Kj?ling og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Kjøling og900

Legg inn av Eirik N396 » 03 mar 2005, 23:13

eller egentlig ikke. det virker bare som om den ikke kan være annet enn vrang! :-x det gjelder min nå ganske velkjente 900i -88. jeg har ikke tømt i nok frostvæske(dum som jeg er!) derfor var vannet frøset i morges, og jeg så ikke dette før jeg var godt halvveis til skolen.. derfor snudde jeg ikke. motorenvarmen var vel så vidt oppe på maksimum til slutt. senere kjørte jeg hjem, og det gikk ganske greit, motoren holdt seg faktisk på en litt lavere temperatur(kanskje fordi jeg holdt mye høyere fart hjemover, og den fikk masse frisk luft inn?) så fylte jeg på vann og masse frostvæske. lot motoren svive litt, og oppdaget at motoren så ut til å ha en usedvanlig lav temperatur.. nåla steg maks en halv cm opp, da den hadde svevet 5-10minutter. senere kjørte jeg ut en tur, og jeg gikk ut fra at alt var i orden, men:
motoren ble jo aldri så varm som den pleier(fordi isen drev og smeltet eller fordi føleren er ødelagt?) dessuten oppdaget jeg til min forferdelse at når jeg hadde kjørt i ca et minutt, virket det som motoren ville stoppe, hver gang jeg ga gass.. altså, med en gang jeg gir gass synker turtallet en del, og bilen bremser jo da, naturligvis.. etter ca 1sekund drar motoren omtrent som den skal.. håper jeg kan kjøre med bilen, for det blir jeg fint nødt til i morgen :? hva i all verden er galt med saaben min? noe galt med blandingen? eller har noe gått galt da motoren ble så varm? jeg vet ikke, men håper noen vet! :) jeg trenger svar!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 mar 2005, 00:08

Du får tine opp bilen ordentlig og lufte kjølesystemet.
Det er desverre ganske stor mulighet for at du har blåst topp-pakningen men vi får krysse fingrene for at det ikke har skjedd...

Uansett så vil du kunne oppleve at tempnåla står mye lavere en vanlig (selv om motoren koker) hvis det er luft i systemet... Da står tempføleren og måler i løse lufta uten å nå ned i kjøleveska...
Snakker desverre av erfaring :-x
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 04 mar 2005, 00:38

Huff. Men det kan jo også bare være termostaten som er frosset i stykker. Står den litt åpen blir det jo ikke særlig varme i vinterkulda.

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 04 mar 2005, 01:59

Skjæveland,

"skitbil" skriver du. Men du beskriver jo problemet godt nok til å innse at overskriften skulle vært "skitgutt". :wink: :D
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 04 mar 2005, 02:17

Husk å checka så att toppen är ordentligt plan om du ska byta topplockspackning, dom topparna har en tendens att slå sig. :?
Hoppas det går bra med bilen!!


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 mar 2005, 11:34

her kommer en foreløpig oppdatering:
i morges var bilen akkurat lik som i går. når jeg ga mer gass, føltes det som om noe drev og bremset. med en gang akselerte den ikke, men holdt den samme farten. bilen drog også dårligere enn tidligere :? nå er jeg nettopp kommet hjem fra en kort skoledag, og jeg lot bilen stå å svive i 5 minutter, mens jeg selv gikk over alle kjølevæskeslanger og klemte på dem for å se om noe virket som det var frøset fortsatt. radiatoren og alle slangene var alle varme, så jeg tviler på at noe var frøset. også i dag har bilen holdt lav temperatur, og vannet var bare så vidt lunket :eek: og varmeapparatet varmet lite. da bilen hadde stått her hjemme og svevet, mens jeg tittet på slangene, så jeg at motorvarmen hadde steget. så jeg tok en liten tur til, og bilen virket helt i orden! :) og etter en kort stund sank temperaturen igjen, men bilen var fortsatt like god! så nå er jeg spent på å se hvordan den oppfører seg når motoren blir helt kald igjen.

Ole-P: du har helt rett! :oops:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 mar 2005, 11:50

Har du luftet kjølesystemet enda? Det bør du gjøre...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 mar 2005, 12:18

TT skrev:Har du luftet kjølesystemet enda? Det bør du gjøre...
for å være helt ærlig, vet jeg ikke helt hvordan dette gjøres. skal jeg tappe ut alt, og fylle på nytt? eller? fordi det skule vel ordne seg ved å la motoren stå å svive en stund med lokket på tanken for kjølevæsken av?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 mar 2005, 12:42

Lenge siden jeg har hatt og900 nå men hvis jeg ikke husker feil så sitter det en lufteskrue ved termostathuset, mener den er kobberfarget.
La bilen stå å gå på plant underlag, så åpner du denne skruen og slipper ut lufta..

Kansje noen med og900 har en bedre beskrivelse av hvor lufteskruen sitter?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 mar 2005, 12:46

kun lufta vil slippe ut? så jeg fyller ikke gårdsrommet med kjølevæske? jeg vet desverre ikke hvor termostathuset er.. men jeg finner vel beskrevet i saab-handboken hvordan det skal gjøres tenker jeg! :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 mar 2005, 12:52

Kommer litt veske men ikke noe å snakke om... Når du ser at det kommer bare veske ut, da er all lufta ute og du kan lukke nippelen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 mar 2005, 12:57

skal ut å prøve med en gang! :D

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 04 mar 2005, 18:59

Høres egentlig ut som termostaten har tatt kvelden. Byttet nettopp på caben, den hadde samme symptomer. Kjøpte termostat hos SAAB for 164kr med pakning.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 mar 2005, 10:01

plutselig gikk det opp for meg også! :D nå skal jeg ut å kjøpe termostat! 8)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 mar 2005, 10:43

TT skrev:Lenge siden jeg har hatt og900 nå men hvis jeg ikke husker feil så sitter det en lufteskrue ved termostathuset, mener den er kobberfarget.
La bilen stå å gå på plant underlag, så åpner du denne skruen og slipper ut lufta..

Kansje noen med og900 har en bedre beskrivelse av hvor lufteskruen sitter?
Det stemmer det du seier. Meinar på det står nokre ord om dette i manualen (verdens minst leste bok) også.

Svar