Mekke sammen et tillegssprut selv? kaldstartsdyser fra 900i?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Mekke sammen et tillegssprut selv? kaldstartsdyser fra 900i?

Legg inn av Griffin N430 » 03 aug 2005, 13:48

Tenkte på å mekke sammen et tilleggsinnsprut selv, med kaldstartsdyser fra 900i. Hvor mye gir disse dysene?

Vil det funke å bruke en trykkvakt som "styring", slik at man setter igang dysene ved feks. 1 bar? Skulle tro det ville funke. Sikkert ikke optimalt, men mer bensin = mer turbotrykk = mer effekt!! :D :D

Har ennå ikke skjønt hvordan ei dyse funker, men er det nesten som et relè, slik at når dysen får strøm så åpner den slik at bensinen kommer igjennom??

eksempel, innsprut T8

Bilde

Bilde

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 03 aug 2005, 17:12

Ingen som har noen tro på slike "busmekk" prosjekter?? hehe... :D :D

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 03 aug 2005, 21:54

Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil , men er det ikke en fordel med litt mer luft , ikke bare økt bensinmengde :wink: ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 03 aug 2005, 22:13

TurboLars N384 skrev:Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil , men er det ikke en fordel med litt mer luft , ikke bare økt bensinmengde :wink: ?
Jaja, selvsagt! Man må selfølgelig følge opp med mer luft, dvs høyere turbotrykk eller større turbo som gir mer luft.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 03 aug 2005, 22:23

Okej , hadde vært morsomt å prøvd da :) .
Hvordan skal du finne ut når den går med riktig blanding da ?
Det optimale blandingsforholdet er vel ca 14,7 : 1
Ble litt nysgjerrig nå jeg :D
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 03 aug 2005, 22:39

TurboLars N384 skrev:Okej , hadde vært morsomt å prøvd da :) .
Hvordan skal du finne ut når den går med riktig blanding da ?
Det optimale blandingsforholdet er vel ca 14,7 : 1
Ble litt nysgjerrig nå jeg :D
Nesj, si det :D Må vel bare prøve seg frem. Holde seg unna tenningsbank så :wink:

Men går vel ann å bruke en slik A/R måler.....bredbandslambda, som jeg har sett har blitt snakket mye om på stcs. :)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 03 aug 2005, 22:43

Hvis du har lambdasonde så skal jo den justere så du får lamda=1 da :D

Sånn måler du nevnte , er det sånn brennstoff/luft forhold måler ca :? ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 03 aug 2005, 22:47

TurboLars N384 skrev:Hvis du har lambdasonde så skal jo den justere så du får lamda=1 da :D

Sånn måler du nevnte , er det sånn brennstoff/luft forhold måler ca :? ?
Jepp, er vel det. Men jeg har ikke så god greie på det. Hvor nøyaktige de er o.s.v. De skiller det hvertfall mellom "smalband" og "bredband". Bredbandslambdamåler er visst mest nøyaktig, men koster også mest etter det jeg har forstått!

Her er en smalbandslambda:
http://www.klracing.se/lambdamatare.htm

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 06 aug 2005, 10:27

Noen som vet hvor mye ei slik kaldstartsdyse gir?? Det står hvertfall 0280 150 432 på den. Er det 246cc/min @ 3bar konstant??

Rekker altså ei dyse til ca 47hk?

Svar