Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 31 jan 2005, 19:31
ArntR N315 skrev:ArntR N315 skrev: Bytt clutch-pumpe, og sett på en aero-clutch..
Både hovedsylinderen og slavesylinderen til clutchen er like på alle 9k fra og med ca 90(det kan jeg sjekke).
Clutchen er også den samme på alle 2.3 fulltrykkere (mao ingen spesiell aero-clutch)
Jepp... har du en 2,3 ltt (letttrykker) som meg, så bytter du clutchpumpe i gearkassa pluss en større clutch (aero)
mvh
Arnt R.
Det er alltid en god ide og bytte eller overhale slavesylinderen når man bytter clutch men den er lik på alle modeller, i og turbo.
Clutchen er også lik på en vanlig 200 hester og Aeroen men som sagt lenger oppe så er den mindre på LTT
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 31 jan 2005, 19:43
Iflg EPC er trykkplata den samme på 2.3 AERO, 2.3T, 2.3LTT, 2.0T & 3.0v6 mens lamellen er lik på 2.0t, 2.3t og 2.3AERO mao så skal det holde og bytte kun lamellen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 31 jan 2005, 20:18
På racerbilen er det blåkran, La'n få trøkk
til daglig bruk er jo APC og eller magnetventil noe som gir sikkerhetsmarginer.
Ev vis mann sa en gang: "det er ikke lett å ha kaken samtidig som man spiser den!" Eller no sånt........
Jo mer hester man tar ut, jo mindre blir marginene!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 01 feb 2005, 09:03
Man har da vel lov til å bruke opp clutchen som sitter i bilen før en bytter til ny. Med normal kjøring vil det aldri bli noe problem, så hvorfor bekymre seg på forhånd?
Girkassa er jo den samme som på Aero og 200 hesteren, og det er jo det svakeste punktet. Etter 100' km kan en jo bytte kasse og clutch samtidig (da har du trolig solgt bilen). Ikke mange andre enn TT som greier å kjøre en fulltrykker og vel så det 250' km på originalkassa. Har ikke sett han med hatt heller...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 01 feb 2005, 13:22
Trond N47 skrev:
Girkassa er jo den samme som på Aero og 200 hesteren, og det er jo det svakeste punktet. Etter 100' km kan en jo bytte kasse og clutch samtidig (da har du trolig solgt bilen). Ikke mange andre enn TT som greier å kjøre en fulltrykker og vel så det 250' km på originalkassa. Har ikke sett han med hatt heller...
Nå må du ikke glemme at girkassa er litt bedre på de nyere modellene.
Men uansett så er det viktigste at man bruker hodet når man kjører...
Hvis man bestandig vil være først ut av lyskryss så holder ikke kassene lenge... Det er også viktig at man bruker litt tid på girskiftene og ikke minst girer ned av og til (selv om vi har nok dreiemoment til å kjøre fra 50 og opp i 5'te gir).
Litt pleie med oljeskift på kassa skader heller ikke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Gjest
Legg inn
av Gjest » 01 feb 2005, 13:40
Synes girkassene til Saab har fått et litt ufortjent rykte, for så dårlig som enkelte sier at der, er de da ikke. Alt ryker til slutt ved mishandling.
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 01 feb 2005, 14:15
Er man glad i å kjøre bil så er girkasser forbruksvare

Vet av 3 tidligere eiere av 9000 Aero 95-96 modell som alle byttet kasse mellom 120 og 160' km. Det er ikke kassene som er svake, det er motorene som har så sinnsykt høyt dreiemoment! Verdt hver ei krone

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
ArntR N315
- 2.0 bar

- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Legg inn
av ArntR N315 » 04 feb 2005, 20:40
TT skrev:ArntR N315 skrev:ArntR N315 skrev: Bytt clutch-pumpe, og sett på en aero-clutch..
Både hovedsylinderen og slavesylinderen til clutchen er like på alle 9k fra og med ca 90(det kan jeg sjekke).
Clutchen er også den samme på alle 2.3 fulltrykkere (mao ingen spesiell aero-clutch)
Jepp... har du en 2,3 ltt (letttrykker) som meg, så bytter du clutchpumpe i gearkassa pluss en større clutch (aero)
mvh
Arnt R.
Det er alltid en god ide og bytte eller overhale slavesylinderen når man bytter clutch men den er lik på alle modeller, i og turbo.
Clutchen er også lik på en vanlig 200 hester og Aeroen men som sagt lenger oppe så er den mindre på LTT
http://www.maptun.com/webshop/products. ... ponent=904
Leser på maptun at Kopplingsats 9000 Aero 94-98 hører under steg 4.. (295 hp, 450Nm)
Såe... vet liksom ikke helt det med clutchen og clutchdiskusjonen... Hvorfor bytte clutch vis er så like??? På steg 3 (270hp, 400 Nm) er ikke clutchen nevnt i det hele...
Dette er kun detaljer, men greit å vite... mange er beginners i tuning, og lurer sikkert på det samme... tusenlappene fyker fort når man trimmer bilene... thats for sure
mvh
ArntR.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 04 feb 2005, 21:12
ArntR N315 skrev:Leser på maptun at Kopplingsats 9000 Aero 94-98 hører under steg 4.. (295 hp, 450Nm)
Såe... vet liksom ikke helt det med clutchen og clutchdiskusjonen... Hvorfor bytte clutch vis er så like??? På steg 3 (270hp, 400 Nm) er ikke clutchen nevnt i det hele...
Jeg kan ikke svare for hva Maptun gjør men jeg vil tro at de synes clutchen bør skiftes i ny når man tar ut så mange hester det er jo ikke nybiler vi snakker om...
Som sagt lenger oppe så er det det samme delenummer på Aero-clutchen og 200-hester'n.
Dette er kun detaljer, men greit å vite... mange er beginners i tuning, og lurer sikkert på det samme... tusenlappene fyker fort når man trimmer bilene... thats for sure
Det er jo grunnen til at jeg pirker litt... Vil jo gjerne hjelpe
Ser at mange annonserer aero-girkasser mm... Jeg tror kansje at noen tror disse delene er kraftigere/bedre og dermed betaler mere, det er jo dumt når de ofte er like med "vanlige" deler....
Mvh Tor
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor