900 aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 okt 2005, 07:11

TurboKK N473 skrev:Har ein kompis som satt åpent konisk filter på sin Honda Civic 1,4 og då blei bilen ei skikkelig bråkebøtte.. Eg hadde no håpt på å få litt meir "gromlyd" ved pådrag..
Sitter jo en turbo mellom filteret og motoren på din da...
Demper litt lyd den :wink:

Åpen dump på biler med massemåler funker ikke for meg iallefall...

PÅ "Gatebilen" bygde vi et responssystem med resirk dump, spoolup ble nesten eliminert, kjørbarhet er mye viktigere enn PSSSSSSSSSSSHHH!

Støy på bruksbiler er slitsomt i min verden, 9000 min er ikke noen sinke, men stillere enn orginalt :shock:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 okt 2005, 13:30

og900 Aero 16V har maks ladetrykk på 0,75 bar. Jeg får aldri noe lyd fra dumpventilen av en grunn: slipper aldri gassen :twisted:

Bare pyser som driver med slikt, gir altid mellomgass når jeg girer for ikke å miste trykket.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 18 okt 2005, 17:31

Petter-900-T skrev:
TurboKK N473 skrev:Har ein kompis som satt åpent konisk filter på sin Honda Civic 1,4 og då blei bilen ei skikkelig bråkebøtte.. Eg hadde no håpt på å få litt meir "gromlyd" ved pådrag..
Sitter jo en turbo mellom filteret og motoren på din da...
Demper litt lyd den :wink:

Petter
Ja, det forklarar nok en del. Bror min hadde ein 740 tic og satte åpent filter på den, og då blei det litt meir "turbolyd". Men var no ikkje kun pga. lyden eg kjøpte åpent fillter. Også pga. langtidsplanane mine med batteribøy og flytte batteriet ++ :P
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Aero_krister
Innlegg: 9
Registrert: 17 okt 2005, 16:15
Sted: Bergen, Åsane

Legg inn av Aero_krister » 19 okt 2005, 16:06

en eg jobbet med, hadde en volvo 940 tic...han hadde ingen dump ventil, men når han slapp gassen så kom det en lit heftig lyd, høres ut som en svak dump ventil...e det det som e overtrykket som blir sendt i retur gjenom filteret?? :roll:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 okt 2005, 17:05

Aero_krister skrev:en eg jobbet med, hadde en volvo 940 tic...han hadde ingen dump ventil, men når han slapp gassen så kom det en lit heftig lyd, høres ut som en svak dump ventil...e det det som e overtrykket som blir sendt i retur gjenom filteret?? :roll:
det var "chatter" kommer av at du bremser turbinbladene. samme som å spyle et sykkeldekk en vei, så snur du retninga på vannet og det kommer en sånn "brrrrr" aktig lyd.. samme prinsipp..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Aero_krister
Innlegg: 9
Registrert: 17 okt 2005, 16:15
Sted: Bergen, Åsane

Legg inn av Aero_krister » 20 okt 2005, 17:36

Datapaal N526 skrev:
Aero_krister skrev:en eg jobbet med, hadde en volvo 940 tic...han hadde ingen dump ventil, men når han slapp gassen så kom det en lit heftig lyd, høres ut som en svak dump ventil...e det det som e overtrykket som blir sendt i retur gjenom filteret?? :roll:
det var "chatter" kommer av at du bremser turbinbladene. samme som å spyle et sykkeldekk en vei, så snur du retninga på vannet og det kommer en sånn "brrrrr" aktig lyd.. samme prinsipp..

skadelig for turbo med andre ord?? :roll:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 okt 2005, 22:50

jah, det sliter på bladene og ikke minst lagerane.. for å si det veeeldig enkelt.. det sliter på selveste turboen.. :wink:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Aero_krister
Innlegg: 9
Registrert: 17 okt 2005, 16:15
Sted: Bergen, Åsane

Legg inn av Aero_krister » 21 okt 2005, 17:59

Datapaal N526 skrev:jah, det sliter på bladene og ikke minst lagerane.. for å si det veeeldig enkelt.. det sliter på selveste turboen.. :wink:


men trenger et helt klart svar, vært litt av det ene og det andre her no, kan eg montere en dump-ventil på denne bilen?? få litt PSSHH lyder i hverdagen også?? :roll: :wink:

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 21 okt 2005, 18:03


Brukeravatar
ole anders
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 118
Registrert: 02 des 2003, 01:00
Sted: Hønefoss

Legg inn av ole anders » 22 okt 2005, 09:32

jeg satte inn dump ventil på min 900 aero. Jeg merket ingen forskjell på min . fjernet den orginale og og plugget de hullene som ble igjen .brukte vacum slangen fra den gamle på den nye. satte den nye pop offen på støpejernsrøret fra intercooleren. Håper du fikk nne ut av dette :)

Aero_krister
Innlegg: 9
Registrert: 17 okt 2005, 16:15
Sted: Bergen, Åsane

Legg inn av Aero_krister » 22 okt 2005, 19:30

ole anders skrev:jeg satte inn dump ventil på min 900 aero. Jeg merket ingen forskjell på min . fjernet den orginale og og plugget de hullene som ble igjen .brukte vacum slangen fra den gamle på den nye. satte den nye pop offen på støpejernsrøret fra intercooleren. Håper du fikk nne ut av dette :)

jepp, takk for svar :wink:
da e monterer eg dumpen når eg får bilen :wink: kommer sikkert igjen om eg får problemer med monteringen :wink:

Svar