Hjelp til kjøp av 9-5!
Moderator: Moderatorer
Hjelp til kjøp av 9-5!
Hallo!
Virker å være kunnskapsrike folk her inne, og da kan det jo være ekstra gøy å vurdere å kjøpe en Saab for første gang
Bilen jeg vurderer er en 9-5 fra 2005, med aut. 2.0 T, gått 149000.
Jeg har ikke snakka så mye med selger ennå, men skal å se på bilen i morra.
Det er snakk om en "toppmodell", men jeg er jammen ikke sikker på om det er en Aero, Vector, eller bare ARC.
Bilen har "alt" av utstyr, ensfarget skinn, mørkt treverk, runde tåkelys...
Hvordan ser man forskjell, og hvilke betydning har det egentlig?
Jeg har lest noe om oilsludge, men oppfatter dette mer som et problem på eldre biler? Hva skal jeg evt se etter?
Hva med registerkjede, hvor lenge skal det holde, hvordan og hvor kan jeg enkelt sjekke strammingen, og hva koster evt fullt skift av kjede, balanse, ruller? Og hva med multireima?
Hva med forstilling, automatkassa, rustproblemer, elektrisk, og alt det andre?
Bilen kommer til å brukes til jobbkjøring 1mil hver dag og annen småkjøring ca 4000 i året, samt langkjøring ca 9000 i året.
Jo fler tips om hva jeg kan se etter og sjekke, jo bedre er det jo, ettersom jeg jo da fortere kan bli en Saab-eier
Virker å være kunnskapsrike folk her inne, og da kan det jo være ekstra gøy å vurdere å kjøpe en Saab for første gang
Bilen jeg vurderer er en 9-5 fra 2005, med aut. 2.0 T, gått 149000.
Jeg har ikke snakka så mye med selger ennå, men skal å se på bilen i morra.
Det er snakk om en "toppmodell", men jeg er jammen ikke sikker på om det er en Aero, Vector, eller bare ARC.
Bilen har "alt" av utstyr, ensfarget skinn, mørkt treverk, runde tåkelys...
Hvordan ser man forskjell, og hvilke betydning har det egentlig?
Jeg har lest noe om oilsludge, men oppfatter dette mer som et problem på eldre biler? Hva skal jeg evt se etter?
Hva med registerkjede, hvor lenge skal det holde, hvordan og hvor kan jeg enkelt sjekke strammingen, og hva koster evt fullt skift av kjede, balanse, ruller? Og hva med multireima?
Hva med forstilling, automatkassa, rustproblemer, elektrisk, og alt det andre?
Bilen kommer til å brukes til jobbkjøring 1mil hver dag og annen småkjøring ca 4000 i året, samt langkjøring ca 9000 i året.
Jo fler tips om hva jeg kan se etter og sjekke, jo bedre er det jo, ettersom jeg jo da fortere kan bli en Saab-eier
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Oil-sludge trenger du ikke å bekymre deg for.
En 2005 modell med knappe 150.000 på telleren skal være som "ny" hvis den er vedlikehold og behandlet pent.
Er bilen en 2005 modell har den også den nyeste automatkassen. Oppgradering kom i 2004.
Småkjøring? Bytt olje på hver 10.000 eller en gang i året.
Rust finner du neppe.
Men skulle du finne noe befinner den seg nederst på hjulbuene bak og på hjørnene på bakluka. Isåfall kjøper du en annen bil.
Litt steinsprut på panseret er helt normalt.
En 2005 modell med knappe 150.000 på telleren skal være som "ny" hvis den er vedlikehold og behandlet pent.
Er bilen en 2005 modell har den også den nyeste automatkassen. Oppgradering kom i 2004.
Småkjøring? Bytt olje på hver 10.000 eller en gang i året.
Rust finner du neppe.
Men skulle du finne noe befinner den seg nederst på hjulbuene bak og på hjørnene på bakluka. Isåfall kjøper du en annen bil.
Litt steinsprut på panseret er helt normalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Hei og takk Helge,
Starten av tråden er hvertfall lovende, og det blir spennende å se hva mer som kommer av svar på spørsmålene jeg lurer på
Starten av tråden er hvertfall lovende, og det blir spennende å se hva mer som kommer av svar på spørsmålene jeg lurer på
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Regner med dette er en vector active iogmed runde grøftelys. Dette skal være noe av de beste 9-5' ene, om alt føles rett, løp og kjøp.
