SAAB ' s fremtid

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 mar 2005, 13:39

Fryktelig trist lesing, men et vedtak er et vedtak. Vi får bare støtte SAAB og håpe på det beste. Det viktigste er jo ikke hvor bilen blir skrudd sammen men SAAB følelsen. Selv om jeg vanskelig kan forestille meg SAAB følelse når jeg vet at det er en tysker som har skrudd den sammen... Kvalitet er et annet spørsmål, han inntrykk av at Opel sliter mer enn SAAB. Men bank i bordet vår astra har gått 160 000 problemfire km. Syntes synd på fabrikkmedarbeiderne i Trollhättan jeg, de har virkelig gjort sitt beste for å lykkes.

Men jeg tror faktisk at 9-3SC kan bli en killer på det norske markedet, den med diesel motor til rett over 300 000 kroner så MÅ da folk kjøpe den??? Eller???

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 mar 2005, 13:44

Det har flere ganger tidligere vært sagt at den siste ekte saaben har forsvunnet, 1967 da totakteren forsvant, 1980 da 96 forsvant, 1993 da OG900 forsvant og i 2002 da OG9-3 forsvant.. Tror dette bare blir et ledd til på listen.. Altså, synes dette er trist, men når det først er bestemt må man gjøre det beste ut av det.. Altså velg mellom Vectra og 9-3? Men jeg har ikke vært fan av 9-3 SS i det hele tatt, men SC blir bra.. Og med bra salg fremover så ser vi kansje saab i Trollhättan igjen..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 04 mar 2005, 16:18

Tror dette er et ledd i å legge ned hele Saab. Om 10 år legges vel hele produksjonen ned.

GM har ikke vært en vellykket partner nei.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 04 mar 2005, 16:24

Den svenske stat skulle bygge ut jernbanen og motorveien mellom Trollhättan og Göteborg, da skulle man tro at fabrikken ble effektiv. Men Saab er fortsatt viktig resurs for Sverige så må se positivt på det! Trenger ingen ”negative waves”! Men fy F*** for noen idioter! :angered:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 mar 2005, 10:40

Freshmaker N237 skrev:Det har flere ganger tidligere vært sagt at den siste ekte saaben har forsvunnet, 1967 da totakteren forsvant, 1980 da 96 forsvant, 1993 da OG900 forsvant og i 2002 da OG9-3 forsvant.. Tror dette bare blir et ledd til på listen.. Altså, synes dette er trist, men når det først er bestemt må man gjøre det beste ut av det.. Altså velg mellom Vectra og 9-3? Men jeg har ikke vært fan av 9-3 SS i det hele tatt, men SC blir bra.. Og med bra salg fremover så ser vi kansje saab i Trollhättan igjen..
Vel, det resomentet er eg ikkje heilt enig i, greit nok når det gjeld totaktaren og 96:an, det var totakt folket forbandt med SAAB, og djungeltromma var då slutt på 30 år med eit kjent design. At den siste SAAB forsvann i 1993 trur eg nesten alle er enige i, men at 9-3 skal få ein lignandes status - ALDRI!

Men etter det eg forstår er det 9-3 som vert flytta til Tüskland i fysste omgong (frå 2008), Thn får behalde 9-5 og den nye crossoveren. Den får i tilegg produksjon av Cadillac BLS, og muligens nokre fleire GM-produkt.
Men det eg ikkje forstår er at BLS skal produserast i Thn, den er då også basert på samma plattform som 9-3 og Vectra, er det mulig at den også vert flytta til Tüskland samtidig med 9-3?

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 05 mar 2005, 13:18

Imo så synes jeg det blir helt feil å si at den siste ordentlige SAAB forsvant i 1993. Det er en umulighet å holde seg på markededet om du ikke fornyer modellutvalget, noe Saab kjenner godt til... (første stv kom alt, alt for sent). Design må opprettholdes!

Hva så om bilen er bygd på Opel-understell? Har det virkelig så mye å si? En Vectra og en 9-3 kan jo omtrent ikke sammenlignes. Ikke når det gjelder design, feeling, eller motor. Som jeg har presisert tusen ganger tidligere (;p) så synes jeg nye 900:an og 9-3'en er de peneste Saabene som finnes på markedet, og jeg gir meg en beng i at de er bygd på Opel-understell!

Det er uten tvil synd at Trollhattan legges ned i 2010. Trollhattan er jo HQ'en til Saab som vi kjenner det, men Saab må ta litt av skylden på seg selv. De fikk en pangstart når de begynte med biler, men klarte desverre ikke å mette markedet med modeller som folket ville ha. Vi får bare håpe på det beste! 8)

Huff, dette ble litt rotete, men jeg håper dere tar i betraktning at jeg er et rotehode... :)
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 05 mar 2005, 13:51

Er vel ingen som har sagt at Trollhättan blir nedlagt i 2010? GM har ikke da lenger FORPLIKTET seg til å produsere SAAB der. Og den nye 9-5 skal vel produseres i USA? Eller er den kanskje ikke bestemt enda, forresten noen som veit når den skal lanseres? Crossoveren skal også produseres i USA tror jeg...

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 05 mar 2005, 15:51

En 9-3 utviklet og produsert i Tyskland, en 9-5 produsert i USA, eller en crossover produsert i Korea eller USA er uaktuelt for meg! :-x
Alfa-Romeo here I come!

Men fint for Trollhättan om Aftonbladet har rett:
"Plötsligt ser framtiden ljus ut för Trollhättan:
Saab tar över tillverkningen av cabrioleter från 2010.
Det uppger en högt uppsatt källa inom General Motors för Aftonbladet."


http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/s ... 22,00.html
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 05 mar 2005, 21:17

Aeroild skrev: Alfa-Romeo here I come!
Der er jeg helt enig, det er faktisk det eneste bilmerket som kan skilte med like stor individualisme som Saab, om en ser bort fra håndlagde sportsbiler da..

Her er bilder av Caddy'n; det er en 9-3 fra A til C stolpe, pluss rattet da..
Bilde


http://www.dinside.no/php/art.php?id=117080&bid=5
[/img]
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
TorB_N399
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 okt 2004, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av TorB_N399 » 06 mar 2005, 12:16

Hei stopp en halv!
SAAB 9-3 produksjonen flyttes fra Trollhâttan (er enig i at det er synd), og så opphøyer dere en re-badget Fiat???
Fra spøk til alvor:
Det som er viktig nå er at SAAB designes i Sverige. Det er nemlig designerne og ingeniørene som kan tilføre bilene SAAB-andan og feelingen. Dagens 9-3 er jo svært lik Vectra. Platformen er identisk, kun chassisettinger er forskjellig. Man kan til og med kjøpe bilene med samme motorer (1,8i og 2,0t). Når så begge kommer som sedan er det ikke med hodet man velger SAAB, men med hjertet. Er det noen som har klaget over at 9-3 cab ikke er en ekte SAAB? Den er jo bygget i Østerrike, men designet i Sverige.
Håper bare at GM skjønner at de har floppet da de "tvang" SAAB til å designe 9-2 og 9-7 (de er ikke ekte SAAB i mine øyne). Det trengs mer identitet for at et bilmerke skal være ekte enn å klistre på logoer litt her og der.
Konklusjonen min er at så lenge SAAB designerne og ingeniørene holder seg i Sverige og har full kontroll over nettopp designen motorstyringen og chassisettingen, så er bilene ekte SAAB.
TorB,
N399, 9-3 SS Aero :-)

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 06 mar 2005, 19:31

TorB skrev:Hei stopp en halv!
SAAB 9-3 produksjonen flyttes fra Trollhâttan (er enig i at det er synd), og så opphøyer dere en re-badget Fiat???
Fra spøk til alvor:
Det som er viktig nå er at SAAB designes i Sverige. Det er nemlig designerne og ingeniørene som kan tilføre bilene SAAB-andan og feelingen. Dagens 9-3 er jo svært lik Vectra. Platformen er identisk, kun chassisettinger er forskjellig. Man kan til og med kjøpe bilene med samme motorer (1,8i og 2,0t). Når så begge kommer som sedan er det ikke med hodet man velger SAAB, men med hjertet. Er det noen som har klaget over at 9-3 cab ikke er en ekte SAAB? Den er jo bygget i Østerrike, men designet i Sverige.
Håper bare at GM skjønner at de har floppet da de "tvang" SAAB til å designe 9-2 og 9-7 (de er ikke ekte SAAB i mine øyne). Det trengs mer identitet for at et bilmerke skal være ekte enn å klistre på logoer litt her og der.
Konklusjonen min er at så lenge SAAB designerne og ingeniørene holder seg i Sverige og har full kontroll over nettopp designen motorstyringen og chassisettingen, så er bilene ekte SAAB.
Må si meg helt enig med deg. Det viktigst er at Saab designes i Sverige. Er jo ingen store bil konsern som kun lager bilene i eget land. Klart det er synd at 9-3 flyttes, men det kommer sikkert ny Saaber som skal produseres i Trollhâttan. Trollhâttan er jo den fabrikken med best kvalitet i GM. Etter det jeg hører/leser kommer de mer eksklusive bilene produseres i Trollhâttan, men det er rykter da. Får håpe på det beste og ikke bli så pessimistisk.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 07 mar 2005, 01:32

Henger meg på her jeg og. Syns at dette er like kjedelig og j--lig som alle dere andre, men Porsche boxter ble produsert i Finnland, Audi TT i Ungarn(!) Nesten alle japsene solgt i Norge er bygget i England, unntatt Mitsubishi, som har en viss produksjon i Nederland sammen med helsvenske Volvo! :confused: Hvor resten av Mitsubishi er bygget vet jeg ikke, og bryr meg ikke. Chrysler Voyager/Grand Voyager er bygget i Østerrike hos Steyr, Mersedes(klarer ikke stave dritten uansett hvor hardt jeg prøver!), supertyskeren har en (elendig)fabrikk i Spania (V-klasse/Viano). Såg Discovery forrige helg om BMW 645, Design fra Los Angeles! Skjønner dere hva jeg skal fram til nå........... Det er vondt å høre at Gripen er truet i Skandinavia og må leve i dyrepark i Tyskland, det er jo ikke der den hører hjemme! :tears: Det er et slit å komme på jobb å få høre enda en gang at Saab skal selges/flyttes ut /legges ned osv.. Men vi må forholde oss til hvordan verden er, og så lenge jeg kan finne Saab-identitet i en ny Saab så er det en bedre bil enn plattformsøskenet, uansett om det heter Opel , Caddy eller noe annet. Det er fælt men sånn blir det! Dersom Saab bare blir et klistremerke på en Opel, må vi alle tenke oss om hva vi i så fall vil gjøre... Det blir ikke aktuelt med noe VAG-produkt her i gården nei! Bare en liten ting ang. plattformdeling til slutt... Nå var 9-3ss den første på Epsilon, men folk sier at den er basert på Opel.. Ingen sier at S/V-40 er basert på Ford.... Håper noen har skjønt hva jeg har prøvd å få fram her, men vi har mye smerte i vente. :pride: :strong:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 07 mar 2005, 06:39

TorB skrev:Det som er viktig nå er at SAAB designes i Sverige. Det er nemlig designerne og ingeniørene som kan tilføre bilene SAAB-andan og feelingen.
Jeg lurer på hvor mye design og "engineering" det blir igjen i Sverige.
GunR N326 skrev:Dersom Saab bare blir et klistremerke på en Opel, må vi alle tenke oss om hva vi i så fall vil gjøre...
Jegleserat i den neste 9-3en vil Trollhättan kun ha ansvaret for utviklingen av Infotainmentsystemet. Resten, inkl. sikkerhet, tar Opel seg av...

Vauxhall er en Opel med Vauxhall emblemer.
Cadillac BLS er en 9-3 med Cadillac emblemer.
Saab 9-2X er en Subaru med Saab emblemer.
Saab 9-7X er en Trailblazer med Saab emblemer.

Jeg frykter at neste 9-3 blir en Opel med Saab emblemer.

Jeg har vært optimist ganske lenge, men nå er jeg ikke det lenger. Jeg håper pessimismen min er ubegrunnet....
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 07 mar 2005, 08:44

