Hvit r?yk 9-5 2,0LTT

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Hvit røyk 9-5 2,0LTT

Legg inn av Henrik N380 » 29 mar 2005, 18:44

Har et lite problem med 9-5en min, det ryker hvit fra eksosen :? Oppdaget dette etter å ha kjørt i ca 2-timer i 130–140km\h, så det kan vel ikke ha vært kondens i eksosen? Har det noe med ødelagt turbo eller topplokket å gjøre? Synes det er litt tidelig at det skulle ta kvelden da bilen har gått 52.000km og servicer er fulgt. Alle innspill verdsettes høyt!

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 29 mar 2005, 20:40

Vit exos = Vatten i exosen!
Det betyder verkstedsbesøk.... :cry:
Troligen gåen topppackning!
Tråkigt oavsett!


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 29 mar 2005, 22:52

Uff... :cry: :cry:

Men da kommer neste spørsmål:

-Men siden lokket skal av kan jeg bruke topplokket fra en 9-3 2,0T Aero?
-Det er vel ingen garanti på sånt nå men er det ikke litt unormalt at det ryker så tidelig?

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 30 mar 2005, 05:43

Angry_Saab skrev: -Det er vel ingen garanti på sånt nå men er det ikke litt unormalt at det ryker så tidelig?
Det kommer vel an på om garantien har utløpt.
Uansett har du reklamasjonsrett. På biler vil den være på 5 år, hvis ikke Saab ønsker å argumentere for at de lager biler (motorer) som er ment å vare kortere enn 5 år....
Hvis du ikke har gjort noe spesielt med bilen som kan ha medført problemene, ville i alle fall jeg ha reklamert og om nødvendig hadde jeg kranglet til siste slutt.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 30 mar 2005, 10:09

Jeg byttet toppakning på min 01 mod 9-5 aero før påsken, Kostet ca 8500 kr med olje, innsugs manifoil og eksosmanifoil pakninger, kjølevæske og toppdeksel og toppakning. Samme symptomer som du bskriver, samt at det ble trykk i kjølevæske beholderen, samtidig som kjølevæsken forsvant relativt raskt. Det er sendt inn krav om reklamasjon men pga påsken og sykdom, så har jeg ikke fått noe svar på dette enda. Så vidt jeg forstod så har alle saab motrer med sort DI kasett samme toppakning av metall, men det er jeg ikke 100% sikker på. På 95 en var det ikke mulig å få kjøpt komplette slipesett, men til gjengjeld så benyttes de samme strekkboltene på nytt. Det var heller ikke nødvendig med å etterteite toppen. Bilen min passerte 90000km i påsken. Kjølevesken min var ny og god for 40 minus, olje kjører jeg 6000km intervall med Castrol 10-60, motorvarmer brukes flittig og alle servicer er fulgt uten så mye som en meter over tiden. Tenkasett byttet jeg i 03 og plugger for hver 12000km, eller ved behov. Dette kan jo ikke være riktig og jeg satser på å få pengene tilbake, jeg kan holde dere oppdatret om utløpet. ( PS Du må skille mellom topplokk og topp, toppdeksle skjuler/beskytter kammene, mens toppen holder kammene og leder gassene gjennom ventilene. Topplokk gir deg ingen problemer, det er pakningen mellom blokken og toppen som gir deg problem.) En annen ting du bør vurdere er at langtids lagring av bilen ikke er bra og at det er som oftest etter lang tids lite bruk at pakningen ryker. Dette skjer faktisk fordi pakningen begynner å ruste og blir svekket akkurat der hvor rusten oppstår, det er derfor mulig at SAAB kan bli vansklige viss dette skulle vise seg å være tilfellet.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 30 mar 2005, 16:54

Jeg tenkte på at siden topplokket må av(hvis det er pakningen :? ), kunne man sette på et nytt som var litt mer spennende enn 2,0t ecopower! Et som det står aero på f.eks. 9-3 aero greia. :D 8) (Er det noen som har et bilde av et?) Men dere med aero skjønner ikke det! :P
Men nå er ikke det som er så viktig, det viktigste er at bilen blir frisk! Og at det ikke koster alt for mye! Skal ta kontakt å høre med Saab-huset om det er noe reklamasjonsrett bilen er ikke mer fire år..

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 30 mar 2005, 18:05

Det står vel ikke Aero på topplokket.
På mitt står det bare 2.3T Ecopower
Glenn N101

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 30 mar 2005, 19:43

Du trenger ikke gjøre det vanskeligere enn å slipe bort eco, gammelt jungeltriks det.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 30 mar 2005, 19:57

hmm det står ikke Aero nei :x Spiller ingen rolle, behøver ikke å gjøre det dyrere enn nødvendig..

Men nå har det plutselig sluttet å ryke! :shock: Kjørte en liten tur og det virker til å være i orden, men det er vel ingen grunn til å tro det? Men skal til Saab på torsdag og sette mekanikerne i sving der, så får vi se hva som skjer!

Svar