Sp?rsm?l ang?ende motorbytte (igjen) (teknisk denne gangen)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Spørsmål angående motorbytte (igjen) (teknisk denne gangen)

Legg inn av Ottar N398 » 17 jul 2005, 21:27

Vel Vel så var det sommer og ferie. Og siden dama skal bort å jeg virkelig har lyst på turbo i bilen så har jeg litt spøsmål angående konvertering fra m89 900i til m86 900t16
Vel det jeg egentlig lurer på er hvordan man finner ut hvilken utveksling det er på girkassen. står dette på eller er det noe man vet utifra hvilken modell bilen er?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 jul 2005, 08:30

Det vet du ut fra modellen ja, står i instruksjonsboken. Girkassenummeret kan du jo sjekke i tilfelle kassen er byttet.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 18 jul 2005, 12:01

er ikke kassa lik? er det ikke bare tannhjula i fra motoren og ned som har anderledes utveksling?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 18 jul 2005, 12:09

Nytt spørsmål: Hvis jeg setter inn en 8v turbo motor i stede vil flyttingen på noen måte da bli enklere? tullingen jeg skulle kjøpe delebil av hadde visst ikke peiling nok til å vite forsjell på 8 og 16v!
(forresten noen som har 16v turb motor og ledningsnett i stavanger så bare si ifra :wink: )
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 19 jul 2005, 10:25

Klart det er jo ikke så lett å se forskjel på,, :lol:Men det er jo mye enklere, hvis det er 8v i du har nå. For da er det bare ut med den gammle inn med turbo motor, må jo bytte eksos da men det er vel nesten det eneste hvis du ser bort fra motoren, 8)
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 22 jul 2005, 16:13

Så var det neste spørsmål i rekka! Dette med papirer fra saab. vet det har vert sånn delvis oppe før men hva er enkles (og billigst) å ringe til saab norge eller å gå til en forhandler å få dem til å ordne. Tar det lenger tid en tre uker?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 22 jul 2005, 20:37

Fra saab norge tok det ca. 10 dager om jeg ikke husker feil, men er vel ferietid nå da..
Styrer med DAB og AUX

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 23 jul 2005, 11:22

Å enda et nytt spørsmål: bilen min er en 89 modell og motoren er en 86, på den 86 modellen er det katalysator? (henter den på mandag så har ikke sjekka det ennå) og må den da følge avgas nivået til en 89 modell? og vil dette bli noe problem?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 23 jul 2005, 11:41

Katalysator ble ikke innført på 900 turbo før andre delen av '88. :p
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 24 jul 2005, 00:47

Så da står spørsmålet mitt igjen! må jeg har avgass som tilsvarer en 89 modell for da må jeg jo nesten skaffe et nytt eksosanlegg!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 24 jul 2005, 02:59

Sålenge bilen er 89modell så må den nok følge avgassreglene fra det året... Man kan desverre ikke ta en nyere modell og sette i en gammel motor og håpe den går igjennom med 4.5 i CO... Da hadde jeg gjort det med en gang i hvertfall :) hehe
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

konvertering

Legg inn av Petter 900 T » 24 jul 2005, 08:42

Utveksling, en 89 I har 5 eller 6 primær, en T16 har 6 eller 7. dette leser du ut av plata på kassehustoppen.

T8 eller T16, det tar bare 30 min ekstra og konvertere til T16. Eneste forskjellen er at du må legge opp kabelnettet inn i bilen, med hjerne.

Og ja, du må ha katalysator, Hvis du konverterer til T16 med Bosh 2.2, (noe jeg sterkt anbefaler, K Jet suger) fines det tilkobling for lambda på denne, pga Kat i USA.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 24 jul 2005, 20:47

Så da har jeg et lite problem altså! jeg må skaffe et nytt eksosrør med katalysator som klarer dette! Bilen min har forresten denne snåle boksen under det høyre baksetet! har alltid hatt det for meg at den har noe med lambda sonden å gjøre! har den det?
Noen i nærheten av stavanger som har en t16 motor og ledningsnett liggende? :D (Eller eksos?)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 24 jul 2005, 22:01

Har du ABS på bilen din? Det er enten ABS styreboksen eller APC-computeren som ligger der under baksetet.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 24 jul 2005, 22:12

Mortimer-N18 skrev:Har du ABS på bilen din? Det er enten ABS styreboksen eller APC-computeren som ligger der under baksetet.
Da satser jeg på abs..... Har aldri sett en 900 med APC under høyre baksete....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar