SAAB ' s fremtid
Moderator: Moderatorer
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Fryktelig trist lesing, men et vedtak er et vedtak. Vi får bare støtte SAAB og håpe på det beste. Det viktigste er jo ikke hvor bilen blir skrudd sammen men SAAB følelsen. Selv om jeg vanskelig kan forestille meg SAAB følelse når jeg vet at det er en tysker som har skrudd den sammen... Kvalitet er et annet spørsmål, han inntrykk av at Opel sliter mer enn SAAB. Men bank i bordet vår astra har gått 160 000 problemfire km. Syntes synd på fabrikkmedarbeiderne i Trollhättan jeg, de har virkelig gjort sitt beste for å lykkes.
Men jeg tror faktisk at 9-3SC kan bli en killer på det norske markedet, den med diesel motor til rett over 300 000 kroner så MÅ da folk kjøpe den??? Eller???
Men jeg tror faktisk at 9-3SC kan bli en killer på det norske markedet, den med diesel motor til rett over 300 000 kroner så MÅ da folk kjøpe den??? Eller???
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Det har flere ganger tidligere vært sagt at den siste ekte saaben har forsvunnet, 1967 da totakteren forsvant, 1980 da 96 forsvant, 1993 da OG900 forsvant og i 2002 da OG9-3 forsvant.. Tror dette bare blir et ledd til på listen.. Altså, synes dette er trist, men når det først er bestemt må man gjøre det beste ut av det.. Altså velg mellom Vectra og 9-3? Men jeg har ikke vært fan av 9-3 SS i det hele tatt, men SC blir bra.. Og med bra salg fremover så ser vi kansje saab i Trollhättan igjen..
Styrer med DAB og AUX
- tranceman N366
- 1,5 bar
- Sted: Andenes
-
- 2.0 bar
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Vel, det resomentet er eg ikkje heilt enig i, greit nok når det gjeld totaktaren og 96:an, det var totakt folket forbandt med SAAB, og djungeltromma var då slutt på 30 år med eit kjent design. At den siste SAAB forsvann i 1993 trur eg nesten alle er enige i, men at 9-3 skal få ein lignandes status - ALDRI!Freshmaker N237 skrev:Det har flere ganger tidligere vært sagt at den siste ekte saaben har forsvunnet, 1967 da totakteren forsvant, 1980 da 96 forsvant, 1993 da OG900 forsvant og i 2002 da OG9-3 forsvant.. Tror dette bare blir et ledd til på listen.. Altså, synes dette er trist, men når det først er bestemt må man gjøre det beste ut av det.. Altså velg mellom Vectra og 9-3? Men jeg har ikke vært fan av 9-3 SS i det hele tatt, men SC blir bra.. Og med bra salg fremover så ser vi kansje saab i Trollhättan igjen..
Men etter det eg forstår er det 9-3 som vert flytta til Tüskland i fysste omgong (frå 2008), Thn får behalde 9-5 og den nye crossoveren. Den får i tilegg produksjon av Cadillac BLS, og muligens nokre fleire GM-produkt.
Men det eg ikkje forstår er at BLS skal produserast i Thn, den er då også basert på samma plattform som 9-3 og Vectra, er det mulig at den også vert flytta til Tüskland samtidig med 9-3?
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Sted: Lørenskog
Imo så synes jeg det blir helt feil å si at den siste ordentlige SAAB forsvant i 1993. Det er en umulighet å holde seg på markededet om du ikke fornyer modellutvalget, noe Saab kjenner godt til... (første stv kom alt, alt for sent). Design må opprettholdes!
Hva så om bilen er bygd på Opel-understell? Har det virkelig så mye å si? En Vectra og en 9-3 kan jo omtrent ikke sammenlignes. Ikke når det gjelder design, feeling, eller motor. Som jeg har presisert tusen ganger tidligere (;p) så synes jeg nye 900:an og 9-3'en er de peneste Saabene som finnes på markedet, og jeg gir meg en beng i at de er bygd på Opel-understell!
Det er uten tvil synd at Trollhattan legges ned i 2010. Trollhattan er jo HQ'en til Saab som vi kjenner det, men Saab må ta litt av skylden på seg selv. De fikk en pangstart når de begynte med biler, men klarte desverre ikke å mette markedet med modeller som folket ville ha. Vi får bare håpe på det beste!
Huff, dette ble litt rotete, men jeg håper dere tar i betraktning at jeg er et rotehode...
