Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
-andy-
- Innlegg: 9
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Legg inn
av -andy- » 14 mar 2005, 21:32
Tusen takk for all tilbakemelding..
Tror det blir SAAB på meg i morgen, woohoo!
Som eier av en SAAB turbo må jeg vel nesten melde meg skikkelig inn i klubben her også da!
-andy
-
hotti N373
- 0.7 bar

- Innlegg: 141
- Registrert: 06 des 2004, 01:00
- Sted: Hasvik
Legg inn
av hotti N373 » 14 mar 2005, 21:50
min e gått 334 500,funker som bare det..er en 85 mod,jeg har byttet turboen,fikk en overhalt med da jeg kjøpte den,har også byttet litt slitedeler å sånt,men det er jo en gammel bil,skal i eu kontoll snart så det blir spennanes...
har aldri hatt en så gøy bil før,glise vær gang ketchup turboen slår til..
lykke til me kjøp..

suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 14 mar 2005, 22:04
2.0t 16v motorene til Saab er utrolig slitesterke! Jeg har en venn som har flere 9k'er som har godt over 500k. Hadde selv en 85-modell med rundt 500k på telleren og den gikk som ei kule! Bilen brukte kansje 3-4dl olje mellom oljeskiftene.... Jeg trimmet denne bilen (ca 215 hk) og hadde ingen problemer med det men jeg byttet for sikkerhets skyld toppakning først... Det viktigste er uansett hvor godt bilen er holdt.
På de gamle 9k'ene så skal du se opp for rust i dører og ved alle skjermbuene og det er ganske vanlig at bakskjermene ruster. Noen av de eldste kan også ruste ved støtdemperinnfesting forran og bak.
Ellers bør du sjekke: Foringer i forstilling (Spesiellt de til bærebrua), Ulyd fra servo (Spesielt tom 87), ulyder fra girkasse, giroverføring, bremser (spesiellt håndbrekk og calippere bak), lekasje/rust ved evt soltak og fukt i bagasjerom(ikke uvanlig at bakluka lekker).
Det er også ganske vanlig at lyktepussere er ødelagt og at frontlykter er slitne men dette er enkelt å fikse...
Lurer du på noe så er det bare å spørre og jeg vil helt klart anbefale deg å melde deg inn i klubben, det tjener du raskt inn!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Rune N35
- MAX BOOST
- Innlegg: 2951
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Årnes, Romerike
Legg inn
av Rune N35 » 14 mar 2005, 22:09
det ER 175 hk!!!
Min gamle -85 900 T16, som har samme motoren, har nå gått 470.000. Grunnen ti lat denne ble parkert var rust i bærende foran. Motoren går som ei klokke, og disse er skuddsikre..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 14 mar 2005, 22:13
Rune N35 skrev:det ER 175 hk!!!

Jepp... Hvis de fortsatt virker som de skal
Er også ganske uvanlig å finne uskrudde biler... Ofte har de mer...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 15 mar 2005, 13:38
I tillegg til det TT nevner, bør du sjekke ulyd (rasling) fra kamkjede, det er stort sett det og toppakning som kan skape problemer med motoren. Hovedlysene på 9000 var kranglete på 85 og 86 modellene. Vanligste feil er som nevnt servostyring og girkasse.
Rust ved fremre jekkfester er også en svakhet på de tidlige modellene. En 87 eller helst 88 modell er en vesentlig mere driftssikker bil, bedre bremser, servo, vannkjølt turbo, sterkere girkasser, mm. Står en 89 modell 9kt på finn hvis du har råd, 30' kr, 220' km (Tromsø).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
-andy-
- Innlegg: 9
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Legg inn
av -andy- » 15 mar 2005, 18:20
Takker for enda mer nyttig input.. Har hvert å kjørt og sett på bilen i dag og helhetsinntrykket er temmelig OK. Enest problem er at bakluka ikke vil opp.. Hva kan dette skyldes? Samme hvor mye jeg vrir å vender på nøkkelen og drar i luka som vil den ikke åpne seg. Noen forslag? Får jeg opp den så er jeg den lykkelige eier av en Saab turbo i morgen

-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 15 mar 2005, 18:44
Kan være et stag som går fra låsen til håndtaket som er på en eller annen måte hoppet av... Ellers vet jeg ikke.. Skjedde en gang på min 9000..
Styrer med DAB og AUX
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 15 mar 2005, 23:28
-andy- skrev:Enest problem er at bakluka ikke vil opp.. Hva kan dette skyldes? Samme hvor mye jeg vrir å vender på nøkkelen og drar i luka som vil den ikke åpne seg. Noen forslag? Får jeg opp den så er jeg den lykkelige eier av en Saab turbo i morgen

Det er veldig vanlig at håndtaket ikke går helt tilbake... Dytt det tilbake før du låser opp....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 16 mar 2005, 07:57
TT skrev:-andy- skrev:Enest problem er at bakluka ikke vil opp.. Hva kan dette skyldes? Samme hvor mye jeg vrir å vender på nøkkelen og drar i luka som vil den ikke åpne seg. Noen forslag? Får jeg opp den så er jeg den lykkelige eier av en Saab turbo i morgen

Det er veldig vanlig at håndtaket ikke går helt tilbake... Dytt det tilbake før du låser opp....
Og dette skal det vel gå å justere?
Styrer med DAB og AUX
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 16 mar 2005, 10:14
Jeg kjøpte en, rtikig nok en 900, som hadde gått 260 000 og den har det vært nok problemer med. Jeg kunne heller ikke forskjellel på innvendig og utvendig torx før jeg begynte og brukte tre helger på et girkasseskift. Nå går skiftet på 30 timer og veit forskjell på de meste av skrutyper på bilen! Haynes boka er genial! Hvis du kjøper bilen så får du garantert mye kunnskap ved å prøve deg fra og det er nyttig!!
Hadde samme problemet med min bakluke, stakk innom verkstedet og det var fikset veldig kjapt! Selv rep. kosta ikke mye, men når bakluka her vært uåpna 7 mnd så må jeg nok bytte dempere...
PS: Bilen min så også veldig strøken ut, men den var et hel**** teknisk, men den var ombygd da...
-
-andy-
- Innlegg: 9
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Legg inn
av -andy- » 16 mar 2005, 18:19
Da har det blitt bil på meg! Gleder meg som bare det til å hente den i morgen.. Ser fram til å lære å skru etterhvert som ting slutter å virke
--------------------------
- andy
- 86 mod 9000 turbo
-
hotti N373
- 0.7 bar

- Innlegg: 141
- Registrert: 06 des 2004, 01:00
- Sted: Hasvik
Legg inn
av hotti N373 » 16 mar 2005, 18:33
gratulerer med "ny" bil andy....

håper du blir fornøyd..

suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 16 mar 2005, 18:35
[quote="-andy-"]
Ser fram til å lære å skru etterhvert som ting slutter å virke
Hehehe

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
Henrik N380
- 2.0 bar

- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Legg inn
av Henrik N380 » 16 mar 2005, 19:09
-andy- skrev:Da har det blitt bil på meg! Gleder meg som bare det til å hente den i morgen.. Ser fram til å lære å skru etterhvert som ting slutter å virke

GRATULERER!!

Du kan ta det med ro! Det med å skru på ødelagte ting kommer fortere enn du aner!

Moro i begynnelsen men du verden så jævlig det blir efter hvert! Men i mellomtiden kan du hygge deg med et herlig turbodrag (bringer frem verdens største glis ), ydmyke volver(igjen bringer frem verdens største glis) og møte hyggelige mennesker i STCN ++! Rett og slett det som innebærer det å være Saab eier! Noen sier livet begynner ved fødselen, livet begynner først når man kjører Saab!