900 S

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

900 S

Legg inn av Eirik N396 » 15 jan 2005, 21:48

hva er egentlig en 900 S? jeg har lagt merke til at noen sier 900 S, og mener da ng900.. dette stemmer da ikke..? for det finnes jo og900 S også, ihvertfall noen fra tidlig 90-tall? hva kjennetegner egentlig en 900 S? noen som kan opplyse meg eller? :D

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 16 jan 2005, 00:22

og900s var LTTer, mens NG900s var standard versjon og man kunne få en SE pakke med mer utstyr.

Nå kommer sikkert et av våre kjære "leksikon" og retter meg :P :oops: :lol:

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 jan 2005, 18:02

På Ng900 betyder som sagt S:en och SE vilken utrustning som satt i bilen.
Det har inget med motorn att göra.
Ng900 blev inte levererad med Ltt.
En Ng900 turbo är lättast att känna igen på den svarta spoilern på bakluckan, den har också ett litet kromat märke i grillen som det står "turbo" på.
Det sitter ett bak också, men det är svart, det sitter strax under höger bromsljus.
2,0 utan turbo har ingen spoiler bak, men gick att få som SE.
Men dom flesta SE utan turbo är som regel 2,3.
Ng900 fanns med V6 också, lättast att känna igen på att spoilern bak är lackad i bilens färg men utan Talladegans kjolar.
Talladega var topp modell med kjolar och lackad spoiler i bilens färg.
Ng900 Cab vet jag inte så mycket om, men jag tror den blev levererad som SE både med och utan turbo, dock inte som 2,3 men med V6.
Kjöp INTE en Ng900 med V6!!
V6:an är nog den sämsta motor saab har levererat.....
Rätta mig om jag har fel!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 jan 2005, 19:14

hva er LTT? lettrykksturbo? kan noen i så fall forklare noe videre om disse? :D intressant detta her!

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 16 jan 2005, 20:03

Stemmer at LTT er lettrykksturbo, og som sagt her fins den bare som og900.
Denne har 145 hk, Lucas innsprut, og ingen IC. Går i praksis på grunnladetrykk. Fins som -91 til -93 års modell.

I USA fins det også S'er uten turbo, så sjekk opp om du skulle komme over en slik. Veit om noen bruktimporterte ambassadebiler med dette handikappet.. ;)
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 jan 2005, 21:41

Ltt finns på 9-3 också.
150hk
Lätt att se på spoilern bak, den är delvis lackad i bilens färg med en svart kant ytterst.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 jan 2005, 16:22

Kort sagt: 900 fikk du som 900S M91-M93(M94cab), var vel levert som både 3 og 5 dørs, samt cabbe. I tilegg finns det nokre amrikanske og britiske velutstyrte 2.0-16i som vert kalla S med det eg kan kome på i farta.

Når det gjeld GM900 var det vel stort sett 2.0i-bilane som heitte S. Turbo, V6 og 2.3i hadde vel somregel SE-utrustning. Ihvertfall er det slik med turbo'n, kan knappt huske å ha sett ein turbo som var "S".

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 jan 2005, 17:27

Min Ng900Turbo är en S utrustad bil, alltså väldigt enkel och utan A/C.
Men som Hjelle skriver, det är nog den som är minst vanlig!
Och just därför är den extra skojig vid röd-lys....... :lol:
Många som tror dom har väldigt "spreka" bilar, främst ägare av Audi och BMW.
Gissa om dom blir "hissiga" när jag tar dom? :P

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Gjest

Legg inn av Gjest » 19 jan 2005, 11:10

OG900S ble produsert fra 1990 til 1993.
Kort fortalt er det en T16 uten APC og Intercooler.

Ettermonteres det APC og intercooler så får du en fulltrykkare.
Må selvfølgelig etterjustere trykkvakten...

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 19 jan 2005, 17:04

Også kommer joker'n da...
Jeg kjøpte i sommer en tidl ambassade bil, en 900S 1990.. I den stod det en 2,0I16V motor (originalmotoren, ikke ombygd), ellers alt utstyr (El, AC, luke, skinn).. Jeg også trodde alle og900S var lett-trykk'ere. :?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 19 jan 2005, 21:29

Saab900STC skrev:Ltt finns på 9-3 också.
150hk
Lätt att se på spoilern bak, den är delvis lackad i bilens färg med en svart kant ytterst.

Mvh Anders
Tror ikke det er helt korrekt...
OG9-3 kom som T5 LTT på 154hk uten spoiler. Senere kom den som T7 150hk med svart turbospoiler.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Legg inn av Bent N208 » 19 jan 2005, 22:00

Aeroild skrev:
Saab900STC skrev:Ltt finns på 9-3 också.
150hk
Lätt att se på spoilern bak, den är delvis lackad i bilens färg med en svart kant ytterst.

Mvh Anders
Tror ikke det er helt korrekt...
OG9-3 kom som T5 LTT på 154hk uten spoiler. Senere kom den som T7 150hk med svart turbospoiler.
Rettelse på dette også, 98-99-00 T5 154hk ble også levert med spoiler.Dette varierte litt med tanke på utstyrs pakker.

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 jan 2005, 22:51

Så då är alltså 9-3 vansklig att se direkt på utsidan vad den innehåller.....
Vet bara att mammas 2003 9-3 ltt har delvis lackad spoiler.
Alltid kul att få mera kunskap! :)


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 19 jan 2005, 23:24

Min farfar har en 1999 9-3 SE 154 hk T5. Denne har spoiler, men vet denne var ekstra på den bilen.
Styrer med DAB og AUX

macgeier

Legg inn av macgeier » 25 jan 2005, 15:26

Her er en og900S, men den er litt uvanlig:
- turbo merke i grillen (ettermontert?)
- bakluka har ingen merker (fjernet?).
- skinnseter er vel også uvanlig på en 900S?

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 894&pos=99

Svar