Styrer med DAB og AUX
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Hvis det er en 2-liter turbo motor, er det vel ikke en Aero i hvert fall, men hva det er finner du vel alltids ut av. Lykke til, og 9-5 er en fantastisk bil, nesten uansett!
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Takk for flere hyggelige svar.
Dere gjør det lettere å ha lyst på bilen!
Hva vil dere tro en grei pris på denne er da?
Dere gjør det lettere å ha lyst på bilen!
Hva vil dere tro en grei pris på denne er da?
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Jeg regner med at det er denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34762755
Prisen er det ingenting å si på.
Men du får sikkert prutet den noen tusen.
Lykke til.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34762755
Prisen er det ingenting å si på.
Men du får sikkert prutet den noen tusen.
Lykke til.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Trondgr
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 feb 2005, 01:00
- Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
- Sted: Mo I Rana
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Tror neppe det er prutningsmonn på denne bilen.
Gjorde et Finn-søk:
Modell: 9-5
karosseri: Sedan
Km: <160 000
År: 04-06
105 000.- er nesten latterlig billig. Prisen tilsvarer 2002 og 2003 modeller.
Nest billigste er fra 2004 og er priset til 119 000
Tredje billigst er fra 2006 og er priset til 166 000
Dersom bilen er velholdt og har komplett servicehistorikk.........løp og kjøp.
Gjorde et Finn-søk:
Modell: 9-5
karosseri: Sedan
Km: <160 000
År: 04-06
105 000.- er nesten latterlig billig. Prisen tilsvarer 2002 og 2003 modeller.
Nest billigste er fra 2004 og er priset til 119 000
Tredje billigst er fra 2006 og er priset til 166 000
Dersom bilen er velholdt og har komplett servicehistorikk.........løp og kjøp.
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Takk for flere fine svar.
Har vært og sett på bilen nå, og fant følgende feil:
Nedslitte klosser bak, litt bedre foran. Skivene har typiske slitekanter, men så "greie" ut.
Treig nedbremsing.
Noe slark i forstilling? Litt vinglete på ratt, kunne såvidt merke litt "knepping" i brå venstresvinger, men ingen vibrasjoner.
Ryggesensor rapporterer feil når bilen blir satt i revers. Iflg selger så virka den sist gang bilen ble kjørt...
Ingen servicehistorikk, selger kunne ikke si hvor dette hadde blitt av. Bilen er innbytteobjekt.
Selger påsto at tidligere eier fra Halden hadde fulgt alle servicer på verksted i Sverige. Slik kan vel sjekkes opp?
Bilen varsler om tid for service i displayet, er det stor service som forfaller ved ca 145000?
Så hva sier ekspertisen nå? Jeg er veldig takknemlig for hjelp og veiledning dere kan gi, selv er jeg grønn på Saab
Jeg kan få bilen opp og sjekke litt under på verksted hos en bekjent en av dagene, hva skal sees etter og hvor dyrt kan dette bli?
Har vært og sett på bilen nå, og fant følgende feil:
Nedslitte klosser bak, litt bedre foran. Skivene har typiske slitekanter, men så "greie" ut.
Treig nedbremsing.
Noe slark i forstilling? Litt vinglete på ratt, kunne såvidt merke litt "knepping" i brå venstresvinger, men ingen vibrasjoner.
Ryggesensor rapporterer feil når bilen blir satt i revers. Iflg selger så virka den sist gang bilen ble kjørt...
Ingen servicehistorikk, selger kunne ikke si hvor dette hadde blitt av. Bilen er innbytteobjekt.
Selger påsto at tidligere eier fra Halden hadde fulgt alle servicer på verksted i Sverige. Slik kan vel sjekkes opp?
Bilen varsler om tid for service i displayet, er det stor service som forfaller ved ca 145000?
Så hva sier ekspertisen nå? Jeg er veldig takknemlig for hjelp og veiledning dere kan gi, selv er jeg grønn på Saab
Jeg kan få bilen opp og sjekke litt under på verksted hos en bekjent en av dagene, hva skal sees etter og hvor dyrt kan dette bli?
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Få bilen på NAF-test.Spectre skrev: Nedslitte klosser bak, litt bedre foran. Skivene har typiske slitekanter, men så "greie" ut.
