prosjekt s?lvgr?. (OG900)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 des 2004, 22:01

dette ser bra ut!! stå på:)

et sp, når du driver med foringer.. jeg har aldri vært borti foringer og kan ikke noe om de.. hvor er de disse sitter.. må bla annet ha meg nye på den nye krenkningshemmerene mine..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 des 2004, 23:07

alex_ander3@hotmail.com skrev:dette ser bra ut!! stå på:)

et sp, når du driver med foringer.. jeg har aldri vært borti foringer og kan ikke noe om de.. hvor er de disse sitter.. må bla annet ha meg nye på den nye krenkningshemmerene mine..
takk....

foringer: alt av hjuloppheng er festa med "foringer" da de skal ha en viss bevegelse... org er disse av gummi og etter ett par hundre tusen kilometer så er ofte disse veldig myke... dette gjør vanvittig mye med kjøreegenskapene til bilen.... derfor er det å andbefale å bytte disse, gjerne med stivere..... så derfor isteden for å kjøpe nye forsterka foringer (til 6-7000kr) så kjøper jeg ei stang med teflon å dreier nye...

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 14 des 2004, 00:56

For den som ikke har en dreibenk stående er jo detta et ganske rimelig alternativ til Polyurethan: http://www.classicsaabracing.com/chassie.htm
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 14 des 2004, 10:56

alex_ander3@hotmail.com skrev:dette ser bra ut!! stå på:)

et sp, når du driver med foringer.. jeg har aldri vært borti foringer og kan ikke noe om de.. hvor er de disse sitter.. må bla annet ha meg nye på den nye krenkningshemmerene mine..
speedparts har billige foringer. hvis jeg var deg ville jeg bytta alle nå som du har motoren ute.. tenker da på foringene i bærearmer osv:) Har selv brukt noen av de til speedparts, blant annet de som du trenger, til krengestag lette å sette på, piece of cake:) samme med de til støtdemperne. har lyst på flere stivere foringer etterhvert.

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 14 des 2004, 20:40

oddiN108 skrev:
alex_ander3@hotmail.com skrev:dette ser bra ut!! stå på:)

et sp, når du driver med foringer.. jeg har aldri vært borti foringer og kan ikke noe om de.. hvor er de disse sitter.. må bla annet ha meg nye på den nye krenkningshemmerene mine..
speedparts har billige foringer. hvis jeg var deg ville jeg bytta alle nå som du har motoren ute.. tenker da på foringene i bærearmer osv:) Har selv brukt noen av de til speedparts, blant annet de som du trenger, til krengestag lette å sette på, piece of cake:) samme med de til støtdemperne. har lyst på flere stivere foringer etterhvert.

mvh oddi
billige å billige fru blom.... 3500kr for alle foringene framme + 3045kr for alle foringene bak.... dette blir da 6545 kr sist jeg sjekka..... syntes ikke det er så billig for noen plast hylser jeg.... dette er riktignok priser uten 15% som vi medlemmer får da men...

P.S: dette var polyuretanforinger....

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 14 des 2004, 22:58

ralle skrev:
syntes ikke det er så billig for noen plast hylser jeg.... dette er riktignok priser uten 15% som vi medlemmer får da men...

P.S: dette var polyuretanforinger....
derfor jeg posta den linken over her, for dem som ikke har dreibenk stående! :wink:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 16 des 2004, 22:42

IIIIHHHHAAAAAA!!!!!!! nå går prosjektet endelig som det skal!!!!!!! :D :D :D :D :D :D

var jordinga til temperatur-føleren som hadde slite..... midt inni ei kabelstrømpe.....

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 21 des 2004, 22:42

endelig en dag jeg har fått gjordt litt, så nå begynner d å skje littegranne faktisk.....
fikk begyne ned å lakke bakhjulstillinga i dag samt calipperene, deretter var det å bytte den siste hydrauliske ventil løfteren som var gåen...
så var det til å demontere den gamle bakhjulstillinga å så montere 88`en samt bilstein demperene og "senkesettet"... så da er det bare å kjøpe nye bremserør og slanger i morra å få montert dette oxo....

p.s: bilder kommer... (må bare få lånt ett kamera..:)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 28 des 2004, 16:23

nå har jeg endelig fått lånt meg et kamera så jeg har fått dokumentert litt av det jeg har drive med i jula...

har fått laga min egen "utgave" batteribøy oxo... blei bare litt over org dim, men blei nå ihvertfall i rustfritt.....
Bilde

har ihvertfall ikke den pokkers strupinga som org "knekken" har....

