
Blårøyk kun 2-3 sekunder
Moderator: Moderatorer
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
er garret blitt så dårlig nå plutselig ? 

-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
reidaris skrev:er garret blitt så dårlig nå plutselig ?
Den tåler lite trim og er ikke like holdbar som mitsubitshi sin variant. Slik at mange oppgraderer når turboen ryker, meg inklusiv.Ingvar N629 skrev:Jeg tipper også turboen, men kjenn på akslingen først.
Ikke kjøp noen kopi, kjøp original turbo, men ikke nødvendigvis fra Saab (dyrt). Turboen som er originalmontert i bilen din er en Garret GT17. Mer robust er modellen som sitter montert i Aero-modellene, det er en Mitsubishi TD04 HL15T. Vil du ha den ekstra driftssikkerheten så kan du bytte til denne, men da må du også bytte vannrør og banjoskruene til disse for at det skal passe. Det går fint å bruke denne turboen med std programvare så lenge bilen ikke er trimmet.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Hei
Da er endelig turboen i hus.
Er det noe spesielt jeg må huske på ved skifte?
Reidar
Da er endelig turboen i hus.
Er det noe spesielt jeg må huske på ved skifte?
Reidar
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Turboen må tas ut og inn fra undersiden av bilen, vær forsiktig så du ikke skader rør og koblinger underveis. Det er litt trangt, men med litt tålmodighet går det fint.
Begynn med å løsne alle rørtilkoblinger, så downpipe, og til slutt løsner du turboen fra flensen. Monter i motsatt rekkefølge.
Pass veldig godt på at du skrur til alle koblinger ved montering, slik at du ikke får lekkasje.
Helst bør du bytte alle pakninger og kobberskiver så du er sikker på at alt blir tett. Speedparts selger pakningssett for turbobytte.
Monter oljereturen før du monterer tilførsel, og fyll opp turboen med olje slik at du ikke starter den "tørr". Koble gjerne fra pluggen på tennkassett og ta ut bensinpumperelè, og dra noen runder på starteren også før oppstart. Da er du helt sikker på at den nye turboen har godt med olje før den får turtall.
Pass på at du ikke får skitt og lort inn i den nye turboen, det kan være lurt å plugge alle åpninger med papir eller lignende før du begynner å dytte den opp i motorrommet. Bare husk å fjerne det igjen.
Ellers det vanlige ved mekking på eksosdeler; vær forsiktig så du ikke knekker noen bolter. På grunn av den høye temperaturen så herder metallet og blir sprøtt.
Begynn med å løsne alle rørtilkoblinger, så downpipe, og til slutt løsner du turboen fra flensen. Monter i motsatt rekkefølge.
Pass veldig godt på at du skrur til alle koblinger ved montering, slik at du ikke får lekkasje.
Helst bør du bytte alle pakninger og kobberskiver så du er sikker på at alt blir tett. Speedparts selger pakningssett for turbobytte.
Monter oljereturen før du monterer tilførsel, og fyll opp turboen med olje slik at du ikke starter den "tørr". Koble gjerne fra pluggen på tennkassett og ta ut bensinpumperelè, og dra noen runder på starteren også før oppstart. Da er du helt sikker på at den nye turboen har godt med olje før den får turtall.
Pass på at du ikke får skitt og lort inn i den nye turboen, det kan være lurt å plugge alle åpninger med papir eller lignende før du begynner å dytte den opp i motorrommet. Bare husk å fjerne det igjen.

Ellers det vanlige ved mekking på eksosdeler; vær forsiktig så du ikke knekker noen bolter. På grunn av den høye temperaturen så herder metallet og blir sprøtt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Monter oljereturen før du monterer tilførsel, og fyll opp turboen med olje slik at du ikke starter den "tørr". Se der ja, noe jeg ikke visste. Hvor på turboen skal olja på og hvor mye?
Reidar
Reidar
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Inn i hullet som tilførselen kobles til.reidaris skrev:Monter oljereturen før du monterer tilførsel, og fyll opp turboen med olje slik at du ikke starter den "tørr". Se der ja, noe jeg ikke visste. Hvor på turboen skal olja på og hvor mye?
Reidar
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Hei
Da var turboen på plass. Nesten fire timer gikk med. Har ikke sett noe blårøyk enda så håper det er i orden. Har jo den gamle turboen, hvor mye koster ca. en ovehaling på denne?
R Isaksen
Da var turboen på plass. Nesten fire timer gikk med. Har ikke sett noe blårøyk enda så håper det er i orden. Har jo den gamle turboen, hvor mye koster ca. en ovehaling på denne?
R Isaksen
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Ganske artig det her,
i går morrest så jeg også blårøyk fra bilen når jeg startet den, og sannelig kom det ikke i dag også.
På kald motor er de eneste gangene jeg ser det.
Turboen var jo helt ny for 15.000 - 17.000 km siden, så jeg får vel demontere sugerøret og kjenne etter selv i morgen tenker jeg...
Så skal jeg se etter om den er orginal... (kjøpte den via en i sverige, kan jo hende det står et kjent svensk merke på det).
i går morrest så jeg også blårøyk fra bilen når jeg startet den, og sannelig kom det ikke i dag også.
På kald motor er de eneste gangene jeg ser det.
Turboen var jo helt ny for 15.000 - 17.000 km siden, så jeg får vel demontere sugerøret og kjenne etter selv i morgen tenker jeg...
Så skal jeg se etter om den er orginal... (kjøpte den via en i sverige, kan jo hende det står et kjent svensk merke på det).
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Da jenstår det kun og se i morgen når den er kald om blårøyken kommer. Er den borte da og er jeg fornøyd.
På min begynte den og plutselig og blåe, kom ikke litt og litt. Men er det lønnsomt og sende til reparasjon den gamle jeg har ? (den er i vertfall orginal) Hvordan ser du om den er orginal?
Reidar
På min begynte den og plutselig og blåe, kom ikke litt og litt. Men er det lønnsomt og sende til reparasjon den gamle jeg har ? (den er i vertfall orginal) Hvordan ser du om den er orginal?
Reidar
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Utrolig glad, ser ut som blårøyken er borte.
takk for alle inspill
Reidar
takk for alle inspill

Reidar
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Jeg for min del har en annen historie å meddele.
Tok av downpipe i dag, manglet bare èn pinbolt, så det ble jo rask demontering
Turboen kjentes fin ut i alle retninger, antydninger til slakke opp og ned, men bare antydninger, vil si maks 1/4 mm.. bare så vidt man kjente at det var løst.. så feilen ligger neppe der!
Merket i så måte at veivhusventilasjonen på saksofonen manglet pakning dvs. den var helt sprukket.. og den relativt nye pakningen fra avlastningsventil til sugerør var sprukket og kjører med falskluft...
Kan det ligge noe i det?
Tok av downpipe i dag, manglet bare èn pinbolt, så det ble jo rask demontering

Turboen kjentes fin ut i alle retninger, antydninger til slakke opp og ned, men bare antydninger, vil si maks 1/4 mm.. bare så vidt man kjente at det var løst.. så feilen ligger neppe der!
Merket i så måte at veivhusventilasjonen på saksofonen manglet pakning dvs. den var helt sprukket.. og den relativt nye pakningen fra avlastningsventil til sugerør var sprukket og kjører med falskluft...
Kan det ligge noe i det?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Er det noen som ikke skal kjøre med falskluftlekkasje, så er det deg, Para. Godt påstilt Biosoftware og originale stempel, da bør ting være i orden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Ja, jo, jeg har jo all intensjon om å skaffe til veie de to pakningene på mandag...Ingvar N629 skrev:Er det noen som ikke skal kjøre med falskluftlekkasje, så er det deg, Para. Godt påstilt Biosoftware og originale stempel, da bør ting være i orden.
Tror du uansett blårøyken skyldes falskluft?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Ikke hvis den er blå nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan