ombygg 234i til turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
olenr11
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: 11
Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
Bil: 9000Cs 2,3 T
Sted: Hamardistriktet

ombygg 234i til turbo

Legg inn av olenr11 » 26 apr 2005, 10:58

Sitter og pusler med tanken om å bygge om 234i til lavtrykkturbo 170hk. Har en ide om at det ikke er mange komponenter( annen enn det helt åpenbare) som må byttes!? Da tenker jeg på toppakning, DI og bensinchip osv. Det jeg lurer på er om ledningsnett o.l. kan få sitte der det sitter....er det noen skjær i sjøen? :brainless:
9-5, 9000 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 26 apr 2005, 11:53

Det som er det åpenbare er at 2,3t 170 hk motoren er en turbomotor på alle måter, mens 2,3i er en i motor. Men du kan jo sikkert kjøre med turbo IC og brenselchip og 0,4 bar ladetrykk og greie å få ut 170 hk av en orfinal i motor.
Kjenner ingen som har gjort det på en SAAB, men det er ikke hokus pokus å turbolade en i motor med orginal komp og og oppsett. MEN du får ikke 220 hk ut av motoren på noen enkel måte.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 apr 2005, 17:26

Enig, vil nok seie du vil kunne få lada 0.4-0.5 bar, men ikkje noko meir. Når det gjeld styring av turbotrykket er vel det greiast å fikse med wastegatestonga når det berre er snakk om GLT, slik som på det er på ltt-motorane orginalt.

Men eg ville seriøst sjekka kva ein orginal ltt-motor går for, det er ein motor som startar å verte relativt vanlig på høggeria, og ikkje minst i Sverige. Og den kan det som kjent gjerast mykje artigt med... :D

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 apr 2005, 22:16

234i har hög-kompressions stempler.
Alla med turbo har låg-kompressions stämler.
Dessutom har en i motor sämre råder....
Bättre att finna en ltt som Hjelle skriver!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 27 apr 2005, 12:21

Hvis du skulle finne på å gjøre det, så skal du ikke bytte toppakning og DI. Men derimot må du bytte hele eksosanlegget unntatt katalysatoren (?), innsug, dyser, gasspjell, innsugsrør (trykkrør), intercooler, luftfilterboks, avlastingsventil, turbo, grenrør, motorstyring (Trionic 94- eller APC og Jetronic -93), frambremser hvis det er en 89 modell. For å skaffe alt dette blir det billigst med en delebil, og har du først en delebil så flytter du likegodt over motoren med det samme.

2,3 ltt har forsterket girkasse med mye høyere utveksling, forsterkede drivaksler og drivknuter. Den går ganske bra allerede ved grunnladetrykk (170 hk), det er uhyre få som greier å henge på. Og med lavere utveksling vil det gå enda bedre. Men ved høye turtall så tåler ikke motoren din grunnladetrykk engang med høykompresjonsstempler. Bytt ut til en fulltrykker så lover jeg at du ikke vil angre :D
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 apr 2005, 09:34

B234 turbomotorene har også oljekjøling under stemplene, det har ikke 2.3i-motoren.....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar