Dump ventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Dump ventil

Legg inn av mknestang » 04 jan 2005, 13:11

Halla

Jeg har en Saab 900 -87 mod. T8. Å jeg skulle gjerne ha satt på dump ventil på den + at jeg skulle gjerne ha skrudd opp trykket på den, men....

For det første har jeg hørt at det ikke er mulig å sette på dump på en T8! stemmer dette? hvor skal jeg sette den? (bilder)

Å hvor er det jeg skrur opp turbo trykket? Jeg har blitt vist det av han jeg kjøpte bilen av men det er så lenge siden at jeg husker ikke.

Er rimelig grønn når det gjelder motor og slike ting.

Takk for hjelpa!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2005, 13:40

hei.
du kan godt montere såkalt "dumpventil" på en T8... denne skal monteres på trykkrøret mellom turboen og innsug\gasspjeld... ellers så er det rimelig plankekjøring...
(Men personlig syntes jeg at dt er litt vel "HARRY" og slitsomt å høre på den j....phssss lyden hver gang du slipper gassen.... så kjøp en som du kan justere!!! (så den går av på 0,7bar eller noe))

justering av ladetrykk gjør du på apc boxen som sitter i innerskjermen på førersiden eller under baksetet....hvis dene r intakt vel å merke.. P=trykk K=bankefølsomhet IKKE RØR DENNE, å den siste som jeg ikke husker hva heter er hvor fort trykket skal "stige".... med org APC boks får du stilt ladetrykket opp til ca 1,2bar...

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 04 jan 2005, 14:03

Så jeg skal sette dumpen på røret det står Turbo Intercooler på da eller?

ok.. men kan jeg kjøre den på 1,2 bar uten å gjøre noe mer med bilen? eller går den til h****?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2005, 14:17

du kan sette den på det røret ja... tror det blir andbefalt å sette den nærmest mulig innsuget... men har oxo hørt motsatt....
ville nok ikke kjørt med 1,2 uten noen form for tillegs-sprut nei... spørs litt på hvilken turbo du har oxo...(om den leverer nok mengde luft...)
ville nok ikke gått noe høyere en 1 bar jeg... men ikke ta det jeg sier her for seriøst... jeg gir ingen garantier.... for å hente ut mer en en 25-30hk ekstra ville jeg begynt å vurdert å oppgradert eksos,turbo og insprutsystem.... bare så det er sagt.... sjekk ut speedparts og se på de "trimmsatsene" de har det..
http://www.speedpartsnorway.no

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 05 jan 2005, 09:05

hvor mange bar kan jeg ha den på da, uten at jeg trenger å gjøre noe med den?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

trykk

Legg inn av Petter 900 T » 05 jan 2005, 09:12

Alt over 1 bar er farlig, da går motoren for magert...

Bygg om til Lh-injection,(jeg har Lh-2.2 på min 8V i gatebilen) eller bytt til T 16.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 05 jan 2005, 09:28

jeg tror den går på orginalt trykk nå, anelse på hva det er?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

trykk

Legg inn av Petter 900 T » 05 jan 2005, 09:37

hvis bilen lader som den skal, ligger trykket på 0.9 orginalt.

dette bør sjekkes med et nøyaktig instrument, kjøp gjerne en måler fra Speedparts.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 05 jan 2005, 09:39

Ligger det på 0.9 på en T8 Orginalt?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

trykk

Legg inn av Petter 900 T » 05 jan 2005, 09:48

Det er riktig.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 05 jan 2005, 09:53

hmm.. da tror jeg ikke min går på orginalt trykk.. han jeg kjøpte den av sa det var skrudd OPP til 0,85 fra 0,6 eller noe slikt!?

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 05 jan 2005, 10:03

Det er mulig at tidligere eier har endret grunnladetrykket fra 0.6 til 0.85. Dette endrer man ved å skru på WG staget på turboen.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 05 jan 2005, 10:14

ok.. ja det er mulig det..

men hvor er WG staget?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 05 jan 2005, 10:22

WG staget ligger under tuboen og går fra ei "klokke" til en "arm"..... hvis du har apc skal du ikke stille på dette.... men hvis du ikke har apc kan du stille...

men har du en helt org 8V så ville jeg ikke ha gjordt noe... pga at motoren ikke får riktig bensin-luft forhold med den inspruten...

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

stag

Legg inn av Petter 900 T » 05 jan 2005, 10:24

På undersiden av turboen, grunn-trykket bør være o,4 (max 0.5)

Dette sjekker du ved å gi gass samtidig som du bremser, hvis du har APC i innerskjermen.

Har du den under setet, kobl ifra magnetventilen, da har du kun grunntrykk.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar