
Hvit r?yk 9-5 2,0LTT
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Hvit røyk 9-5 2,0LTT
Har et lite problem med 9-5en min, det ryker hvit fra eksosen
Oppdaget dette etter å ha kjørt i ca 2-timer i 130–140km\h, så det kan vel ikke ha vært kondens i eksosen? Har det noe med ødelagt turbo eller topplokket å gjøre? Synes det er litt tidelig at det skulle ta kvelden da bilen har gått 52.000km og servicer er fulgt. Alle innspill verdsettes høyt!

- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Det kommer vel an på om garantien har utløpt.Angry_Saab skrev: -Det er vel ingen garanti på sånt nå men er det ikke litt unormalt at det ryker så tidelig?
Uansett har du reklamasjonsrett. På biler vil den være på 5 år, hvis ikke Saab ønsker å argumentere for at de lager biler (motorer) som er ment å vare kortere enn 5 år....
Hvis du ikke har gjort noe spesielt med bilen som kan ha medført problemene, ville i alle fall jeg ha reklamert og om nødvendig hadde jeg kranglet til siste slutt.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Jeg byttet toppakning på min 01 mod 9-5 aero før påsken, Kostet ca 8500 kr med olje, innsugs manifoil og eksosmanifoil pakninger, kjølevæske og toppdeksel og toppakning. Samme symptomer som du bskriver, samt at det ble trykk i kjølevæske beholderen, samtidig som kjølevæsken forsvant relativt raskt. Det er sendt inn krav om reklamasjon men pga påsken og sykdom, så har jeg ikke fått noe svar på dette enda. Så vidt jeg forstod så har alle saab motrer med sort DI kasett samme toppakning av metall, men det er jeg ikke 100% sikker på. På 95 en var det ikke mulig å få kjøpt komplette slipesett, men til gjengjeld så benyttes de samme strekkboltene på nytt. Det var heller ikke nødvendig med å etterteite toppen. Bilen min passerte 90000km i påsken. Kjølevesken min var ny og god for 40 minus, olje kjører jeg 6000km intervall med Castrol 10-60, motorvarmer brukes flittig og alle servicer er fulgt uten så mye som en meter over tiden. Tenkasett byttet jeg i 03 og plugger for hver 12000km, eller ved behov. Dette kan jo ikke være riktig og jeg satser på å få pengene tilbake, jeg kan holde dere oppdatret om utløpet. ( PS Du må skille mellom topplokk og topp, toppdeksle skjuler/beskytter kammene, mens toppen holder kammene og leder gassene gjennom ventilene. Topplokk gir deg ingen problemer, det er pakningen mellom blokken og toppen som gir deg problem.) En annen ting du bør vurdere er at langtids lagring av bilen ikke er bra og at det er som oftest etter lang tids lite bruk at pakningen ryker. Dette skjer faktisk fordi pakningen begynner å ruste og blir svekket akkurat der hvor rusten oppstår, det er derfor mulig at SAAB kan bli vansklige viss dette skulle vise seg å være tilfellet.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Jeg tenkte på at siden topplokket må av(hvis det er pakningen
), kunne man sette på et nytt som var litt mer spennende enn 2,0t ecopower! Et som det står aero på f.eks. 9-3 aero greia.
(Er det noen som har et bilde av et?) Men dere med aero skjønner ikke det! 
Men nå er ikke det som er så viktig, det viktigste er at bilen blir frisk! Og at det ikke koster alt for mye! Skal ta kontakt å høre med Saab-huset om det er noe reklamasjonsrett bilen er ikke mer fire år..




Men nå er ikke det som er så viktig, det viktigste er at bilen blir frisk! Og at det ikke koster alt for mye! Skal ta kontakt å høre med Saab-huset om det er noe reklamasjonsrett bilen er ikke mer fire år..
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
hmm det står ikke Aero nei
Spiller ingen rolle, behøver ikke å gjøre det dyrere enn nødvendig..
Men nå har det plutselig sluttet å ryke!
Kjørte en liten tur og det virker til å være i orden, men det er vel ingen grunn til å tro det? Men skal til Saab på torsdag og sette mekanikerne i sving der, så får vi se hva som skjer!

Men nå har det plutselig sluttet å ryke!
