
ombygg 234i til turbo
Moderator: Moderatorer
- olenr11
- 0.7 bar
- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
ombygg 234i til turbo
Sitter og pusler med tanken om å bygge om 234i til lavtrykkturbo 170hk. Har en ide om at det ikke er mange komponenter( annen enn det helt åpenbare) som må byttes!? Da tenker jeg på toppakning, DI og bensinchip osv. Det jeg lurer på er om ledningsnett o.l. kan få sitte der det sitter....er det noen skjær i sjøen? 

9-5, 9000 2,3T
Det som er det åpenbare er at 2,3t 170 hk motoren er en turbomotor på alle måter, mens 2,3i er en i motor. Men du kan jo sikkert kjøre med turbo IC og brenselchip og 0,4 bar ladetrykk og greie å få ut 170 hk av en orfinal i motor.
Kjenner ingen som har gjort det på en SAAB, men det er ikke hokus pokus å turbolade en i motor med orginal komp og og oppsett. MEN du får ikke 220 hk ut av motoren på noen enkel måte.
Kjenner ingen som har gjort det på en SAAB, men det er ikke hokus pokus å turbolade en i motor med orginal komp og og oppsett. MEN du får ikke 220 hk ut av motoren på noen enkel måte.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Enig, vil nok seie du vil kunne få lada 0.4-0.5 bar, men ikkje noko meir. Når det gjeld styring av turbotrykket er vel det greiast å fikse med wastegatestonga når det berre er snakk om GLT, slik som på det er på ltt-motorane orginalt.
Men eg ville seriøst sjekka kva ein orginal ltt-motor går for, det er ein motor som startar å verte relativt vanlig på høggeria, og ikkje minst i Sverige. Og den kan det som kjent gjerast mykje artigt med...
Men eg ville seriøst sjekka kva ein orginal ltt-motor går for, det er ein motor som startar å verte relativt vanlig på høggeria, og ikkje minst i Sverige. Og den kan det som kjent gjerast mykje artigt med...

- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
234i har hög-kompressions stempler.
Alla med turbo har låg-kompressions stämler.
Dessutom har en i motor sämre råder....
Bättre att finna en ltt som Hjelle skriver!
Mvh Anders
Alla med turbo har låg-kompressions stämler.
Dessutom har en i motor sämre råder....
Bättre att finna en ltt som Hjelle skriver!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hvis du skulle finne på å gjøre det, så skal du ikke bytte toppakning og DI. Men derimot må du bytte hele eksosanlegget unntatt katalysatoren (?), innsug, dyser, gasspjell, innsugsrør (trykkrør), intercooler, luftfilterboks, avlastingsventil, turbo, grenrør, motorstyring (Trionic 94- eller APC og Jetronic -93), frambremser hvis det er en 89 modell. For å skaffe alt dette blir det billigst med en delebil, og har du først en delebil så flytter du likegodt over motoren med det samme.
2,3 ltt har forsterket girkasse med mye høyere utveksling, forsterkede drivaksler og drivknuter. Den går ganske bra allerede ved grunnladetrykk (170 hk), det er uhyre få som greier å henge på. Og med lavere utveksling vil det gå enda bedre. Men ved høye turtall så tåler ikke motoren din grunnladetrykk engang med høykompresjonsstempler. Bytt ut til en fulltrykker så lover jeg at du ikke vil angre
2,3 ltt har forsterket girkasse med mye høyere utveksling, forsterkede drivaksler og drivknuter. Den går ganske bra allerede ved grunnladetrykk (170 hk), det er uhyre få som greier å henge på. Og med lavere utveksling vil det gå enda bedre. Men ved høye turtall så tåler ikke motoren din grunnladetrykk engang med høykompresjonsstempler. Bytt ut til en fulltrykker så lover jeg at du ikke vil angre

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T