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 28 des 2004, 16:28

og her er ett bilde til av exosen...
Bilde
var ett par prøvemonteringer osv før det blei bra... var ett H..... og bøye de rustfrie røra ihvertfall... kolapsa med en gang jo...

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 28 des 2004, 22:58

Hmm...
en ting jeg lurer litt på....

motoren som står i prosjektet er en lett hybrid-sak som jeg har pusla sammen..
den inneholder som følgende:
Blokka: 85mod 8V blokk med nyslipa veiv, 8V stempel, vekt-justerte råder samt stempler

Topp: 85mod 16V topp som er porta og "overhalla" med innsug og eksos som er "macha" til toppen.. (innsugsiden er macha\porta etter B212 pakning).

Turboen er en TD04 med ukjent innhold...

Å da kommer spørsmålet: hvor mye eff kan jeg egentlig regne med å få ut av denne motoren før man begynner å nerme seg grensene for nedsatt holbarhet??
vet at gearkassen ikke tåler så mye men...

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 29 des 2004, 00:49

ralle skrev:Hmm...
en ting jeg lurer litt på....

motoren som står i prosjektet er en lett hybrid-sak som jeg har pusla sammen..
den inneholder som følgende:
Blokka: 85mod 8V blokk med nyslipa veiv, 8V stempel, vekt-justerte råder samt stempler

Topp: 85mod 16V topp som er porta og "overhalla" med innsug og eksos som er "macha" til toppen.. (innsugsiden er macha\porta etter B212 pakning).

Turboen er en TD04 med ukjent innhold...

Å da kommer spørsmålet: hvor mye eff kan jeg egentlig regne med å få ut av denne motoren før man begynner å nerme seg grensene for nedsatt holbarhet??
vet at gearkassen ikke tåler så mye men...
Dette ser veldig bra ut!! Ser at du er en kar som det er litt tak i når det gjelder mekking..hehe

hva mener du med nesatt holdbarhet?

kassa er den som går først. så går vel kansje stemplene etter hvert, spørs hvor mye trykk du skal kjøre på
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 29 des 2004, 10:43

Dette ser veldig bra ut!! Ser at du er en kar som det er litt tak i når det gjelder mekking..hehe

hva mener du med nesatt holdbarhet?

kassa er den som går først. så går vel kansje stemplene etter hvert, spørs hvor mye trykk du skal kjøre på

hmm... er vel oppfostra med spillolje vel... har ihvertfall fått hørt det...? hehe menmen... har nok jobba litt mere en den gjenomsnitlige 20-åring vel??

hadde nå tenkt å hatt denne bilen som bruksbil i noen år da... så jeg vil ikke tyne alt for masse ut av den...
Men noe jeg lurer på: hvor høyt bensintrykk kjører folk her med???
jeg kjører med en progresiv reg med rise rate på 1:1,2... og kjører med 2,5bar uten vacum... kan jeg gå opp til 3,0 bar?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 29 des 2004, 23:16

får legge ut et bilde av bakhjulstillinga oxo da.. endelig er den på plass..
men jeg har ikke fått bytta til teflon foringer enda... jeg bestilte det ei beite før jul men har ikke fått det enda.... :cry:
Bilde
her ser en også hvor langt jeg har kommet på eksosannlegget...
det blei ei org potte som ikke er i rustfritt, men det får gå....
kommer ikke lengre nå før jeg får kjøpt meg ett par rørbøyger så jeg kommer over "bakakselen"....

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 02 jan 2005, 23:30

her er noen bilder av rustsveisinga jeg måtte til med under\rundt innfestninga til de nedre bærebroene.... det er ikke akkuratt Jippi arbeid det midt på sommeren i ca30+...
Bilde
Bilde
ble nå bra til slutt ihvertfall... (men fyttti katta for en jobb.... :-x )

Svar