Fine motor rom/ hvordan f? det bra? litt tips osv.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saab_Prinsessa
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 04 des 2004, 01:00
Bil: Volvo 9-3 Aero
Sted: Oslo
Kontakt:

Fine motor rom/ hvordan få det bra? litt tips osv.

Legg inn av Saab_Prinsessa » 31 mar 2005, 18:09

Tenker jeg starter en tråd om motor rom litt uten om standard. Har akuratt browset litt på Garaget.org og der var det mange Saaber med mye pent og mange rare DI-kasetter osv.

Fikk litt lyst på "pønte litt under huven" men trenger litt tips om hva og hvordan man kan gjøre.. Så om du har en idè eller bare har et bilde eller noe å skrive så kom igjen.. Spiller ingen rolle om modell og sånn..

Det jeg lurer litt på er:
- Hvaslags maling/lakk en bør bruke?
- Og den sorte plast biten bak motorblokken på ng900,og9-3, 9-5 har jeg sett mange har lakert. Hvordan får jeg den av?

Maria
2006 9-3 Aero cab
1997 9000 Aero

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 31 mar 2005, 20:06

Tja... Kan jo gjøre slik:
Bilde

Plastddekselet får du av ved å vippe det opp i bakkant og dra det mot torpedoveggen. Motsatt for å montere det.

Jeg har polert di kasetten og alle metallrør. Metoden er som følger:
Begynn å slipe med rondell med korn 80 på grove overflater. Gå deretter på med finere rondell 180. Nå er det lette over! :? Ta så våtslipepapir 800 eller finere og slip til du er fornøyd med overflaten. Så tar du autosol og gnir til du blir blå i trynet og armene verker no sykelig, så er finishen bra 8)
Er overfalten fin fra før som f.eks trykkrørene til turbo.

Lakker gjerne plastdetaljer i ønskelig farge. Grunn med plastgrunning og på med lakk etter eget ønske. Skal du være perfeksjonist, spraysparkler du etter grunningen og sliper til ypperste finish 8) 8)

Håper dette kan hjelpe deg litt :wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Jepp

Legg inn av Bent N208 » 31 mar 2005, 20:40

Fint bilde av et rent & ryddig motorrom..

Det er ikke store tings som må gjøres,,, først og fremst ta en skikkelig motorvask,, poler alle lakkflater i motorrom. Blå siliconslanger er noe som pynter opp, samt en blå dump/avlastningsventil og openairkit ifra JR da er i hvertfall alt i blått.

Når det gjelder lakkering av DI hadde jeg lagt det på is, DI kassetten er en ømfintlig sak..... hvis du har en rød type ser den jo litt tøff ut da.
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 31 mar 2005, 20:50

her er en som må jobbe litt for å holde det så reint..

Bilde

(trykk for større bilde)
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Saab_Prinsessa
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 04 des 2004, 01:00
Bil: Volvo 9-3 Aero
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Saab_Prinsessa » 31 mar 2005, 21:29

Hurra mere! Takk! :love:

Bendt: Må vel til SP for å få blå slanger og dump? :razz: Men vil ikke ha dump, skummelt og harry! :P
2006 9-3 Aero cab
1997 9000 Aero

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 01 apr 2005, 00:38

Saab-Girl: Det er vel bare å blunke litt ekstra til rette personer, så ordner dette seg...? :lol: :lol: :lol: :lol:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 apr 2005, 10:16

Eg høyrer til den gamle(???) skulen som synes det ser finast ut i motorromet når det er reint og fint eg. Berre det hevar inntrykket monge hakk... Personlig går eg over med polish i motorrom eit par gongar i året for å beholde finishen, og lette reinhaldet.
Men John sitt var då også reint, finog ikkje minst blonkt, det skal du ha John!

Brukeravatar
Saab_Prinsessa
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 04 des 2004, 01:00
Bil: Volvo 9-3 Aero
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Saab_Prinsessa » 02 apr 2005, 11:14

Børre: :wink: :wink: :wink: :blowkiss: !! Hæ? skjer ingenting..


Hjelle, N6 skrev:Eg høyrer til den gamle(???) skulen som synes det ser finast ut i motorromet når det er reint og fint eg. Berre det hevar inntrykket monge hakk... Personlig går eg over med polish i motorrom eit par gongar i året for å beholde finishen, og lette reinhaldet.
Hjelle da må du oxo skrive litt nøyere hvordan man gjør det med motorvask og sånt.. Det er en mannsgreie det med biler og slikt, så vet ikke så mye om det.. :D

Men hva skal jeg bruke for å få det som dekker turboen blankt?
Men den carbonen var stilig, er det noe man får kjøpt?
2006 9-3 Aero cab
1997 9000 Aero

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 02 apr 2005, 12:54

Hei!

Oppskrift på motorvask:

Man tager først... Neida! :lol:

Kjøp en sprayflaske med avfetting og ha høytrykkspyler/steamer klar!
Deretter sørger du for at minst halvparten(kommer an på hvor møkkete det er) av den flaska blir fordelt oppe i motorrommet. Så venter du en 5-10 minutter, dette er også etter hvor møkkete det er, slik at avfettingen virker. Lensitil, var det et glimrende avfettingsstoff som het. Jeg tror ikke dette er tilgjengelig for det private marked lenger, men kjenner du noen i industrien.... Vanlig avfetting virker det også, men det lønner seg som sagt å være raus. Deretter går du enkelt og greit amokk :D med spyleren.
Så får du et motorrom som både er i forskriftmessig stand og som dessuten kan presenteres for det offentlige rom uten å skjemmes av det.
Personlig hadde jeg ikke giddet å styre med maling og slikt, men det er jo smak og behag. Ta en tur på en side som driver med styling til bil, så finner du nok mange tips og produkter du kan bruke.

NB: Det kan lønne seg å la motor stå og gå når du spyler, og spyl dessuten ikke direkte på elektriske bokser og ting som har med tenning å gjøre. Husk også på at maling kan flasse av ved direkte spyling med høytykkspyler, og da blir det jo ikke pent.
Lykke til! :)

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 02 apr 2005, 16:12

Hjelle, N6 skrev:Men John sitt var då også reint, finog ikkje minst blonkt, det skal du ha John!
8) 8) Takk takk :w00t
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 apr 2005, 17:56

Johnny skrev: NB: Det kan lønne seg å la motor stå og gå når du spyler, og spyl dessuten ikke direkte på elektriske bokser og ting som har med tenning å gjøre. Husk også på at maling kan flasse av ved direkte spyling med høytykkspyler, og da blir det jo ikke pent.
Lykke til! :)
Skal man få det skikkelig rent så ville jeg i allefall ikke latt motoren stå og gå! For det første så er det en fordel om motoren er kald når man starter... hvis ikke så dunster en del av avfettinga bort(den bør jo stå og virke en stund). Det kan også bli skjoldete hvis såpen tørker inn. Men hovedgrunnen til at i allefall jag aldri lar Saab'en stå og gå er tennkasetten, den kan lett ta skade. Jeg plukker alltid ut den og blåser det tørt med trykkluft etter en motorvask, jeg vet mange som har fått vann nede ved pluggene, startet opp og ødelagt tennkasetten :(
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 apr 2005, 18:03

Johnny skrev:Hei!

Oppskrift på motorvask:

Man tager først... Neida! :lol:

Kjøp en sprayflaske med avfetting og ha høytrykkspyler/steamer klar!
Deretter sørger du for at minst halvparten(kommer an på hvor møkkete det er) av den flaska blir fordelt oppe i motorrommet. Så venter du en 5-10 minutter, dette er også etter hvor møkkete det er, slik at avfettingen virker. Lensitil, var det et glimrende avfettingsstoff som het. Jeg tror ikke dette er tilgjengelig for det private marked lenger, men kjenner du noen i industrien.... Vanlig avfetting virker det også, men det lønner seg som sagt å være raus. Deretter går du enkelt og greit amokk :D med spyleren.
Så får du et motorrom som både er i forskriftmessig stand og som dessuten kan presenteres for det offentlige rom uten å skjemmes av det.
Personlig hadde jeg ikke giddet å styre med maling og slikt, men det er jo smak og behag. Ta en tur på en side som driver med styling til bil, så finner du nok mange tips og produkter du kan bruke.

NB: Det kan lønne seg å la motor stå og gå når du spyler, og spyl dessuten ikke direkte på elektriske bokser og ting som har med tenning å gjøre. Husk også på at maling kan flasse av ved direkte spyling med høytykkspyler, og da blir det jo ikke pent.
Lykke til! :)

Mvh
Johnny
Husk å alltid ha vått underlag under bilen før du sprayer avfetting på, ødelagt noe asfalt på den måten...

Begynn med en god vask, mye vann etter avfetting.. Deretter begynner du slik du selv vil.. Vil du lakke så finn en passende farge, eventuelt mykningsmiddel i lakken.. Om du vil polere ting gjør du det.. Selv har jeg bare vasket og holdt det rent..
Styrer med DAB og AUX

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 02 apr 2005, 22:31

Dette er noe for deg Maria! Lager du motoromet sånn skal du få en pose med seigmenn..

Bilde


Flere motorrum i denne tråden: http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... light=rosa

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 apr 2005, 23:00

Var aktiv i den tråden.. Kan skaffe noen fler bilder av et lignende motorrom hos en kamerat, men med en blå metallic.. Men ikke saab da..
Styrer med DAB og AUX

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 02 apr 2005, 23:53

Angry_Saab skrev:Dette er noe for deg Maria! Lager du motoromet sånn skal du få en pose med seigmenn..

Bilde


Flere motorrum i denne tråden: http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... light=rosa
HÅHÅ :lol: :D !! Det var skikkelig hardporno 8) :absolute: !
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Svar