Dump ventil
Moderator: Moderatorer
Dump ventil
Halla
Jeg har en Saab 900 -87 mod. T8. Å jeg skulle gjerne ha satt på dump ventil på den + at jeg skulle gjerne ha skrudd opp trykket på den, men....
For det første har jeg hørt at det ikke er mulig å sette på dump på en T8! stemmer dette? hvor skal jeg sette den? (bilder)
Å hvor er det jeg skrur opp turbo trykket? Jeg har blitt vist det av han jeg kjøpte bilen av men det er så lenge siden at jeg husker ikke.
Er rimelig grønn når det gjelder motor og slike ting.
Takk for hjelpa!
Jeg har en Saab 900 -87 mod. T8. Å jeg skulle gjerne ha satt på dump ventil på den + at jeg skulle gjerne ha skrudd opp trykket på den, men....
For det første har jeg hørt at det ikke er mulig å sette på dump på en T8! stemmer dette? hvor skal jeg sette den? (bilder)
Å hvor er det jeg skrur opp turbo trykket? Jeg har blitt vist det av han jeg kjøpte bilen av men det er så lenge siden at jeg husker ikke.
Er rimelig grønn når det gjelder motor og slike ting.
Takk for hjelpa!
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
hei.
du kan godt montere såkalt "dumpventil" på en T8... denne skal monteres på trykkrøret mellom turboen og innsug\gasspjeld... ellers så er det rimelig plankekjøring...
(Men personlig syntes jeg at dt er litt vel "HARRY" og slitsomt å høre på den j....phssss lyden hver gang du slipper gassen.... så kjøp en som du kan justere!!! (så den går av på 0,7bar eller noe))
justering av ladetrykk gjør du på apc boxen som sitter i innerskjermen på førersiden eller under baksetet....hvis dene r intakt vel å merke.. P=trykk K=bankefølsomhet IKKE RØR DENNE, å den siste som jeg ikke husker hva heter er hvor fort trykket skal "stige".... med org APC boks får du stilt ladetrykket opp til ca 1,2bar...
du kan godt montere såkalt "dumpventil" på en T8... denne skal monteres på trykkrøret mellom turboen og innsug\gasspjeld... ellers så er det rimelig plankekjøring...
(Men personlig syntes jeg at dt er litt vel "HARRY" og slitsomt å høre på den j....phssss lyden hver gang du slipper gassen.... så kjøp en som du kan justere!!! (så den går av på 0,7bar eller noe))
justering av ladetrykk gjør du på apc boxen som sitter i innerskjermen på førersiden eller under baksetet....hvis dene r intakt vel å merke.. P=trykk K=bankefølsomhet IKKE RØR DENNE, å den siste som jeg ikke husker hva heter er hvor fort trykket skal "stige".... med org APC boks får du stilt ladetrykket opp til ca 1,2bar...
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
du kan sette den på det røret ja... tror det blir andbefalt å sette den nærmest mulig innsuget... men har oxo hørt motsatt....
ville nok ikke kjørt med 1,2 uten noen form for tillegs-sprut nei... spørs litt på hvilken turbo du har oxo...(om den leverer nok mengde luft...)
ville nok ikke gått noe høyere en 1 bar jeg... men ikke ta det jeg sier her for seriøst... jeg gir ingen garantier.... for å hente ut mer en en 25-30hk ekstra ville jeg begynt å vurdert å oppgradert eksos,turbo og insprutsystem.... bare så det er sagt.... sjekk ut speedparts og se på de "trimmsatsene" de har det..
http://www.speedpartsnorway.no
ville nok ikke kjørt med 1,2 uten noen form for tillegs-sprut nei... spørs litt på hvilken turbo du har oxo...(om den leverer nok mengde luft...)
ville nok ikke gått noe høyere en 1 bar jeg... men ikke ta det jeg sier her for seriøst... jeg gir ingen garantier.... for å hente ut mer en en 25-30hk ekstra ville jeg begynt å vurdert å oppgradert eksos,turbo og insprutsystem.... bare så det er sagt.... sjekk ut speedparts og se på de "trimmsatsene" de har det..
http://www.speedpartsnorway.no
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
trykk
Alt over 1 bar er farlig, da går motoren for magert...
Bygg om til Lh-injection,(jeg har Lh-2.2 på min 8V i gatebilen) eller bytt til T 16.
Petter
Bygg om til Lh-injection,(jeg har Lh-2.2 på min 8V i gatebilen) eller bytt til T 16.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
trykk
hvis bilen lader som den skal, ligger trykket på 0.9 orginalt.
dette bør sjekkes med et nøyaktig instrument, kjøp gjerne en måler fra Speedparts.
Petter
dette bør sjekkes med et nøyaktig instrument, kjøp gjerne en måler fra Speedparts.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
trykk
Det er riktig.
Petter
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
stag
På undersiden av turboen, grunn-trykket bør være o,4 (max 0.5)
Dette sjekker du ved å gi gass samtidig som du bremser, hvis du har APC i innerskjermen.
Har du den under setet, kobl ifra magnetventilen, da har du kun grunntrykk.
Petter
Dette sjekker du ved å gi gass samtidig som du bremser, hvis du har APC i innerskjermen.
Har du den under setet, kobl ifra magnetventilen, da har du kun grunntrykk.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226