Hjelle, N6 skrev:Singsaker skrev:JBF er billige på bil hovedsaklig pga det er en interesseorganisasjon og ikke en finansinstutisjon som tjener penger(har hatt depositumskonto der og det var som å komme tilbake til 80 tallet, lite effektivt og mer som en ansatt organisjasjon) Men billig for sine medlemmer!
Når det gjelder dekningene så ser det ut som de har skjerpet seg,men de har vel ikke motor og drivverk enda?
Slik jeg ser det så er JBF fremdeles billig spesielt på lang kjørelengde, men dekningene henger langt etter!
Uansett iom at svært få kan få forsikring der så er vel også prisene utopiske og uinteressante !
Kva som gjer at dei held lave prisar skal eg ikkje synse so mykje om, men berre det å ikkje reklamere so vidt og breidt som andre forsikringsselskap sparer dei sikkert nokre kroner i året på. Ellers har jo dei fleste andre fagorganisasjonar avtalar på forsikring for sine medlemmar, so det set jo ikkje organiserte i jernbaneforbunda i noka særstilling sånn sett.
Med det eg kan sjå har dei ikkje motor/drivverk nei, men slik eg har forstått If sine villkår er jo drivverksforsikringa noko som gjeld berre om du får skade på det iforbindelse med anna skade, dvs det hjelp ikkje å ha denne forsikringa iforbindelse med eit godt gammaldags motorhavari, som ved oilsludge. Og om denne dekninga berre gjeld på nyare bilar har jo en alltids garanti og evt. reklamasjonsrett.
Sidan du tydligvis ikkje er oppdatert vil eg deg som sist vi diskuterte dette be deg sjekke ut
http://www.jbf.no, der ligg vilkåra lett tilgjengelig. Sjølv meinar eg at dekningane er like bra som konkurerande selskap, kanskje er ei nybilforsikring betre om du køyrer heilt ny bil, men eg har jo berre vore kunde utan uhell, kanskje vert det ei anna erfaring den dagen det skjer noko som gjer en må bruke forsikringa.
Reklame gir inntekter, man må bruke 1 krone for å tjene en krone(kanskje sunnmøringer ikke er enig

)
Kollektive avtaler er ikke like bra, men når jeg jobbet i tryg vesta så var alt av toyota billigere der enn hos JBS, men der var ungdom bannlyst.
Saab er en nisjebil og det er relativt få av de, det tror jeg at gir de et ugunstig prisbilde.
Motor og drivverk dekkes ved havari på saab 9-5 fra 2004 evt om ombygging av veivhus er utført, samt servicer er fulgt. Mener dette gjaldt til bilen var 8 år gammel med trinnvis forhøyet egenandel etter 100.000km samt leiebil(motorbytte på verksted tar tid og leiebil vil være nødvendig minst 1 mnd)
Bedre erstattning ved totalskade/tap, selv var jeg 1 sekund fra å få helt ny bil når en elg passerte med med 5m i 90kmh(får vel si at det var greit å slippe det)
Husk at jbf har en omsettning på under en milliard på forsikring, slik at de er veldig små, og de har ingen profittmessig interesse, vesentlig mindre service og lite ansatte, så de er en del dårligere og billigere noe som er i tråd med forrettnigsfilosofi, det er vanskelig å gjøre noe veldig mye billigere og like bra, gjensidige har velofte vært gunstig på Saab, spesielt Nito og Tekna medlemmer får gunstig forsikring der, de har også motor og drivverk dekning, og reklamasjon på en 4,5 år gammel motor som har 98K kilometer kan sikkert laseg gjøre,men det blir en kamp du vil slippe, samt leiebil vil være nødvendig for de fleste

07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.