Saab 9000 -86 mod turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
-andy-
Innlegg: 9
Registrert: 14 mar 2005, 01:00

Legg inn av -andy- » 14 mar 2005, 21:32

Tusen takk for all tilbakemelding..
Tror det blir SAAB på meg i morgen, woohoo! :D

Som eier av en SAAB turbo må jeg vel nesten melde meg skikkelig inn i klubben her også da!

-andy

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 14 mar 2005, 21:50

min e gått 334 500,funker som bare det..er en 85 mod,jeg har byttet turboen,fikk en overhalt med da jeg kjøpte den,har også byttet litt slitedeler å sånt,men det er jo en gammel bil,skal i eu kontoll snart så det blir spennanes... :roll:
har aldri hatt en så gøy bil før,glise vær gang ketchup turboen slår til.. :D

lykke til me kjøp.. :wink:
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 mar 2005, 22:04

2.0t 16v motorene til Saab er utrolig slitesterke! Jeg har en venn som har flere 9k'er som har godt over 500k. Hadde selv en 85-modell med rundt 500k på telleren og den gikk som ei kule! Bilen brukte kansje 3-4dl olje mellom oljeskiftene.... Jeg trimmet denne bilen (ca 215 hk) og hadde ingen problemer med det men jeg byttet for sikkerhets skyld toppakning først... Det viktigste er uansett hvor godt bilen er holdt.

På de gamle 9k'ene så skal du se opp for rust i dører og ved alle skjermbuene og det er ganske vanlig at bakskjermene ruster. Noen av de eldste kan også ruste ved støtdemperinnfesting forran og bak.

Ellers bør du sjekke: Foringer i forstilling (Spesiellt de til bærebrua), Ulyd fra servo (Spesielt tom 87), ulyder fra girkasse, giroverføring, bremser (spesiellt håndbrekk og calippere bak), lekasje/rust ved evt soltak og fukt i bagasjerom(ikke uvanlig at bakluka lekker).
Det er også ganske vanlig at lyktepussere er ødelagt og at frontlykter er slitne men dette er enkelt å fikse...

Lurer du på noe så er det bare å spørre og jeg vil helt klart anbefale deg å melde deg inn i klubben, det tjener du raskt inn!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 14 mar 2005, 22:09

det ER 175 hk!!! :razz:

Min gamle -85 900 T16, som har samme motoren, har nå gått 470.000. Grunnen ti lat denne ble parkert var rust i bærende foran. Motoren går som ei klokke, og disse er skuddsikre..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 mar 2005, 22:13

Rune N35 skrev:det ER 175 hk!!! :razz:
Jepp... Hvis de fortsatt virker som de skal :)

Er også ganske uvanlig å finne uskrudde biler... Ofte har de mer...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 15 mar 2005, 13:38

I tillegg til det TT nevner, bør du sjekke ulyd (rasling) fra kamkjede, det er stort sett det og toppakning som kan skape problemer med motoren. Hovedlysene på 9000 var kranglete på 85 og 86 modellene. Vanligste feil er som nevnt servostyring og girkasse.

Rust ved fremre jekkfester er også en svakhet på de tidlige modellene. En 87 eller helst 88 modell er en vesentlig mere driftssikker bil, bedre bremser, servo, vannkjølt turbo, sterkere girkasser, mm. Står en 89 modell 9kt på finn hvis du har råd, 30' kr, 220' km (Tromsø).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
-andy-
Innlegg: 9
Registrert: 14 mar 2005, 01:00

Legg inn av -andy- » 15 mar 2005, 18:20

Takker for enda mer nyttig input.. Har hvert å kjørt og sett på bilen i dag og helhetsinntrykket er temmelig OK. Enest problem er at bakluka ikke vil opp.. Hva kan dette skyldes? Samme hvor mye jeg vrir å vender på nøkkelen og drar i luka som vil den ikke åpne seg. Noen forslag? Får jeg opp den så er jeg den lykkelige eier av en Saab turbo i morgen :D

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 mar 2005, 18:44

Kan være et stag som går fra låsen til håndtaket som er på en eller annen måte hoppet av... Ellers vet jeg ikke.. Skjedde en gang på min 9000..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 mar 2005, 23:28

-andy- skrev:Enest problem er at bakluka ikke vil opp.. Hva kan dette skyldes? Samme hvor mye jeg vrir å vender på nøkkelen og drar i luka som vil den ikke åpne seg. Noen forslag? Får jeg opp den så er jeg den lykkelige eier av en Saab turbo i morgen :D
Det er veldig vanlig at håndtaket ikke går helt tilbake... Dytt det tilbake før du låser opp....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 mar 2005, 07:57

TT skrev:
-andy- skrev:Enest problem er at bakluka ikke vil opp.. Hva kan dette skyldes? Samme hvor mye jeg vrir å vender på nøkkelen og drar i luka som vil den ikke åpne seg. Noen forslag? Får jeg opp den så er jeg den lykkelige eier av en Saab turbo i morgen :D
Det er veldig vanlig at håndtaket ikke går helt tilbake... Dytt det tilbake før du låser opp....

Og dette skal det vel gå å justere?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 16 mar 2005, 10:14

Jeg kjøpte en, rtikig nok en 900, som hadde gått 260 000 og den har det vært nok problemer med. Jeg kunne heller ikke forskjellel på innvendig og utvendig torx før jeg begynte og brukte tre helger på et girkasseskift. Nå går skiftet på 30 timer og veit forskjell på de meste av skrutyper på bilen! Haynes boka er genial! Hvis du kjøper bilen så får du garantert mye kunnskap ved å prøve deg fra og det er nyttig!!

Hadde samme problemet med min bakluke, stakk innom verkstedet og det var fikset veldig kjapt! Selv rep. kosta ikke mye, men når bakluka her vært uåpna 7 mnd så må jeg nok bytte dempere...

PS: Bilen min så også veldig strøken ut, men den var et hel**** teknisk, men den var ombygd da...

Brukeravatar
-andy-
Innlegg: 9
Registrert: 14 mar 2005, 01:00

Legg inn av -andy- » 16 mar 2005, 18:19

Da har det blitt bil på meg! Gleder meg som bare det til å hente den i morgen.. Ser fram til å lære å skru etterhvert som ting slutter å virke :)


--------------------------
- andy
- 86 mod 9000 turbo

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 16 mar 2005, 18:33

gratulerer med "ny" bil andy.... :wink: håper du blir fornøyd.. 8)
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 16 mar 2005, 18:35

[quote="-andy-"]
Ser fram til å lære å skru etterhvert som ting slutter å virke :)

Hehehe :D :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 16 mar 2005, 19:09

-andy- skrev:Da har det blitt bil på meg! Gleder meg som bare det til å hente den i morgen.. Ser fram til å lære å skru etterhvert som ting slutter å virke :)
GRATULERER!! :D Du kan ta det med ro! Det med å skru på ødelagte ting kommer fortere enn du aner! :x Moro i begynnelsen men du verden så jævlig det blir efter hvert! Men i mellomtiden kan du hygge deg med et herlig turbodrag (bringer frem verdens største glis ), ydmyke volver(igjen bringer frem verdens største glis) og møte hyggelige mennesker i STCN ++! Rett og slett det som innebærer det å være Saab eier! Noen sier livet begynner ved fødselen, livet begynner først når man kjører Saab!

Svar