'87 T16 med Bosch fusker i fuktig v

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 06 jan 2005, 10:46

Mye god hjelp her. Må ta meg en kveld for å kikke over ting....
Heldigvis har jeg tørr garsje på jobb.
Det hjelper både ved vedlikehold og for tørking av kupè....
Christian N076.
2002 95 Vector

videotom

tenningsproblemer T16

Legg inn av videotom » 13 jan 2005, 21:29

Hei.N[r fuktig luft trekker inn i motorrom, s[ kan det p[virke alle mulige kontaktpunkter i motorens elsystem.Om vinteren sprayes alt dette med salt som leder str;m.Her er det bare [ g[ i gang med motrvask og etterp[ t;rke fordeler.kj;p elektrospray p[ biltema og g[ systematisk over hele anlegget av kontaktpunkter.Med flaks f[r du fjerent overledning eller svake kontaktpunkter.Ganke vrient til tider..
Videotom

Beklager min dyslektiske Mac som skriver feil p[ disse sidene......

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 14 jan 2005, 11:18

Har nå skiftet rotor og plugger i tillegg til fordelerlokk og luftfilter. Venter ennå på skikkelig rått og fuktig vær, men så langt virker det bra....

Skiftet til NGK BCP7ES: SAAB-huset anbefalte disse framfor de dyrere og "edlere" EV-pluggene, siden EV'ene er mer kritisk til tilstand på motoren. Til info: Min har passert 400k.......
Fyrer nå på første rundkast, og går jevnt fra første slag.

Skal også ta motorvask, men den jeg har tilgang til på jobb har sprukket slange pr idag....
Christian N076.
2002 95 Vector

Morten F

Legg inn av Morten F » 14 jan 2005, 12:56

Hvis det fortsatt ikke hjelper så prøv å justere ned gapet på pluggene. Det kan hjelpe. Gjorde det for meg ihvertfall :) Juster 0.05mm ned i første omgang. Ikke gå under 0,5mm åpning.

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 14 jan 2005, 13:25

Morten F skrev:Hvis det fortsatt ikke hjelper så prøv å justere ned gapet på pluggene. Det kan hjelpe. Gjorde det for meg ihvertfall :) Juster 0.05mm ned i første omgang. Ikke gå under 0,5mm åpning.
Det skal jeg huske! Venter bare på skikkelig november-vær nå.......
Dersom ikke det hjelper, må jeg nok kikke på pluggledninger og coil-ledning, men det er ikke mer enn ett år gammelt.
Christian N076.
2002 95 Vector

orlando

fuktig vær..

Legg inn av orlando » 15 jan 2005, 01:14

coilen er svaret!
Jeg har hatt samme problem på min t8 85,skiftet coil og siden har den gått som et skudd..

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 15 jan 2005, 14:20

Nå om dagen går den som et skudd, men jeg skal vente til jeg finner et skikkelig fuktig vær, så får vi se. Fusker den da, så står plugg- og coilledninger og coil for tur....
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 jan 2005, 16:15

Christian N076 skrev:Nå om dagen går den som et skudd, men jeg skal vente til jeg finner et skikkelig fuktig vær, så får vi se. Fusker den da, så står plugg- og coilledninger og coil for tur....
Pluggledningane kan sjekkast ved å opne panseret når det er mørkt, få nokon til å starte bilen, ser du gnistar ol. er nok isolasjonen på ledninga herpa, og du vil få inn fukt. Men pluggledningane kan nok verte defekte på andre måtar også, dette er eit gammalt jungeltriks. :)

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 18 jan 2005, 18:33

Nå har den stått i regn og sludd i to dager. Fyrte på første tørn, og gikk helt uten fusking.
Skal huske alle tips her tilfelle det blir fusk igjen!

Chr.
Christian N076.
2002 95 Vector

Svar