Virker å være kunnskapsrike folk her inne, og da kan det jo være ekstra gøy å vurdere å kjøpe en Saab for første gang
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Bilen jeg vurderer er en 9-5 fra 2005, med aut. 2.0 T, gått 149000.
Jeg har ikke snakka så mye med selger ennå, men skal å se på bilen i morra.
Det er snakk om en "toppmodell", men jeg er jammen ikke sikker på om det er en Aero, Vector, eller bare ARC.
Bilen har "alt" av utstyr, ensfarget skinn, mørkt treverk, runde tåkelys...
Hvordan ser man forskjell, og hvilke betydning har det egentlig?
Jeg har lest noe om oilsludge, men oppfatter dette mer som et problem på eldre biler? Hva skal jeg evt se etter?
Hva med registerkjede, hvor lenge skal det holde, hvordan og hvor kan jeg enkelt sjekke strammingen, og hva koster evt fullt skift av kjede, balanse, ruller? Og hva med multireima?
Hva med forstilling, automatkassa, rustproblemer, elektrisk, og alt det andre?
Bilen kommer til å brukes til jobbkjøring 1mil hver dag og annen småkjøring ca 4000 i året, samt langkjøring ca 9000 i året.
Jo fler tips om hva jeg kan se etter og sjekke, jo bedre er det jo, ettersom jeg jo da fortere kan bli en Saab-eier
![W00t :woot:](./images/smilies/icon_w00t.gif)