagene med foringer ser rimelig "bolt-on" ut, men de andre krever de mye demontering først? Hvor lite kjørbar er bilen etterpå(vet at det sikkert kan variere)
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Polyforinger montering!
Hei
SAS bak:
På staget bak må du presse av det som er festa i kvar ende av gamle staget, og flytte det over på nye staget. Dette er ganske rett fram, berre å følge instruksen som ligg ved pakka frå sasab.

Bærebruforingar:
Fremste foringen på bærebrua presser du ut, den bakre går greitt å dra av akslingen den er tredd inn på, mulig du må rotere den litt for at den skal løsne.
Du vil med stor sannsynlighet merke bra forskjell på bilen før/etter firehjulskontroll, ville ikkje ha venta lenge med dette.
Mvh. Karl
SAS bak:
På staget bak må du presse av det som er festa i kvar ende av gamle staget, og flytte det over på nye staget. Dette er ganske rett fram, berre å følge instruksen som ligg ved pakka frå sasab.
Bærebruforingar:
Fremste foringen på bærebrua presser du ut, den bakre går greitt å dra av akslingen den er tredd inn på, mulig du må rotere den litt for at den skal løsne.
Du vil med stor sannsynlighet merke bra forskjell på bilen før/etter firehjulskontroll, ville ikkje ha venta lenge med dette.
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Polyforinger montering!
og for å montere staget foran, så må du løsne subframen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan