Sp?rsm?l ang?ende motorbytte (igjen) (teknisk denne gangen)
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Spørsmål angående motorbytte (igjen) (teknisk denne gangen)
Vel Vel så var det sommer og ferie. Og siden dama skal bort å jeg virkelig har lyst på turbo i bilen så har jeg litt spøsmål angående konvertering fra m89 900i til m86 900t16
Vel det jeg egentlig lurer på er hvordan man finner ut hvilken utveksling det er på girkassen. står dette på eller er det noe man vet utifra hvilken modell bilen er?
Vel det jeg egentlig lurer på er hvordan man finner ut hvilken utveksling det er på girkassen. står dette på eller er det noe man vet utifra hvilken modell bilen er?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Nytt spørsmål: Hvis jeg setter inn en 8v turbo motor i stede vil flyttingen på noen måte da bli enklere? tullingen jeg skulle kjøpe delebil av hadde visst ikke peiling nok til å vite forsjell på 8 og 16v!
(forresten noen som har 16v turb motor og ledningsnett i stavanger så bare si ifra
)
(forresten noen som har 16v turb motor og ledningsnett i stavanger så bare si ifra

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Klart det er jo ikke så lett å se forskjel på,, :lol:Men det er jo mye enklere, hvis det er 8v i du har nå. For da er det bare ut med den gammle inn med turbo motor, må jo bytte eksos da men det er vel nesten det eneste hvis du ser bort fra motoren, 

9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Så var det neste spørsmål i rekka! Dette med papirer fra saab. vet det har vert sånn delvis oppe før men hva er enkles (og billigst) å ringe til saab norge eller å gå til en forhandler å få dem til å ordne. Tar det lenger tid en tre uker?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Å enda et nytt spørsmål: bilen min er en 89 modell og motoren er en 86, på den 86 modellen er det katalysator? (henter den på mandag så har ikke sjekka det ennå) og må den da følge avgas nivået til en 89 modell? og vil dette bli noe problem?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Så da står spørsmålet mitt igjen! må jeg har avgass som tilsvarer en 89 modell for da må jeg jo nesten skaffe et nytt eksosanlegg!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Sålenge bilen er 89modell så må den nok følge avgassreglene fra det året... Man kan desverre ikke ta en nyere modell og sette i en gammel motor og håpe den går igjennom med 4.5 i CO... Da hadde jeg gjort det med en gang i hvertfall
hehe

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
konvertering
Utveksling, en 89 I har 5 eller 6 primær, en T16 har 6 eller 7. dette leser du ut av plata på kassehustoppen.
T8 eller T16, det tar bare 30 min ekstra og konvertere til T16. Eneste forskjellen er at du må legge opp kabelnettet inn i bilen, med hjerne.
Og ja, du må ha katalysator, Hvis du konverterer til T16 med Bosh 2.2, (noe jeg sterkt anbefaler, K Jet suger) fines det tilkobling for lambda på denne, pga Kat i USA.
Petter
T8 eller T16, det tar bare 30 min ekstra og konvertere til T16. Eneste forskjellen er at du må legge opp kabelnettet inn i bilen, med hjerne.
Og ja, du må ha katalysator, Hvis du konverterer til T16 med Bosh 2.2, (noe jeg sterkt anbefaler, K Jet suger) fines det tilkobling for lambda på denne, pga Kat i USA.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Så da har jeg et lite problem altså! jeg må skaffe et nytt eksosrør med katalysator som klarer dette! Bilen min har forresten denne snåle boksen under det høyre baksetet! har alltid hatt det for meg at den har noe med lambda sonden å gjøre! har den det?
Noen i nærheten av stavanger som har en t16 motor og ledningsnett liggende?
(Eller eksos?)
Noen i nærheten av stavanger som har en t16 motor og ledningsnett liggende?

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Da satser jeg på abs..... Har aldri sett en 900 med APC under høyre baksete....Mortimer-N18 skrev:Har du ABS på bilen din? Det er enten ABS styreboksen eller APC-computeren som ligger der under baksetet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor