innsug

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

innsug

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 16 jul 2003, 22:21

passer innsuget på en 9000i 16v, over på en 900 turbo 16v motor?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 17 jul 2003, 09:26

Nei!

Husk at motoren på 9000 står rett opp og ned, mens den står på skrå på 900..Dermed vil 9000-innsuget peke oppover, slik at du ikke får på panseret.. :)
Du vil heller ikke få noen effekt ut av å bruke et slikt innsug, hvis det kommer fra en 2,0-motor.
Skaff et innsug fra en 900 2,1 istedet..
Du bør komplettere med en 2,3-langtopp (tom -93) fra 9000 for å få noen effekt ut av det da..

Kan jo sikkert klure dit ett 2,3-innsug fra 9000, men da må du bygge scoop... :shock:
Har sett folk har prøvd, men tror de endte opp med at 2,1 og 2,3-innsugene var nokså like..

Her er et par bilder på B202 med 2,3 innsug fra 9000:
http://popeye.rty.nu/2003/0310-17.jpg
http://popeye.rty.nu/2003/0310-16.jpg
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 19 jul 2003, 14:33

2,3 korttopp (-94 -->) skal i følge STCS gutta være enda bedre.... :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 21 jul 2003, 12:01

Korttoppen passer vel ikke på langmotoren?? Har hørt at det ikke funker i det hele tatt.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 21 jul 2003, 12:44

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

korttopp

Legg inn av Mortimer-N18 » 21 jul 2003, 14:47

Interresant :D Blir jo en hel del enklere å finne 2.3 topp til bilen min da :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: korttopp

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 21 jul 2003, 19:55

Mortimer skrev:Interresant :D Blir jo en hel del enklere å finne 2.3 topp til bilen min da :)
neimen mortimer, har du kastet deg innpå forumet du også... det var på tide :D du veit ikke hvordan det er å få tak i skinnseter på børsa mi, vi snakket jo om det men jeg husker ikke helt hva du sa, var i ganske god "former`n"

hvor mye må dere gi for korttoppen og innsuget (2,1 l) da?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Gjest

Legg inn av Gjest » 21 jul 2003, 21:36

Vet om 2stk 2,3liter turbo motorer på en skrot, men han vil ikke splitte motorene, dermed må jeg regne med å gi ca 10000 for motoren... 2,1l innsuget er så og si umulig å få tak i hvis du ikke har sinnsykt flaks...
Skinnsetene som satt i den jeg hadde en gang fulgte med til skroten, men jeg har et annet lys brunt stoff interiør til salgs nå. Det er i meget bra stand! Hvis du er interresert i det...

Er ikke innsuget på 9000 splittet ganske langt inn mot toppen? I så fall må det jo gå ann å bruke den innerste delen og lage seg et plenum selv? Det er vel en del større åpning i det innsuget enn 2.0l til 900?

Mortimer

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 21 jul 2003, 23:19

Å finne korttopp og 2,1 innsug her til lands tror jeg ikke er mulig, huggerne her på berget sitter jo på gamle bildeler som om det er gull...

Prøv i Sverige, torget på STCS eller Bildelsbasen.

Jeg ga ca 3500-4000 for en langtopp og innsug fra en i STCS.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 jul 2003, 19:46

Anonymous skrev:Vet om 2stk 2,3liter turbo motorer på en skrot, men han vil ikke splitte motorene, dermed må jeg regne med å gi ca 10000 for motoren... 2,1l innsuget er så og si umulig å få tak i hvis du ikke har sinnsykt flaks...
Skinnsetene som satt i den jeg hadde en gang fulgte med til skroten, men jeg har et annet lys brunt stoff interiør til salgs nå. Det er i meget bra stand! Hvis du er interresert i det...

Er ikke innsuget på 9000 splittet ganske langt inn mot toppen? I så fall må det jo gå ann å bruke den innerste delen og lage seg et plenum selv? Det er vel en del større åpning i det innsuget enn 2.0l til 900?

Mortimer
veit jo ikke åssen lysebrunt interiør er til hvit bil, tror ikke der er noe spesielt.. skal nok få tak i et svart med tiden, eller kansje kej setterinn noen 9.3 aero skinnseter, er ike så dyrt det faktisk
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar