'87 T16 med Bosch fusker i fuktig v

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

'87 T16 med Bosch fusker i fuktig vær

Legg inn av Christian N076 » 05 jan 2005, 18:31

Noen som har opplevd og fikset dette? Den fusker av og til ved start i rått og fuktig vær, og dersom jeg kjører langt i regn og snø. Mister kraft, men stopper ikke. Har byttet fordelerlokk, samt luftfilter, men det hjelper ikke. Pluggledninger og plugger har ca ett år (15k km) bak seg. Etter tørking i garasje er den like fin. Har også hørbar summing fra bensinpumpe. Kan dette bidra? Hører gjerne fra andre som har hatt samme erfaring, og kan komme med tips. Christian.
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 05 jan 2005, 18:39

15K. Bila våre er jo veldig glade i tennplugger da.

Ville anbefale deg å bytte tennigsdelene, men det har du jo gjort.
Hva med rotoren da?

Ville først skiftet pluggene i alle tilfeller.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 05 jan 2005, 20:08

Får nok prøve rotor og tennplugger, ja. Ville forhøre meg først.... Tar gjerne andre tips òg. Har bekymret meg litt over støy fra bensinpumpen i tanken, tenkt at den kanskje ikke leverer nok.
Christian N076.
2002 95 Vector

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 05 jan 2005, 22:11

Hva med fordeleren da? :wink:

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 05 jan 2005, 23:15

Kan selvsagt alltid være noe, særlig på en bil som har rundet 400k med god margin.... Hva bør jeg se etter? Det er en liten oljelekkasje ved fordelerakselen, men selve fordeleren virker tørr på innsiden. Lokket er byttet, og rotoren står for tur. Hva bør jeg videre se etter?
Christian N076.
2002 95 Vector

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 05 jan 2005, 23:27

Ta av fordeleren og se efter sot.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 06 jan 2005, 00:33

Christian N076 skrev:Får nok prøve rotor og tennplugger, ja. Ville forhøre meg først.... Tar gjerne andre tips òg. Har bekymret meg litt over støy fra bensinpumpen i tanken, tenkt at den kanskje ikke leverer nok.
bensinpumpa skal ikke ha noe med denne saken å gjøre vil jeg tr. ville satset på fordelerlokket jeg. har du forresten sett om det er noe fuktighet rundt pluggene?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 06 jan 2005, 08:10

Angry_Saab skrev:Ta av fordeleren og se efter sot.
Sot som i brent olje?
Trekker jeg fordeleren av akselen og tar den ut?
Hva er eventuelt sot en indikasjon på?

Skal bytte pluggene. Er nok modne for utskifting.
Det går kun på NGK, ikke sant. Tror jeg trenge ganske varme plugger.
Noen anbefalinger her?
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 06 jan 2005, 08:29

Dytta inn Viggen plugger nå i jula.
Det virker kjempebra. Var dyre da.....
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 06 jan 2005, 08:46

Kongpetrus skrev:Dytta inn Viggen plugger nå i jula.
Det virker kjempebra. Var dyre da.....
Viggen-plugger? Har de en typebetegnelse?
Lurer på om det er de jeg kjøpte på Aeroauto sist.
De kostet 750,- men skulle holde opp mot 40k...

Tenkte dersom jeg husket typenummer, kunne jeg kjøpe samme på
Mekonomen/Torshov Bilrekv.

Torshov Bilrekv. får ikke tatt inn rotor!
Da må jeg til Aeroauto....
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 09:45

hei..
hvis bilen din kun fjusker når det er fuktig ute så er det nok ikke pluggene dine det er noe gæli med...
tror jeg ville begynt å sjekka alle kontaktene rundt-omkring som er til tenninga..... kontakten på fordeleren og den på tennpulsforsterkeren.. se etter eiring.... det kan jo oxo være dårlig kontakt til dysene eller no fra innspruten... ta ifra alle kontaktene du finner og sjekk etter eiring og bruk en box md WD-40 eller lignendes...

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 06 jan 2005, 10:02

ralle skrev: kontakten på fordeleren og den på tennpulsforsterkeren.. se etter eiring....
Tennpulsforsterker.... Er det det samme som coil?
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 10:08

Christian N076 skrev:
ralle skrev: kontakten på fordeleren og den på tennpulsforsterkeren.. se etter eiring....
Tennpulsforsterker.... Er det det samme som coil?
Tennpulsforsterkeren er ikke det samme som coilen... d blir vel litt feil å kalle den tennpulsforsterker, men det er den "dingsebomsen" som sitter i innerskjermen på førersiden...

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 06 jan 2005, 10:15

OK! JEg har klokketro på WD-40!

Men det virker som om den kun fusker ved stor belastning, så jeg tenker også i retning lite bensin eller lite luft. Filter er byttet, men det hjalp ikke........ Kanskje en generell motorvask med etterfølgende WD-40-dusj?
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 10:21

hmm... det kan a være pluggene din alikkavel da... hvis den fjusker ved høy belastning og luftfuktighet... da vil du få en helt annen "atmosfære" inne i syl som kan være vanskligere å få "tent"... sjekk åpningen på pluggene dine oxo og gå litt ned på opningen hvis den virker litt stor...

Svar