Fine motor rom/ hvordan f? det bra? litt tips osv.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Johnny » 03 apr 2005, 17:56

Hmmm... Noen må visst ha det med teskje igjen!
NB: Det kan lønne seg å la motor stå og gå NÅR DU SPYLER, og SPYL DESSUTEN IKKE DIREKTE PÅ ELEKTRISKE BOKSER OG TING SOM HAR MED TENNING Å GJØRE. Husk også på at maling kan flasse av ved direkte spyling med høytykkspyler, og da blir det jo ikke pent.
Lykke til!
Det kan komme vann inn på steder som gjør at motoren ikke starter etterpå. Å la motor stå og gå når man bruker høytrykkSPYLERen, er derfor en grei tommelfingerregel ved motorvask.
Jeg har foretatt motorvask flere ganger med DI-kassetten på plass uten å ha fått problemer av den grunn, så...?

Det dreier seg vel om å bruke sunn fornuft uansett.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 03 apr 2005, 18:12

Er personlig ingen tilhenger av å få vann på elektriske komponenter som står med spenning på. Jo, det kan komme vann dit selv om du ikke spyler rett på.
Velger å vaske med kald motor, og la den tørke i sola før jeg starter. Har heller aldri hatt noen problemer med å få starte etterpå, så det fins tydeligvis mange måter å finne opp hjulet på. :wink:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 03 apr 2005, 19:08

Johnny Johnny, uten armer å bein: har du noen gang sett resultatet av avfetting som har blitt sprayet på varme overflater ?? Dem har en lei tendens til å bli skjoldete. Så ved motorvask så liker jeg å ha motoren så kald som mulig jeg, punktum.
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Johnny » 03 apr 2005, 19:53

Dag Rune n35, Dag Kjetil eller hva det var for noe skrev:
Johnny Johnny, uten armer å bein: har du noen gang sett resultatet av avfetting som har blitt sprayet på varme overflater ?? Dem har en lei tendens til å bli skjoldete. Så ved motorvask så liker jeg å ha motoren så kald som mulig jeg, punktum.
Du har en fiffig måte å snakke til folk du aldri har møtt må jeg si, og dessuten ser det ut for at du endel å ta igjen fra barneskolen. Da tenker jeg spesielt på at du bør konsentrere deg om å lære deg å lese.
Hvem i huleste har snakket om varm motor da?????

Her er et lite råd, som med litt flaks kanskje vil hjelpe deg til en aldri liten aha opplevelse:
Kontroler at hjernen er tilkoplet før munnen åpnes! ](*,)

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 apr 2005, 20:40

Saab_Girl skrev:
Hjelle, N6 skrev:Eg høyrer til den gamle(???) skulen som synes det ser finast ut i motorromet når det er reint og fint eg. Berre det hevar inntrykket monge hakk... Personlig går eg over med polish i motorrom eit par gongar i året for å beholde finishen, og lette reinhaldet.
Hjelle da må du oxo skrive litt nøyere hvordan man gjør det med motorvask og sånt.. Det er en mannsgreie det med biler og slikt, så vet ikke så mye om det.. :D
Tja, eg er for pysete for å drive med høgtrykk og slikt, eg går berre på med svamp, ei våt fille og ei veldig mjuk tørr fille. Brukar vanlig vaskevatn med AutoGlym sin voksshampoo, har ei våt fille som eg skyll ofte, den får eg vekk såpa med. Den tørre filla går eg deretter over og tørkar opp alt vatnet med. Sjølvsagt ikkje effektivt, men det er ihvertfall fin tidtrøyte.
Dette funkar sjølvsagt best når ting er i bra ordning frå før, men om det hadde sett værre ut hadde eg fått dekt til elektronikk og luftinntak til kupe og til luftfilter, gått på med avfeitting, og deretter spyla over med høgtrykken, før eg hadde tørka greiene nøye. No har du då også enkelte firma som driv med motorvask, det er ikkje ein all verdens sum det er snakk om, får du proffane til å gjere reint kan du fint vedlikehalde sjølv med mi metode om du vil, og har tålmodigheit til det.
Bilde på motorrom kan foressten sjåast i galleriet, evt. ved å klikke på linken i signaturen.

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 11 apr 2005, 15:41

Johnny: Beklager hvis jeg tråkket deg på tærne, ikke meningen. Ble kansje litt vel voldsom start.. Men en kan vel si at vi er litt ueninge med valgte metoder. så da lar vi det være med det, også håper jeg at vi lar stirdsøksa ligge med det. :handshake: ?
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 15 apr 2005, 18:11

Rune N35 skrev:her er en som må jobbe litt for å holde det så reint..

Bilde

(trykk for større bilde)
Hvordan har han fått til dette? Bruktkarbonfilm eller noe? :? Noen som vet?

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 15 apr 2005, 19:20

Det der er faktisk et carbonfiber deksel..... dyrt......
lawicel CanUsb, og Tech2!

McIvar_N214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: 214
Navn: Tor-Ivar Kristoffersen
Bil: OG9-3 2.0 T
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Legg inn av McIvar_N214 » 16 apr 2005, 13:43

Hei ! Ser det diskuteres heftig :D

Ser at ingen nevner ABS enhenten her .... Lurer da på om alle er klar over at ABS enheten kan gå til pokkers dersom den ikke dekkes til på og9-3 og 9-5, vet ikke om det gjelder den nye 9-3'en.

Årsaken er overslag i kontakten til abs enheten, så dekk den til dersom dere bruker høytrykkspyler...

McIvar

Svar