Hjelle, N6 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Det har flere ganger tidligere vært sagt at den siste ekte saaben har forsvunnet, 1967 da totakteren forsvant, 1980 da 96 forsvant, 1993 da OG900 forsvant og i 2002 da OG9-3 forsvant.. Tror dette bare blir et ledd til på listen.. Altså, synes dette er trist, men når det først er bestemt må man gjøre det beste ut av det.. Altså velg mellom Vectra og 9-3? Men jeg har ikke vært fan av 9-3 SS i det hele tatt, men SC blir bra.. Og med bra salg fremover så ser vi kansje saab i Trollhättan igjen..
Vel, det resomentet er eg ikkje heilt enig i, greit nok når det gjeld totaktaren og 96:an, det var totakt folket forbandt med SAAB, og djungeltromma var då slutt på 30 år med eit kjent design. At den siste SAAB forsvann i 1993 trur eg nesten alle er enige i, men at 9-3 skal få ein lignandes status - ALDRI!
Er ikke helt enig, endel ser OG9-3 som et skille.. På en måte kan jeg være enig, men samtidig er det noe som skurrer. Det var den siste Combi Coupe `en.. Men samtidig tror jeg ikke dette kan bety så mye..
Hjelle, N6 skrev:Men etter det eg forstår er det 9-3 som vert flytta til Tüskland i fysste omgong (frå 2008), Thn får behalde 9-5 og den nye crossoveren. Den får i tilegg produksjon av Cadillac BLS, og muligens nokre fleire GM-produkt.
Men det eg ikkje forstår er at BLS skal produserast i Thn, den er då også basert på samma plattform som 9-3 og Vectra, er det mulig at den også vert flytta til Tüskland samtidig med 9-3?
Det er vel i 2008 nye 9-3 skal komme og i den forbindelse skal produksjonen flyttes? Kan tenke meg at Cadillac blir produsert i Trollhättan frem til generasjonsskifte her også. F.eks. leste jeg at 9-3 SC skal produseres i trollhättan frem til 2010.. Trollhättan skal etter det jeg forstår produsere 9-5 frem til 2010 og også ny crossover den samme tiden. Men mulig 9-5 og crossover for amerikanske markeder blir produsert i usa.. Hvilke biler som blir solgt i USA, betyr egentlig ikke noe sålenge konsernet får solgt biler..
ulv skrev:Imo så synes jeg det blir helt feil å si at den siste ordentlige SAAB forsvant i 1993. Det er en umulighet å holde seg på markededet om du ikke fornyer modellutvalget, noe Saab kjenner godt til... (første stv kom alt, alt for sent). Design må opprettholdes!
For å pirke kom første stasjonsvogn i 1959 var det vel, denne kom også som 7-seter,så saab var tidlig ute.. Greit å fornye, problemet kommer ikke før identiteten forsvinner,slik den lett kan gjøre nå.. Men på enkelte måter har vel identitene forsvunnet helt eller delvis før også, slik at saab er blitt det vi kjenner i dag..
Aeroild skrev:En 9-3 utviklet og produsert i Tyskland, en 9-5 produsert i USA, eller en crossover produsert i Korea eller USA er uaktuelt for meg!
Alfa-Romeo here I come!

Men fint for Trollhättan om Aftonbladet har rett:
"Plötsligt ser framtiden ljus ut för Trollhättan:
Saab tar över tillverkningen av cabrioleter från 2010.
Det uppger en högt uppsatt källa inom General Motors för Aftonbladet."

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/s ... 22,00.html
Bedre med italiensk enn tysk da?
Er mange nye biler å velge i utenom saab også, men kvaliteten på Alfa Romeo er heller dårlig, heller en Volvo da..

For alt vi vet kan faktisk saab-følelsen være der fremdeles, kansje spesielt dersom folk fra trollhättan følger med bilene til Tyskland. På en annen side kan man kansje ikke si at dt blir en bil bygd på opel. Kan bli som Citroën og Peugeot, Berlingo og Partner, bygd sammen, ikke på hverandre..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
SAABCrus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 105
Registrert: 02 aug 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av SAABCrus » 07 mar 2005, 08:53

Synes den Cadillac'en var, for å si det mildt, mindre pen. Slikt passer seg definitivt ikke i Europa. Får ikke håpe at dette tapsprosjektet går utover SAAB.

Og så er det så dumt å se på de bildene som vises. Først viser de bilen bakfra, så tar de det bildet og zoomer inn på skiltet og presenterer det som et eget bilde. Deretter tar det å zoomer inn på baklykten og presenterer det som eget igjen. Så tar de siden på bilen og viser to bilder av det som like gjerne skulle vært ett, og som nok også har vært et bilde...

Alt får å vise at "vi har mange nye bilder av den nye bilen"... :roll:

Svar