'87 T16 med Bosch fusker i fuktig v
Moderator: Moderatorer
- Christian N076
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 21 apr 2003, 01:00
- Sted: 1406 SKI
'87 T16 med Bosch fusker i fuktig vær
Noen som har opplevd og fikset dette? Den fusker av og til ved start i rått og fuktig vær, og dersom jeg kjører langt i regn og snø. Mister kraft, men stopper ikke. Har byttet fordelerlokk, samt luftfilter, men det hjelper ikke. Pluggledninger og plugger har ca ett år (15k km) bak seg. Etter tørking i garasje er den like fin. Har også hørbar summing fra bensinpumpe. Kan dette bidra? Hører gjerne fra andre som har hatt samme erfaring, og kan komme med tips. Christian.
Christian N076.
2002 95 Vector
2002 95 Vector
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- Christian N076
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 21 apr 2003, 01:00
- Sted: 1406 SKI
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- Christian N076
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 21 apr 2003, 01:00
- Sted: 1406 SKI
Kan selvsagt alltid være noe, særlig på en bil som har rundet 400k med god margin.... Hva bør jeg se etter? Det er en liten oljelekkasje ved fordelerakselen, men selve fordeleren virker tørr på innsiden. Lokket er byttet, og rotoren står for tur. Hva bør jeg videre se etter?
Christian N076.
2002 95 Vector
2002 95 Vector
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
bensinpumpa skal ikke ha noe med denne saken å gjøre vil jeg tr. ville satset på fordelerlokket jeg. har du forresten sett om det er noe fuktighet rundt pluggene?Christian N076 skrev:Får nok prøve rotor og tennplugger, ja. Ville forhøre meg først.... Tar gjerne andre tips òg. Har bekymret meg litt over støy fra bensinpumpen i tanken, tenkt at den kanskje ikke leverer nok.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Christian N076
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 21 apr 2003, 01:00
- Sted: 1406 SKI
Sot som i brent olje?Angry_Saab skrev:Ta av fordeleren og se efter sot.
Trekker jeg fordeleren av akselen og tar den ut?
Hva er eventuelt sot en indikasjon på?
Skal bytte pluggene. Er nok modne for utskifting.
Det går kun på NGK, ikke sant. Tror jeg trenge ganske varme plugger.
Noen anbefalinger her?
Christian N076.
2002 95 Vector
2002 95 Vector
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- Christian N076
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 21 apr 2003, 01:00
- Sted: 1406 SKI
Viggen-plugger? Har de en typebetegnelse?Kongpetrus skrev:Dytta inn Viggen plugger nå i jula.
Det virker kjempebra. Var dyre da.....
Lurer på om det er de jeg kjøpte på Aeroauto sist.
De kostet 750,- men skulle holde opp mot 40k...
Tenkte dersom jeg husket typenummer, kunne jeg kjøpe samme på
Mekonomen/Torshov Bilrekv.
Torshov Bilrekv. får ikke tatt inn rotor!
Da må jeg til Aeroauto....
Christian N076.
2002 95 Vector
2002 95 Vector
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
hei..
hvis bilen din kun fjusker når det er fuktig ute så er det nok ikke pluggene dine det er noe gæli med...
tror jeg ville begynt å sjekka alle kontaktene rundt-omkring som er til tenninga..... kontakten på fordeleren og den på tennpulsforsterkeren.. se etter eiring.... det kan jo oxo være dårlig kontakt til dysene eller no fra innspruten... ta ifra alle kontaktene du finner og sjekk etter eiring og bruk en box md WD-40 eller lignendes...
hvis bilen din kun fjusker når det er fuktig ute så er det nok ikke pluggene dine det er noe gæli med...
tror jeg ville begynt å sjekka alle kontaktene rundt-omkring som er til tenninga..... kontakten på fordeleren og den på tennpulsforsterkeren.. se etter eiring.... det kan jo oxo være dårlig kontakt til dysene eller no fra innspruten... ta ifra alle kontaktene du finner og sjekk etter eiring og bruk en box md WD-40 eller lignendes...
- Christian N076
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 21 apr 2003, 01:00
- Sted: 1406 SKI
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Tennpulsforsterkeren er ikke det samme som coilen... d blir vel litt feil å kalle den tennpulsforsterker, men det er den "dingsebomsen" som sitter i innerskjermen på førersiden...Christian N076 skrev:Tennpulsforsterker.... Er det det samme som coil?ralle skrev: kontakten på fordeleren og den på tennpulsforsterkeren.. se etter eiring....
- Christian N076
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 21 apr 2003, 01:00
- Sted: 1406 SKI
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø