Blårøyk kun 2-3 sekunder

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

reidaris
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2012, 21:09

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av reidaris » 16 mai 2012, 13:52

er garret blitt så dårlig nå plutselig ? :?

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av Singsaker » 16 mai 2012, 14:38

reidaris skrev:er garret blitt så dårlig nå plutselig ? :?
Ingvar N629 skrev:Jeg tipper også turboen, men kjenn på akslingen først.

Ikke kjøp noen kopi, kjøp original turbo, men ikke nødvendigvis fra Saab (dyrt). Turboen som er originalmontert i bilen din er en Garret GT17. Mer robust er modellen som sitter montert i Aero-modellene, det er en Mitsubishi TD04 HL15T. Vil du ha den ekstra driftssikkerheten så kan du bytte til denne, men da må du også bytte vannrør og banjoskruene til disse for at det skal passe. Det går fint å bruke denne turboen med std programvare så lenge bilen ikke er trimmet.
Den tåler lite trim og er ikke like holdbar som mitsubitshi sin variant. Slik at mange oppgraderer når turboen ryker, meg inklusiv.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

reidaris
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2012, 21:09

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av reidaris » 29 mai 2012, 22:32

Hei
Da er endelig turboen i hus.
Er det noe spesielt jeg må huske på ved skifte?

Reidar

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av EdHunter N815 » 29 mai 2012, 22:59

Turboen må tas ut og inn fra undersiden av bilen, vær forsiktig så du ikke skader rør og koblinger underveis. Det er litt trangt, men med litt tålmodighet går det fint.
Begynn med å løsne alle rørtilkoblinger, så downpipe, og til slutt løsner du turboen fra flensen. Monter i motsatt rekkefølge.

Pass veldig godt på at du skrur til alle koblinger ved montering, slik at du ikke får lekkasje.
Helst bør du bytte alle pakninger og kobberskiver så du er sikker på at alt blir tett. Speedparts selger pakningssett for turbobytte.

Monter oljereturen før du monterer tilførsel, og fyll opp turboen med olje slik at du ikke starter den "tørr". Koble gjerne fra pluggen på tennkassett og ta ut bensinpumperelè, og dra noen runder på starteren også før oppstart. Da er du helt sikker på at den nye turboen har godt med olje før den får turtall.

Pass på at du ikke får skitt og lort inn i den nye turboen, det kan være lurt å plugge alle åpninger med papir eller lignende før du begynner å dytte den opp i motorrommet. Bare husk å fjerne det igjen. :)

Ellers det vanlige ved mekking på eksosdeler; vær forsiktig så du ikke knekker noen bolter. På grunn av den høye temperaturen så herder metallet og blir sprøtt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

reidaris
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2012, 21:09

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av reidaris » 29 mai 2012, 23:31

Monter oljereturen før du monterer tilførsel, og fyll opp turboen med olje slik at du ikke starter den "tørr". Se der ja, noe jeg ikke visste. Hvor på turboen skal olja på og hvor mye?

Reidar

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av EdHunter N815 » 30 mai 2012, 22:25

reidaris skrev:Monter oljereturen før du monterer tilførsel, og fyll opp turboen med olje slik at du ikke starter den "tørr". Se der ja, noe jeg ikke visste. Hvor på turboen skal olja på og hvor mye?

Reidar
Inn i hullet som tilførselen kobles til.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

reidaris
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2012, 21:09

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av reidaris » 31 mai 2012, 18:23

Hei
Da var turboen på plass. Nesten fire timer gikk med. Har ikke sett noe blårøyk enda så håper det er i orden. Har jo den gamle turboen, hvor mye koster ca. en ovehaling på denne?
R Isaksen

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av Paradigm N558 » 31 mai 2012, 21:06

Ganske artig det her,
i går morrest så jeg også blårøyk fra bilen når jeg startet den, og sannelig kom det ikke i dag også.
På kald motor er de eneste gangene jeg ser det.

Turboen var jo helt ny for 15.000 - 17.000 km siden, så jeg får vel demontere sugerøret og kjenne etter selv i morgen tenker jeg...
Så skal jeg se etter om den er orginal... (kjøpte den via en i sverige, kan jo hende det står et kjent svensk merke på det).
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

reidaris
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2012, 21:09

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av reidaris » 31 mai 2012, 21:32

Da jenstår det kun og se i morgen når den er kald om blårøyken kommer. Er den borte da og er jeg fornøyd.
På min begynte den og plutselig og blåe, kom ikke litt og litt. Men er det lønnsomt og sende til reparasjon den gamle jeg har ? (den er i vertfall orginal) Hvordan ser du om den er orginal?
Reidar

reidaris
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2012, 21:09

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av reidaris » 01 jun 2012, 16:12

Utrolig glad, ser ut som blårøyken er borte.
takk for alle inspill :worship:

Reidar

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av Paradigm N558 » 02 jun 2012, 01:51

Jeg for min del har en annen historie å meddele.
Tok av downpipe i dag, manglet bare èn pinbolt, så det ble jo rask demontering :lol:

Turboen kjentes fin ut i alle retninger, antydninger til slakke opp og ned, men bare antydninger, vil si maks 1/4 mm.. bare så vidt man kjente at det var løst.. så feilen ligger neppe der!

Merket i så måte at veivhusventilasjonen på saksofonen manglet pakning dvs. den var helt sprukket.. og den relativt nye pakningen fra avlastningsventil til sugerør var sprukket og kjører med falskluft...
Kan det ligge noe i det?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2012, 11:21

Er det noen som ikke skal kjøre med falskluftlekkasje, så er det deg, Para. Godt påstilt Biosoftware og originale stempel, da bør ting være i orden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av Paradigm N558 » 02 jun 2012, 15:29

Ingvar N629 skrev:Er det noen som ikke skal kjøre med falskluftlekkasje, så er det deg, Para. Godt påstilt Biosoftware og originale stempel, da bør ting være i orden.
Ja, jo, jeg har jo all intensjon om å skaffe til veie de to pakningene på mandag...

Tror du uansett blårøyken skyldes falskluft?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2012, 16:10

Ikke hvis den er blå nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar