NEEY!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

NEEY!

Legg inn av Paradigm N558 » 01 okt 2005, 22:51

Heisann!

En venn av meg vil kjøpe denne Saaben http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=877440, men han tror ikke det er noe godt kjøp..

Var å kjørte den i dag.. gjorde 110 km/t i #2-gir, skinnseter, får den til 72.000 ca... anbefaler dere denne?

Er svensk politi-ecu i den, 250 hester, svensk standard osv..

Hva tror dere? Rust = non existense, power = MUCH!..
Seriøst.. d***bra bil!

kom med innspill!
Motor/girkasse har gått 70.000 km... :D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 01 okt 2005, 23:16

url'n funker ikke..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 01 okt 2005, 23:41

Editerte innlegget så det funker med URL'en.

Husk å sjekke linken nesten gang ;)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: NEEY!

Legg inn av Tor N12 » 02 okt 2005, 01:44

ParADigM skrev:Heisann!

En venn av meg vil kjøpe denne Saaben http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=877440, men han tror ikke det er noe godt kjøp..
Var å kjørte den i dag.. gjorde 110 km/t i #2-gir, skinnseter, får den til 72.000 ca... anbefaler dere denne?
Er svensk politi-ecu i den, 250 hester, svensk standard osv..
Hva tror dere? Rust = non existense, power = MUCH!..
Seriøst.. d***bra bil!
kom med innspill!
Motor/girkasse har gått 70.000 km... :D
Aldri lett å si bare ved å se på en annonse.... men det er ingen ting å si på den prisen. Ser ut som det sitter jubileumsinteriør i den.
Men jeg stusser litt over at motor og gir er overhalt. Er det fordi den er idiotkjørt eller er det en enkel overhaling med register-bytte mm?
Disse motorene holder normalt lenge....

Er også litt skeptisk til ecu'en... i EPC'n så finnes det ingen egen politi-ecu, jeg ville i allefall prøvd å sjekket hva som sitter der, det er mye dårlig trim på markedet. Hvis du leser av delenummeret på boksen så kan jeg kansje finne ut hva som sitter der.

Når det er sagt så skal man lete lenge etter en bil som gir bedre ytelse, like mye plass, såpass med komfort og mye utstyr som en 9000 Turbo.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 02 okt 2005, 17:04

Kisen haddde i allefall kontakter på Trolhätten, og kunne skaffe alt av deler og stasj til bilen veldig billig.

Setene er strøkene, og de har preget den originale (gamle) SAAB-logoen i ryggen, veldig velholdt bil. Var å kjørte den i går da, hadde 110 km/t i andregiret, hjulspinn hele veien og..

Seriøs motor!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 okt 2005, 17:08

Hei..

Tror det er clutch her på forumet sin bil, men er ikke 100% sikker..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 okt 2005, 18:39

En venn av deg vil kjøpe den saaben, men han tror det ikke er noe godt kjøp :D Da ville jeg latt være.. hehe. Kunne ikke dy meg! :twisted:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 02 okt 2005, 19:05

Eieren av den saaben har også verdens (!!!) eneste Saab 9000 Stasjonsvogn.. custom made..
Han har kontakter ja.. :p

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 okt 2005, 19:06

ParADigM skrev:Eieren av den saaben har også verdens (!!!) eneste Saab 9000 Stasjonsvogn.. custom made..
Han har kontakter ja.. :p
Ja, er clutch her på forumet.. Men at det er verdens eneste 9000 stasjonsvogn er ikke rett og det er vel strengt tatt en lancia med 9000 front og interiør..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 02 okt 2005, 19:59

aha, kult, men da vet jeg masse allerede, men bilen er et stabilt kjøp, dere er med på den?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 okt 2005, 20:14

Ja, regner med at det er et greit/bra kjøp.. Men det er utifra hva du og andre her har sagt og annonsen..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 03 okt 2005, 09:57

Har selv en 94 modell CSE 2,3T, utrolig mye bil for pengene. Jeg ville sjekket trimsatsen som TT sier. Ville sjekket hva som var gjort med motoren, om det er byttet kamkjede og byttet/fjernet balanseakselkjede, eller om det har vært større ødeleggelser på motor og gir. I såfall kan det tyde på at bilen er kjørt altfor hardt. Har selv i 10 år prøvd iherdig å ta livet av min gamle 2,3turboS uten å lykkes.

Bilen bør ha senkesats, uten det er det en gubbebil. Og de felgene er jo fine på vinteren...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

clutch
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 26 apr 2004, 01:00

Legg inn av clutch » 04 okt 2005, 07:55

Kunne ikke dy meg...

Det er vel min bil ja. Historikken på "trimmen" er at forrige eier jobbet på Saab i Södertälje og kjøpte denne bilen på ansattvilkår.

Siden Södertälje er Saabs motorfabrikk vil jeg nok tro at det finnes en del fler softwareversjoner til Trionic 5 der enn det som fant veien ut i butikkene. Og en eller annen slik softwareversjon er lastet inn i denne boksen. Siden specen stemmer godt med flere svenske 9000 politibiler fra denne tiden regner jeg med det er samme software, men det kan også være en annen versjon.

Et poeng er iallefall at bilen har vært slik siden den var ny med de garantier etc som gjaldt da, at all hardware er uendret og at "trimmen" er signert Saab og ikke noen ekstern trimleverandør.

Overhaling: Tredjegiret holdt i åtte år (ca 190000), noe jeg synes er meget hederlig med tanke på hk og moment. Kisen hadde i mellomtiden flyttet til Norge og jobbet hos en Saab-forhandler, og tok like godt og løftet ut hele drivverket for overhaling. Både toppakning og lager har nok en del bruksspor ved en slik alder/ytelse.
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!

clutch
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 26 apr 2004, 01:00

Legg inn av clutch » 04 okt 2005, 08:09

Og en ting til: Slutt å diss stasjonsvogna mi, den er ikke ferdig! :x

Men jeg har et problem, og det er at den Fiat/Lancia motorn som står i er så kul å kjøre at jeg rett og slett ikke klarer å hive den ut. Prøver å få den til å skjære seg så jeg har en unnskyldning for å bytte men den nekter å gi seg 8)

Dro forbi noen biler på firefelten i Sverige på vei til Saabfestivalen i sommer, oppdaget plutselig at jeg lå i tredje gir med 6000 rpm. Det gjør du ikke med en Saabmotor, den sier klart fra at den ikke liker turtall.
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 04 okt 2005, 08:53

clutch skrev:Og en ting til: Slutt å diss stasjonsvogna mi, den er ikke ferdig! :x

Men jeg har et problem, og det er at den Fiat/Lancia motorn som står i er så kul å kjøre at jeg rett og slett ikke klarer å hive den ut. Prøver å få den til å skjære seg så jeg har en unnskyldning for å bytte men den nekter å gi seg 8)

Dro forbi noen biler på firefelten i Sverige på vei til Saabfestivalen i sommer, oppdaget plutselig at jeg lå i tredje gir med 6000 rpm. Det gjør du ikke med en Saabmotor, den sier klart fra at den ikke liker turtall.
Den er jeg med på! Hadde en Fiat Croma turbo før jeg kjøpte 9000.
Bleedventil, momoratt og gule koni. Kjørte den på 1 bar. Særdeles morsom bil! Helt til jeg fikk rådebank. Bytta veiv og rådelger, solgte den og en måned etter skar motoren seg. (kjørt tom for olje rett etter storservice :?)
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Svar