Hva så om bilen er bygd på Opel-understell? Har det virkelig så mye å si? En Vectra og en 9-3 kan jo omtrent ikke sammenlignes. Ikke når det gjelder design, feeling, eller motor. Som jeg har presisert tusen ganger tidligere (;p) så synes jeg nye 900:an og 9-3'en er de peneste Saabene som finnes på markedet, og jeg gir meg en beng i at de er bygd på Opel-understell!
Det er uten tvil synd at Trollhattan legges ned i 2010. Trollhattan er jo HQ'en til Saab som vi kjenner det, men Saab må ta litt av skylden på seg selv. De fikk en pangstart når de begynte med biler, men klarte desverre ikke å mette markedet med modeller som folket ville ha. Vi får bare håpe på det beste!

Huff, dette ble litt rotete, men jeg håper dere tar i betraktning at jeg er et rotehode...

Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Er vel ingen som har sagt at Trollhättan blir nedlagt i 2010? GM har ikke da lenger FORPLIKTET seg til å produsere SAAB der. Og den nye 9-5 skal vel produseres i USA? Eller er den kanskje ikke bestemt enda, forresten noen som veit når den skal lanseres? Crossoveren skal også produseres i USA tror jeg...
En 9-3 utviklet og produsert i Tyskland, en 9-5 produsert i USA, eller en crossover produsert i Korea eller USA er uaktuelt for meg!
Alfa-Romeo here I come!
Men fint for Trollhättan om Aftonbladet har rett:
"Plötsligt ser framtiden ljus ut för Trollhättan:
Saab tar över tillverkningen av cabrioleter från 2010.
Det uppger en högt uppsatt källa inom General Motors för Aftonbladet."
http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/s ... 22,00.html

Alfa-Romeo here I come!
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
Der er jeg helt enig, det er faktisk det eneste bilmerket som kan skilte med like stor individualisme som Saab, om en ser bort fra håndlagde sportsbiler da..Aeroild skrev: Alfa-Romeo here I come!
Her er bilder av Caddy'n; det er en 9-3 fra A til C stolpe, pluss rattet da..
http://www.dinside.no/php/art.php?id=117080&bid=5
[/img]
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
Hei stopp en halv!
SAAB 9-3 produksjonen flyttes fra Trollhâttan (er enig i at det er synd), og så opphøyer dere en re-badget Fiat???
Fra spøk til alvor:
Det som er viktig nå er at SAAB designes i Sverige. Det er nemlig designerne og ingeniørene som kan tilføre bilene SAAB-andan og feelingen. Dagens 9-3 er jo svært lik Vectra. Platformen er identisk, kun chassisettinger er forskjellig. Man kan til og med kjøpe bilene med samme motorer (1,8i og 2,0t). Når så begge kommer som sedan er det ikke med hodet man velger SAAB, men med hjertet. Er det noen som har klaget over at 9-3 cab ikke er en ekte SAAB? Den er jo bygget i Østerrike, men designet i Sverige.
Håper bare at GM skjønner at de har floppet da de "tvang" SAAB til å designe 9-2 og 9-7 (de er ikke ekte SAAB i mine øyne). Det trengs mer identitet for at et bilmerke skal være ekte enn å klistre på logoer litt her og der.
Konklusjonen min er at så lenge SAAB designerne og ingeniørene holder seg i Sverige og har full kontroll over nettopp designen motorstyringen og chassisettingen, så er bilene ekte SAAB.
SAAB 9-3 produksjonen flyttes fra Trollhâttan (er enig i at det er synd), og så opphøyer dere en re-badget Fiat???
Fra spøk til alvor:
Det som er viktig nå er at SAAB designes i Sverige. Det er nemlig designerne og ingeniørene som kan tilføre bilene SAAB-andan og feelingen. Dagens 9-3 er jo svært lik Vectra. Platformen er identisk, kun chassisettinger er forskjellig. Man kan til og med kjøpe bilene med samme motorer (1,8i og 2,0t). Når så begge kommer som sedan er det ikke med hodet man velger SAAB, men med hjertet. Er det noen som har klaget over at 9-3 cab ikke er en ekte SAAB? Den er jo bygget i Østerrike, men designet i Sverige.
Håper bare at GM skjønner at de har floppet da de "tvang" SAAB til å designe 9-2 og 9-7 (de er ikke ekte SAAB i mine øyne). Det trengs mer identitet for at et bilmerke skal være ekte enn å klistre på logoer litt her og der.
Konklusjonen min er at så lenge SAAB designerne og ingeniørene holder seg i Sverige og har full kontroll over nettopp designen motorstyringen og chassisettingen, så er bilene ekte SAAB.
TorB,
N399, 9-3 SS Aero
N399, 9-3 SS Aero

- Øystein Strøm N141
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
Må si meg helt enig med deg. Det viktigst er at Saab designes i Sverige. Er jo ingen store bil konsern som kun lager bilene i eget land. Klart det er synd at 9-3 flyttes, men det kommer sikkert ny Saaber som skal produseres i Trollhâttan. Trollhâttan er jo den fabrikken med best kvalitet i GM. Etter det jeg hører/leser kommer de mer eksklusive bilene produseres i Trollhâttan, men det er rykter da. Får håpe på det beste og ikke bli så pessimistisk.TorB skrev:Hei stopp en halv!
Fra spøk til alvor:
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395
http://www.garaget.org/?car=80395
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Henger meg på her jeg og. Syns at dette er like kjedelig og j--lig som alle dere andre, men Porsche boxter ble produsert i Finnland, Audi TT i Ungarn(!) Nesten alle japsene solgt i Norge er bygget i England, unntatt Mitsubishi, som har en viss produksjon i Nederland sammen med helsvenske Volvo!
Hvor resten av Mitsubishi er bygget vet jeg ikke, og bryr meg ikke. Chrysler Voyager/Grand Voyager er bygget i Østerrike hos Steyr, Mersedes(klarer ikke stave dritten uansett hvor hardt jeg prøver!), supertyskeren har en (elendig)fabrikk i Spania (V-klasse/Viano). Såg Discovery forrige helg om BMW 645, Design fra Los Angeles! Skjønner dere hva jeg skal fram til nå........... Det er vondt å høre at Gripen er truet i Skandinavia og må leve i dyrepark i Tyskland, det er jo ikke der den hører hjemme!
Det er et slit å komme på jobb å få høre enda en gang at Saab skal selges/flyttes ut /legges ned osv.. Men vi må forholde oss til hvordan verden er, og så lenge jeg kan finne Saab-identitet i en ny Saab så er det en bedre bil enn plattformsøskenet, uansett om det heter Opel , Caddy eller noe annet. Det er fælt men sånn blir det! Dersom Saab bare blir et klistremerke på en Opel, må vi alle tenke oss om hva vi i så fall vil gjøre... Det blir ikke aktuelt med noe VAG-produkt her i gården nei! Bare en liten ting ang. plattformdeling til slutt... Nå var 9-3ss den første på Epsilon, men folk sier at den er basert på Opel.. Ingen sier at S/V-40 er basert på Ford.... Håper noen har skjønt hva jeg har prøvd å få fram her, men vi har mye smerte i vente.

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Jeg lurer på hvor mye design og "engineering" det blir igjen i Sverige.TorB skrev:Det som er viktig nå er at SAAB designes i Sverige. Det er nemlig designerne og ingeniørene som kan tilføre bilene SAAB-andan og feelingen.
Jegleserat i den neste 9-3en vil Trollhättan kun ha ansvaret for utviklingen av Infotainmentsystemet. Resten, inkl. sikkerhet, tar Opel seg av...GunR N326 skrev:Dersom Saab bare blir et klistremerke på en Opel, må vi alle tenke oss om hva vi i så fall vil gjøre...
Vauxhall er en Opel med Vauxhall emblemer.
Cadillac BLS er en 9-3 med Cadillac emblemer.
Saab 9-2X er en Subaru med Saab emblemer.
Saab 9-7X er en Trailblazer med Saab emblemer.
Jeg frykter at neste 9-3 blir en Opel med Saab emblemer.
Jeg har vært optimist ganske lenge, men nå er jeg ikke det lenger. Jeg håper pessimismen min er ubegrunnet....
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Er ikke helt enig, endel ser OG9-3 som et skille.. På en måte kan jeg være enig, men samtidig er det noe som skurrer. Det var den siste Combi Coupe `en.. Men samtidig tror jeg ikke dette kan bety så mye..Hjelle, N6 skrev:Vel, det resomentet er eg ikkje heilt enig i, greit nok når det gjeld totaktaren og 96:an, det var totakt folket forbandt med SAAB, og djungeltromma var då slutt på 30 år med eit kjent design. At den siste SAAB forsvann i 1993 trur eg nesten alle er enige i, men at 9-3 skal få ein lignandes status - ALDRI!Freshmaker N237 skrev:Det har flere ganger tidligere vært sagt at den siste ekte saaben har forsvunnet, 1967 da totakteren forsvant, 1980 da 96 forsvant, 1993 da OG900 forsvant og i 2002 da OG9-3 forsvant.. Tror dette bare blir et ledd til på listen.. Altså, synes dette er trist, men når det først er bestemt må man gjøre det beste ut av det.. Altså velg mellom Vectra og 9-3? Men jeg har ikke vært fan av 9-3 SS i det hele tatt, men SC blir bra.. Og med bra salg fremover så ser vi kansje saab i Trollhättan igjen..
Det er vel i 2008 nye 9-3 skal komme og i den forbindelse skal produksjonen flyttes? Kan tenke meg at Cadillac blir produsert i Trollhättan frem til generasjonsskifte her også. F.eks. leste jeg at 9-3 SC skal produseres i trollhättan frem til 2010.. Trollhättan skal etter det jeg forstår produsere 9-5 frem til 2010 og også ny crossover den samme tiden. Men mulig 9-5 og crossover for amerikanske markeder blir produsert i usa.. Hvilke biler som blir solgt i USA, betyr egentlig ikke noe sålenge konsernet får solgt biler..Hjelle, N6 skrev:Men etter det eg forstår er det 9-3 som vert flytta til Tüskland i fysste omgong (frå 2008), Thn får behalde 9-5 og den nye crossoveren. Den får i tilegg produksjon av Cadillac BLS, og muligens nokre fleire GM-produkt.
Men det eg ikkje forstår er at BLS skal produserast i Thn, den er då også basert på samma plattform som 9-3 og Vectra, er det mulig at den også vert flytta til Tüskland samtidig med 9-3?
For å pirke kom første stasjonsvogn i 1959 var det vel, denne kom også som 7-seter,så saab var tidlig ute.. Greit å fornye, problemet kommer ikke før identiteten forsvinner,slik den lett kan gjøre nå.. Men på enkelte måter har vel identitene forsvunnet helt eller delvis før også, slik at saab er blitt det vi kjenner i dag..ulv skrev:Imo så synes jeg det blir helt feil å si at den siste ordentlige SAAB forsvant i 1993. Det er en umulighet å holde seg på markededet om du ikke fornyer modellutvalget, noe Saab kjenner godt til... (første stv kom alt, alt for sent). Design må opprettholdes!
Bedre med italiensk enn tysk da?Aeroild skrev:En 9-3 utviklet og produsert i Tyskland, en 9-5 produsert i USA, eller en crossover produsert i Korea eller USA er uaktuelt for meg!
Alfa-Romeo here I come!
Er mange nye biler å velge i utenom saab også, men kvaliteten på Alfa Romeo er heller dårlig, heller en Volvo da..
For alt vi vet kan faktisk saab-følelsen være der fremdeles, kansje spesielt dersom folk fra trollhättan følger med bilene til Tyskland. På en annen side kan man kansje ikke si at dt blir en bil bygd på opel. Kan bli som Citroën og Peugeot, Berlingo og Partner, bygd sammen, ikke på hverandre..
Styrer med DAB og AUX
Synes den Cadillac'en var, for å si det mildt, mindre pen. Slikt passer seg definitivt ikke i Europa. Får ikke håpe at dette tapsprosjektet går utover SAAB.
Og så er det så dumt å se på de bildene som vises. Først viser de bilen bakfra, så tar de det bildet og zoomer inn på skiltet og presenterer det som et eget bilde. Deretter tar det å zoomer inn på baklykten og presenterer det som eget igjen. Så tar de siden på bilen og viser to bilder av det som like gjerne skulle vært ett, og som nok også har vært et bilde...
Alt får å vise at "vi har mange nye bilder av den nye bilen"...
Og så er det så dumt å se på de bildene som vises. Først viser de bilen bakfra, så tar de det bildet og zoomer inn på skiltet og presenterer det som et eget bilde. Deretter tar det å zoomer inn på baklykten og presenterer det som eget igjen. Så tar de siden på bilen og viser to bilder av det som like gjerne skulle vært ett, og som nok også har vært et bilde...
Alt får å vise at "vi har mange nye bilder av den nye bilen"...