Forkoblingsmotstand Lucas

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Forkoblingsmotstand Lucas

Legg inn av Lars_N289 » 19 jul 2005, 23:20

Hei! Får framleis ikkje bilen til å gå skikkelig. Fikk tak i ny gasspjelsensor, og det var litt betre, men langt frå ok. Det einaste som forandra seg er at det blei kjappare respons på gassen. Men den fjuskar mykje framleis, og vil ikkje over 3000rpm, då lugger den berre.

Men så tenkte eg at eg skulle sjekke om forkoblingsmotstanden er som den skal. Tok derfor ut ledningen til den, men ingen reaksjon på motorens gange. Er dette normalt?? Skal ikkje denne sitte i serie med dysene, eller er det i paralell sidan bilen framleis går med motstand utkobla? Har også målt 2,8ohm i motstanden, så den er nok OK.

Mvh L-J
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 jul 2005, 00:53

hvilket system har du? sitter den i kabelpølsa? hvor? kanskje dette er feil på min og? humm.. bare at jeg får heller ikke start:P

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 20 jul 2005, 07:37

Systemet er Lucas Cu14. Motstanden sit i høgre skjermen, rett framfor servo-oljebehaldaren. Men det er berre lucas som har denne motstanden p.g.a lavohmide dyser.
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 20 jul 2005, 10:32

Innsprutningspulsen går i to steg, åpningsfase og holdefase. Under åpningsfasen (kort tid) ligger hele batterispenningen over dysene. ECU'en jorder i denne fasen dysene via effektmotstanden og pinne 11. I resten av perioden dysa er åpen jordes de via en motstand inne i ECU på pinne 13. Spenningen over dysene i holdefasen reduseres da til ca 2,5V. Denne metoden gir eksakte bensinmengde også ved veldig korte åpningstider :)

Man skal aldri koble lavohmige dyser direkte til batterispennigen, så det er derfor den motstanden er der.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 20 jul 2005, 14:48

OK. Men då er det vel noko merkelig sidan bilen går like fint med som uten forkoblingsmotstand, eller??

Slik som den går no, går den alt for feit. Pluggane blir nedsota etter 2-3min på tomgang og litt gassing. Trur det er derfor eg ikkje kjem over 3k.rmp, at den rett og slett druknar i bensin. I tilegg til at den ikkje går skikklig på tomgang.
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 20 jul 2005, 18:03

hmm, kan nesten høres ut som du kunne ha godt av å prøve en annen ECU...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 21 jul 2005, 22:03

Fann endelig ut kva feilen var. Eg hadde koble tenningsimpulsen til hjernen på negativ coil, og ikkje på pin.7 på tenningsforsterkaren. Etter å ha bytt om koblingspunktet til ledningen går den som ei klokke :D
Saab 9-5 Vector Sport M05

Svar