H?ndbrekk og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Håndbrekk og900

Legg inn av Ottar N398 » 22 des 2004, 17:09

Trenger litt hjelp til å komme igjennom EU kontrollen!

Det er tydeligvis noe galt med brekket mitt!(sier eu folka)

det som var galt er at brekket bremser nesten kun på høyre hjul. for og løse dette skifta jeg brekk wire å prøvde å stille inn brekket så godt jeg kan! men det var ikke godt nok!

Må klossene være like slitt for at dette skal funke fordi jeg har jo kjørt med brekk på bare den ene siden det siste året så de er ikke helt like!

Har noen andre noen tips?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 22 des 2004, 17:18

Har du spesialverktøyet til ->87 bremsene?
I så fall ville jeg tatt ut klossene, skrudd inn stemplene, smurt opp "armen" som wieren går til og justert opp på nytt.
Justeres ved å holde inne bremsepedalen og "pumpe" brekket av og på. Test i blant hvordan det blir så du ikke justerer det for stramt. Gjør du det må du inn og skru ut igjen med verktøyet. Verktøy får du på Biltema for 40-50kr..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 22 des 2004, 18:42

Oi søren glemte å si at jeg har M89 saloon!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 23 des 2004, 14:03

hei..
siden du har en 89mod så må du skru ut "skruen" på baksiden av calipperen og så justere inn der... det gjør du med en umbraco innafor "skruen"(p.s: "skruen" er en 14mm som sitter på baksiden av calipperen)
får håpe dette gjorde litt klarhet i problemet.... hvis det ikke gjorde det værre da?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 23 des 2004, 15:13

Ja denne skruen! skal ikke den egentlig stille seg selv? eller nei?

når jeg bytta klasser så stramma jeg den sånn passe men må dette gjøres en gang til?

Takker for svar!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 des 2004, 16:45

Skruen skal skrues hel inn, deretter skrues en kvart omdreining tilbake slik at hjulet går fritt.
Deretter skal du justere brekkvaieren slik at du får 1mm klaring mellom kalipperen og armen til vaieren.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar