Polyforinger montering!

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Polyforinger montering!

Legg inn av Singsaker » 15 okt 2011, 13:46

Da har jeg alle polyforingene i hus og sas-kregstab i hus snart, iom at jeg pleier å sitte inni bilen så lurte jeg på om noen har en skisse over hvor de forskjellige foringene skal og hvilken vei de skal monteres(mener å huske at 1 eller flere av de kunne monteres feil vei) etter dette så var vel 4 hjuls kontroll med justering nødvendig?

Rear trailing arm bush
Front wishbone front bush
Front wishbone rear bush

Kregstabene er vel oneway even for dummies:-)
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Polyforinger montering!

Legg inn av john n04 » 15 okt 2011, 18:29

Det er foringene bak som kan settes feil vei.Den breieste siden skal vende utover.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Polyforinger montering!

Legg inn av Singsaker » 15 okt 2011, 20:40

john n04 skrev:Det er foringene bak som kan settes feil vei.Den breieste siden skal vende utover.
Takker, det er denne "Rear trailing arm bush"?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Polyforinger montering!

Legg inn av john n04 » 16 okt 2011, 07:18

Stemmer. :wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Polyforinger montering!

Legg inn av Singsaker » 03 nov 2011, 22:15

Da har alle polyforingene kommet i hus inkl SAS stag.

Må det 4 hjulskontroll om man skifter deler av 3 sett foringer, evt SAS stagene? eller bør alt taes på engang iom at det kreves justeringer ved vær enkelt skiftet foring?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Polyforinger montering!

Legg inn av Paradigm N558 » 03 nov 2011, 22:40

Singsaker skrev:Da har alle polyforingene kommet i hus inkl SAS stag.

Må det 4 hjulskontroll om man skifter deler av 3 sett foringer, evt SAS stagene? eller bør alt taes på engang iom at det kreves justeringer ved vær enkelt skiftet foring?
Korrekt! Ta alt på en gang, også firehjulskontroll, så blir det billigere :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Polyforinger montering!

Legg inn av Singsaker » 03 nov 2011, 23:04

E det noen av foringan som e tidkrevende for en halv-rookie? SAS stagene med foringer ser rimelig "bolt-on" ut, men de andre krever de mye demontering først? Hvor lite kjørbar er bilen etterpå(vet at det sikkert kan variere)
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Polyforinger montering!

Legg inn av Karl N1641 » 04 nov 2011, 08:42

Hei

SAS bak:
På staget bak må du presse av det som er festa i kvar ende av gamle staget, og flytte det over på nye staget. Dette er ganske rett fram, berre å følge instruksen som ligg ved pakka frå sasab.

Bilde

Bærebruforingar:
Fremste foringen på bærebrua presser du ut, den bakre går greitt å dra av akslingen den er tredd inn på, mulig du må rotere den litt for at den skal løsne.

Du vil med stor sannsynlighet merke bra forskjell på bilen før/etter firehjulskontroll, ville ikkje ha venta lenge med dette.

Mvh. Karl
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Polyforinger montering!

Legg inn av Ingvar N629 » 04 nov 2011, 09:21

og for å montere staget foran, så må du løsne subframen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar