900i ---> 900 T8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 01 sep 2005, 15:36

Skjæveland N396 skrev:det skal ikke være noe problem altså, men snarere positivt, siden det minker slitasjen på turboen!?
riktig!
og det er ikke noe problem å kjøre med åpen dump på t8 mtp. at det ikke sitter noe luftmassemåler på den
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 sep 2005, 19:09

Skjæveland N396 skrev:jeg har blå, så da har jeg riktige dempere :?: :D fint! jeg har plukket med meg ledningsnettet nå, men noen av ledningene hadde røket :? og APCen lå under baksetet, så å prøve å følge ledningene, for å få dem med hele, ble for mye arbeid, så jeg klippet dem. det blir vel greiest å flytte apcen inn i motorrommet, og trekke litt lednigner der inne :?: noen som vet hva ledningen fra apcen som gikk inn i bagasjerommet er til :?:
Vel, mine demparar var blå ihvertfall, og det er då vitterlig ein turbo... ;)
Men du finn vel kanskje eit delenummer på demparane, so er det enkelt å finne ut av.

Kva modell er foressten donorbilen din?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 sep 2005, 22:05

eg skal sjekka dette opp ytterligare, men synast å hugsa det var ein 84 eller 85 modell. (280'km.) kva er egentleg omreg.-avgifta etter ein slik operasjon?

trur nok eg trør til med prosjektet. kjem til å kjøpa ein pakke, med toppakning, og nokre andre pakningar. Eliah kan kanskje fortelja kva(hva heter "hvilke" på nynorsk? :D) andre pakningar som fulgte med. og så får eg toppen planslipt. då dette er gjort kjem eg til å bytte målarar, og gjer klar ledningar til APC, før eg byrjar på sjølve motorbytte. (eg vil helst ha bilen kjørbar lengst mogleg. derfor håper eg me har ein ferie frå skulen snart. i verste fall må eg venta til jul :? men det er jo ikkje lenge til! den som venter på noko godt, venter ikkje forgjeves 8) )

Har nokon tips om kva andre ting eg bør få gjort i same slengen? som f.eks. å renske opp litt her å der :)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 sep 2005, 06:24

Omreg er vel 1397 om jeg ikke husker feil?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 02 sep 2005, 07:03

wanna-b skrev: riktig!
og det er ikke noe problem å kjøre med åpen dump på t8 mtp. at det ikke sitter noe luftmassemåler på den
Det sitter en slags luft massemåler på T8. Det er den store saken som sitter på luftfilterboksen og som er støpt sammen med bensinfordeleren. Nedi der sitter det en måler som løfter seg ettersom hvor mye luft som går igjennom. Du kan jo alltids prøve åpen dump, men jeg garanterer ikke at den ikke vil stoppe for deg en gang i blandt når du slipper gassen etter pådrag.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 02 sep 2005, 10:16

kva er egentleg omreg.-avgifta etter ein slik operasjon?
.. du trenger vel ikke omregistrering, men godkjenning av ombygging hvilket koster ca 500,-.......
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 sep 2005, 11:00

Må vel omregge bilen?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 02 sep 2005, 12:50

... jeg lever vel i enn villfarelse, trodde det var enkelt: ny bil - registrering, ny eier - omregistrering, nye spesifikasjoner - ombygging. men jeg bøyer meg fort for ekspertisen.......
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 sep 2005, 13:18

lommerusk ihvertfall :P :roll: takk for svar!

Passer denne turboen? eller hva må jeg spør etter for å finne det ut? og hva er rimelig pris?
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=827573

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 02 sep 2005, 14:21

Var å snakka med trafikkstasjonen om det med omregistrering og alt du trenger er å få endret kw tallet i vognkortet (som koster 550 kr) men du Skjæveland har jo ikke det i vognkortet fra før en gang da;)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 sep 2005, 14:41

offisielt sett en økning i motoreffekt fra null til 155 altså! ikke verst det :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 sep 2005, 14:02

Skjæveland N396 skrev:eg skal sjekka dette opp ytterligare, men synast å hugsa det var ein 84 eller 85 modell. (280'km.) kva er egentleg omreg.-avgifta etter ein slik operasjon?

trur nok eg trør til med prosjektet. kjem til å kjøpa ein pakke, med toppakning, og nokre andre pakningar. Eliah kan kanskje fortelja kva(hva heter "hvilke" på nynorsk? :D) andre pakningar som fulgte med.
Omreg.avgifta slepp du unna, det du må betale er som andre her seier eit gebyr for å vise bilen på Trafikkstasjonen. Denne er på rundt 500:-, og då skriv dei ut nytt vognkort til deg. Dette er det same gebyret dei tek for å fks. skrive inn senkefjører i vognkortet. Om bilen hadde vore 1.ste gongsregistrert i Norge etter 1.1.96 måtte du ha betalt eingongsavgift i tilegg, men om bilen ikkje er det slepp du unna det.

Det som kan være smart å kjøpe er eit slikt slipsett ifrå SAAB. Det inneheld pakning mellom topp og innsug, eksospakning, toppakning og toppdekselpakning om eg ikkje huskar feil. Ihvertfall dei pakningane du i hovudsak treng når du har ifrå kvarandre motoren.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 sep 2005, 16:27

Hjelle, N6 skrev:Det som kan være smart å kjøpe er eit slikt slipsett ifrå SAAB. Det inneheld pakning mellom topp og innsug, eksospakning, toppakning og toppdekselpakning om eg ikkje huskar feil. Ihvertfall dei pakningane du i hovudsak treng når du har ifrå kvarandre motoren.
takk for tipset! :) nokon som veit kva dette settet kostar?(eg får vel 10% rabatt på Saab pga. medlemsskapet)

eg er ikkje godt kjend inni motoren, så eg veit ikkje kva eg må passe på å få bytta. Men eg vil ikkje ha ein motor som bruker olje etter at han er nyoverhalt. min nåværande motor brukar/lekk både vatn og olje, og ryk og luktar - desse problema vil eg ikkje ha med den nye motoren!

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 sep 2005, 16:33

og ein ting til: eg får med (litt rusta) eksosanlegg. enderøyren ser ut som den der Saab sporteksosen, som er inni 900 sin tilbehørskatalog. (den med to runde enderøyr) Kva er det egentleg? er det kun røyren frå bakakslingen og bakover som går over i to røyr? eller er det meir som skiljer denne eksosen frå den originale?

EDIT: Trur det er denne:
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 sep 2005, 18:47

Eg synes huske at vi betalte rundt 6-700 for eit slikt sett til 16v.
I tilegg til dette slipsettet bør en vel bytte ventiltetningar også om en skal være sikker på at det ikkje skal verte noko tull, men det er nok andre enn meg som kan svare betre på dette.

Det røret du får med er nok det bakerste røret, som erstattar bakpotta. Det gir vel ikkje noko særlig meir effekt, men lyden vert ein smule finare då. :)

Svar