Noe slark i forstilling? Litt vinglete på ratt, kunne såvidt merke litt "knepping" i brå venstresvinger, men ingen vibrasjoner.
Ryggesensor rapporterer feil når bilen blir satt i revers.
Ingen servicehistorikk, selger kunne ikke si hvor dette hadde blitt av.
Selger påsto at tidligere eier fra Halden hadde fulgt alle servicer på verksted i Sverige. Slik kan vel sjekkes opp?
Bilen varsler om tid for service i displayet, er det stor service som forfaller ved ca 145000?
Så hva sier ekspertisen nå?
Klosser og skiver er ikke dyrt og enkelt å bytte.
Slark i forstilling trenger heller ikke å være dyrt.
Ingen servicehistorikk gir deg mulighet for å prute. MYE.
Kontakt tidligere eier for å få klarhet.
At bilen selges uten å ha vært på service vitner om eier som ikke bryr seg noe særlig eller som ikke har råd til vedlikehold.
Så få bilen på NAF-test. Og hvis du fremdeles er interessert så PRUT.
Uten servicehefte er bilen tungsolgt. Det må du også huske på den dagen du evt skal selge den.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 131
- Registrert: 02 nov 2011, 22:18
- Medlemsnummer: N2411
- Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
- Sted: Lillehammer/Egersund
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
For å sjekke at kilometerstand stemmer, ta kontakt med trafikkstasjonen. Kilometerstand er oppgitt på alle EU-kontroller og en grei måte å finne ut om den kan være skrudd tilbake.
Selvfølgelig forutsatt at den ikke er "tukla" med før den var inne første gang......
Selvfølgelig forutsatt at den ikke er "tukla" med før den var inne første gang......
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Takk for svar.
Naftest var ingen niceprice for ikkemedlemmer.
Men jeg lurer på hvilket serviceintervall bilen varsler at den har nådd, hva servicen innebærer og ca pris?
Hva kan kostnaden på feil på ryggesensor være?
Slarken i forstillinga og de slitte bremsene er nok en grei affære ja, men ettersom servicehistorikken er mangelfull så kan det jo være greit å ha noen klarheter i pris hvertfall på sensor og den servicen, jeg er mer skeptisk til den utgiften.
Blir "artig" å få ei liste fra autosys i morra, så får man se hvor mange tidligere eiere det faktisk bor i Halden
Naftest var ingen niceprice for ikkemedlemmer.
Men jeg lurer på hvilket serviceintervall bilen varsler at den har nådd, hva servicen innebærer og ca pris?
Hva kan kostnaden på feil på ryggesensor være?
Slarken i forstillinga og de slitte bremsene er nok en grei affære ja, men ettersom servicehistorikken er mangelfull så kan det jo være greit å ha noen klarheter i pris hvertfall på sensor og den servicen, jeg er mer skeptisk til den utgiften.
Blir "artig" å få ei liste fra autosys i morra, så får man se hvor mange tidligere eiere det faktisk bor i Halden
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
service beskjeden kommer opp en gang i året... eller hver 20000 km tror jeg..
150000 service inneholder vel ihvertfall oljeskift på automat kassa... ellers vet jeg ikke hva som inngår i den...
150000 service inneholder vel ihvertfall oljeskift på automat kassa... ellers vet jeg ikke hva som inngår i den...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
Jeg fant, jeg fant...
http://www.saab9-5.com/serv/90k.htm
Joda, er jo litt å gå over på den servicen også... hehe
Girolje skal ikke skiftes før 210000 ser jeg, men det forutsetter jo at dette er gjort ved 110000km...
http://www.saab9-5.com/serv/90k.htm
Joda, er jo litt å gå over på den servicen også... hehe
Girolje skal ikke skiftes før 210000 ser jeg, men det forutsetter jo at dette er gjort ved 110000km...
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Hjelp til kjøp av 9-5!
tror du har funnet serviceintervaller for opp -> 02... er annen automatkasse på 03->Spectre skrev:Jeg fant, jeg fant...
http://www.saab9-5.com/serv/90k.htm
Joda, er jo litt å gå over på den servicen også... hehe
Girolje skal ikke skiftes før 210000 ser jeg, men det forutsetter jo at dette er gjort ved 110000km...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo