Hopper ut av revers

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Hopper ut av revers

Legg inn av mknestang » 05 apr 2005, 08:10

Hei alle saab frelste.

Jeg har ett irriterende problem. Det har seg nemlig slik at jeg ikke kan rygge uten at jeg må tviholde bilen i revers ( Veit ikke om dette er direkte godt for bilen??). Hvis jeg ikke holder den der.. spretter den bare ut igjen... så det er ett hælvette hver eneste gang jeg skal rygge.. noe som skjer ganske ofte.
Lurer på om det er en plate som skal holde fast girspaken neddi der eller noe som man kanskje må stille på!?

Noen som har peiling?

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 05 apr 2005, 11:16

Har nøyaktig samme problem jeg, og har til dags dato ikke fått noen problemer av å tviholde på stikka... hatt bilen i litt over ett år. :p
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 05 apr 2005, 11:46

ok.. men det høres så jævlig brutalt ut.. akkurat som den vill hoppe ut på en måte.. men det må da gå ann å gjøre noe med det? noen som har noe peiling på hva jeg kan gjøre?

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 05 apr 2005, 13:14

Det er meget mulig girkassen som holder på å takke for seg da :roll: .
Hvis bilen er gammel så er sannsynligheten veldig tilstedeværende :wink: :? .
Kanskje synkroniseringsringene :wink: ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 05 apr 2005, 13:28

TurboLars N384

Det er meget mulig girkassen som holder på å takke for seg da .
Hvis bilen er gammel så er sannsynligheten veldig tilstedeværende .
Kanskje synkroniseringsringene ?

jeg har ikke peiling på hva det kan være for noe jeg.. bare håper at girkassa ikke takker for seg!... :-x det er en 87 mod da.. så den begynner å dra på åra.. gått 285 000 veldig snart vel..!
Noen som har opplevd noe slikt som har en løsning på problemet?

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 05 apr 2005, 14:00

Kan rett og slett være at selve gearstangholderen i bilen skulle vært flyttet litt fram. Går jo an å prøve dette først.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 05 apr 2005, 14:03

Kan rett og slett være at selve gearstangholderen i bilen skulle vært flyttet litt fram. Går jo an å prøve dette først.
Ja.. det er mulig det. Åssen gjør man dette? Er det en lett jobb?[/b]

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 05 apr 2005, 14:12

knemor skrev:
TurboLars N384

Det er meget mulig girkassen som holder på å takke for seg da .
Hvis bilen er gammel så er sannsynligheten veldig tilstedeværende .
Kanskje synkroniseringsringene ?

jeg har ikke peiling på hva det kan være for noe jeg.. bare håper at girkassa ikke takker for seg!... :-x det er en 87 mod da.. så den begynner å dra på åra.. gått 285 000 veldig snart vel..!
Noen som har opplevd noe slikt som har en løsning på problemet?

Onkelen min hadde samme problemet , da sa han høyt til seg selv :
"J**la drit "!! , så gikk han og kjøpte ny girkasse :D !
Jeg tror at det er synkroniseringsringene som er dårlig , skal ikke si noe sikkert da :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 05 apr 2005, 14:16

Kan være overføringen som har kommet litt ut av stilling også. Eller gummien som begynner å bli slitt. Sjekk det også for sikkerhets skyld. Hvis ikke så er det nok kassa som er på vei til å parkere tøflene.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 05 apr 2005, 14:27

hva må jeg åpne opp/gjøre for å sjekke dette? er ikke akkurat noen mekaniker.. :S

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 05 apr 2005, 14:36

knemor skrev:hva må jeg åpne opp/gjøre for å sjekke dette? er ikke akkurat noen mekaniker.. :S
Hvis gearstanga står rett opp i fri er det vel et tegn på at den er i rimelig riktig stilling. Hvis man skal justere på dette må man ta av dekselet rundt gearstanga. Husker ikke helt hvordan overføringa er festet men det er mulig at det er en spesialnøkkel på dette men det får man eventuelt opp alikevel med litt "man tager det man haver" mentalitet.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 06 apr 2005, 07:45

ok... får se hva jeg får til! Er ikke sikkert jeg tørr å begynne med det heller.. ikke når jeg ikke har noe serlig med peiling!

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 06 apr 2005, 10:08

Jeg hadde en 80 modell 900 med det samme problemet. Kjørte den slik fra 213 til 460' km uten at girkassa tok noen skade av det. Tror det er lurt å holde girspaken på plass uten for mye makt hvis det går.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 06 apr 2005, 10:23

Her finner du fix for "revers hopper ut av gear":

http://68.18.129.144/transmission_folde ... ar_mod.htm

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 06 apr 2005, 13:41

eg hadde en 80 modell 900 med det samme problemet. Kjørte den slik fra 213 til 460' km uten at girkassa tok noen skade av det. Tror det er lurt å holde girspaken på plass uten for mye makt hvis det går.
Ja.. jeg prøver å være minst mulig brutal mot den, men det er ikke støtt detta hjelper. Har skaffet meg hjelp, takk for all hjelp folkens!!! :D :absolute:

Svar