Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 01 okt 2005, 22:51
Heisann!
En venn av meg vil kjøpe denne Saaben
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=877440, men han tror ikke det er noe godt kjøp..
Var å kjørte den i dag.. gjorde 110 km/t i #2-gir, skinnseter, får den til 72.000 ca... anbefaler dere denne?
Er svensk politi-ecu i den, 250 hester, svensk standard osv..
Hva tror dere? Rust = non existense, power = MUCH!..
Seriøst.. d***bra bil!
kom med innspill!
Motor/girkasse har gått 70.000 km...

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Mortimer-N18 » 01 okt 2005, 23:41
Editerte innlegget så det funker med URL'en.
Husk å sjekke linken nesten gang

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 02 okt 2005, 01:44
ParADigM skrev:Heisann!
En venn av meg vil kjøpe denne Saaben
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=877440, men han tror ikke det er noe godt kjøp..
Var å kjørte den i dag.. gjorde 110 km/t i #2-gir, skinnseter, får den til 72.000 ca... anbefaler dere denne?
Er svensk politi-ecu i den, 250 hester, svensk standard osv..
Hva tror dere? Rust = non existense, power = MUCH!..
Seriøst.. d***bra bil!
kom med innspill!
Motor/girkasse har gått 70.000 km...

Aldri lett å si bare ved å se på en annonse.... men det er ingen ting å si på den prisen. Ser ut som det sitter jubileumsinteriør i den.
Men jeg stusser litt over at motor og gir er overhalt. Er det fordi den er idiotkjørt eller er det en enkel overhaling med register-bytte mm?
Disse motorene holder normalt lenge....
Er også litt skeptisk til ecu'en... i EPC'n så finnes det ingen egen politi-ecu, jeg ville i allefall prøvd å sjekket hva som sitter der, det er mye dårlig trim på markedet. Hvis du leser av delenummeret på boksen så kan jeg kansje finne ut hva som sitter der.
Når det er sagt så skal man lete lenge etter en bil som gir bedre ytelse, like mye plass, såpass med komfort og mye utstyr som en 9000 Turbo.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 02 okt 2005, 17:04
Kisen haddde i allefall kontakter på Trolhätten, og kunne skaffe alt av deler og stasj til bilen veldig billig.
Setene er strøkene, og de har preget den originale (gamle) SAAB-logoen i ryggen, veldig velholdt bil. Var å kjørte den i går da, hadde 110 km/t i andregiret, hjulspinn hele veien og..
Seriøs motor!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 02 okt 2005, 17:08
Hei..
Tror det er clutch her på forumet sin bil, men er ikke 100% sikker..
Styrer med DAB og AUX
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 02 okt 2005, 18:39
En venn av deg vil kjøpe den saaben, men han tror det ikke er noe godt kjøp

Da ville jeg latt være.. hehe. Kunne ikke dy meg!

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 02 okt 2005, 19:05
Eieren av den saaben har også verdens (!!!) eneste Saab 9000 Stasjonsvogn.. custom made..
Han har kontakter ja..

-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 02 okt 2005, 19:06
ParADigM skrev:Eieren av den saaben har også verdens (!!!) eneste Saab 9000 Stasjonsvogn.. custom made..
Han har kontakter ja..

Ja, er clutch her på forumet.. Men at det er verdens eneste 9000 stasjonsvogn er ikke rett og det er vel strengt tatt en lancia med 9000 front og interiør..
Styrer med DAB og AUX
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 02 okt 2005, 19:59
aha, kult, men da vet jeg masse allerede, men bilen er et stabilt kjøp, dere er med på den?
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 02 okt 2005, 20:14
Ja, regner med at det er et greit/bra kjøp.. Men det er utifra hva du og andre her har sagt og annonsen..
Styrer med DAB og AUX
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 03 okt 2005, 09:57
Har selv en 94 modell CSE 2,3T, utrolig mye bil for pengene. Jeg ville sjekket trimsatsen som TT sier. Ville sjekket hva som var gjort med motoren, om det er byttet kamkjede og byttet/fjernet balanseakselkjede, eller om det har vært større ødeleggelser på motor og gir. I såfall kan det tyde på at bilen er kjørt altfor hardt. Har selv i 10 år prøvd iherdig å ta livet av min gamle 2,3turboS uten å lykkes.
Bilen bør ha senkesats, uten det er det en gubbebil. Og de felgene er jo fine på vinteren...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
clutch
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 70
- Registrert: 26 apr 2004, 01:00
Legg inn
av clutch » 04 okt 2005, 07:55
Kunne ikke dy meg...
Det er vel min bil ja. Historikken på "trimmen" er at forrige eier jobbet på Saab i Södertälje og kjøpte denne bilen på ansattvilkår.
Siden Södertälje er Saabs motorfabrikk vil jeg nok tro at det finnes en del fler softwareversjoner til Trionic 5 der enn det som fant veien ut i butikkene. Og en eller annen slik softwareversjon er lastet inn i denne boksen. Siden specen stemmer godt med flere svenske 9000 politibiler fra denne tiden regner jeg med det er samme software, men det kan også være en annen versjon.
Et poeng er iallefall at bilen har vært slik siden den var ny med de garantier etc som gjaldt da, at all hardware er uendret og at "trimmen" er signert Saab og ikke noen ekstern trimleverandør.
Overhaling: Tredjegiret holdt i åtte år (ca 190000), noe jeg synes er meget hederlig med tanke på hk og moment. Kisen hadde i mellomtiden flyttet til Norge og jobbet hos en Saab-forhandler, og tok like godt og løftet ut hele drivverket for overhaling. Både toppakning og lager har nok en del bruksspor ved en slik alder/ytelse.
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!
-
clutch
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 70
- Registrert: 26 apr 2004, 01:00
Legg inn
av clutch » 04 okt 2005, 08:09
Og en ting til: Slutt å diss stasjonsvogna mi, den er ikke ferdig!
Men jeg har et problem, og det er at den Fiat/Lancia motorn som står i er så kul å kjøre at jeg rett og slett ikke klarer å hive den ut. Prøver å få den til å skjære seg så jeg har en unnskyldning for å bytte men den nekter å gi seg
Dro forbi noen biler på firefelten i Sverige på vei til Saabfestivalen i sommer, oppdaget plutselig at jeg lå i tredje gir med 6000 rpm. Det gjør du ikke med en Saabmotor, den sier klart fra at den ikke liker turtall.
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!
-
Runar N403
- 1,5 bar

- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Legg inn
av Runar N403 » 04 okt 2005, 08:53
clutch skrev:Og en ting til: Slutt å diss stasjonsvogna mi, den er ikke ferdig!
Men jeg har et problem, og det er at den Fiat/Lancia motorn som står i er så kul å kjøre at jeg rett og slett ikke klarer å hive den ut. Prøver å få den til å skjære seg så jeg har en unnskyldning for å bytte men den nekter å gi seg
Dro forbi noen biler på firefelten i Sverige på vei til Saabfestivalen i sommer, oppdaget plutselig at jeg lå i tredje gir med 6000 rpm. Det gjør du ikke med en Saabmotor, den sier klart fra at den ikke liker turtall.
Den er jeg med på! Hadde en Fiat Croma turbo før jeg kjøpte 9000.
Bleedventil, momoratt og gule koni. Kjørte den på 1 bar. Særdeles morsom bil! Helt til jeg fikk rådebank. Bytta veiv og rådelger, solgte den og en måned etter skar motoren seg. (kjørt tom for olje rett etter storservice

)