Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 18 okt 2005, 07:11
TurboKK N473 skrev:Har ein kompis som satt åpent konisk filter på sin Honda Civic 1,4 og då blei bilen ei skikkelig bråkebøtte.. Eg hadde no håpt på å få litt meir "gromlyd" ved pådrag..
Sitter jo en turbo mellom filteret og motoren på din da...
Demper litt lyd den
Åpen dump på biler med massemåler funker ikke for meg iallefall...
PÅ "Gatebilen" bygde vi et responssystem med resirk dump, spoolup ble nesten eliminert, kjørbarhet er mye viktigere enn PSSSSSSSSSSSHHH!
Støy på bruksbiler er slitsomt i min verden, 9000 min er ikke noen sinke, men stillere enn orginalt
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 18 okt 2005, 13:30
og900 Aero 16V har maks ladetrykk på 0,75 bar. Jeg får aldri noe lyd fra dumpventilen av en grunn: slipper aldri gassen
Bare pyser som driver med slikt, gir altid mellomgass når jeg girer for ikke å miste trykket.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
TurboKK N473
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Legg inn
av TurboKK N473 » 18 okt 2005, 17:31
Petter-900-T skrev:TurboKK N473 skrev:Har ein kompis som satt åpent konisk filter på sin Honda Civic 1,4 og då blei bilen ei skikkelig bråkebøtte.. Eg hadde no håpt på å få litt meir "gromlyd" ved pådrag..
Sitter jo en turbo mellom filteret og motoren på din da...
Demper litt lyd den
Petter
Ja, det forklarar nok en del. Bror min hadde ein 740 tic og satte åpent filter på den, og då blei det litt meir "turbolyd". Men var no ikkje kun pga. lyden eg kjøpte åpent fillter. Også pga. langtidsplanane mine med batteribøy og flytte batteriet ++

SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
-
Aero_krister
- Innlegg: 9
- Registrert: 17 okt 2005, 16:15
- Sted: Bergen, Åsane
Legg inn
av Aero_krister » 19 okt 2005, 16:06
en eg jobbet med, hadde en volvo 940 tic...han hadde ingen dump ventil, men når han slapp gassen så kom det en lit heftig lyd, høres ut som en svak dump ventil...e det det som e overtrykket som blir sendt i retur gjenom filteret??

-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 19 okt 2005, 17:05
Aero_krister skrev:en eg jobbet med, hadde en volvo 940 tic...han hadde ingen dump ventil, men når han slapp gassen så kom det en lit heftig lyd, høres ut som en svak dump ventil...e det det som e overtrykket som blir sendt i retur gjenom filteret??

det var "chatter" kommer av at du bremser turbinbladene. samme som å spyle et sykkeldekk en vei, så snur du retninga på vannet og det kommer en sånn "brrrrr" aktig lyd.. samme prinsipp..
-
Aero_krister
- Innlegg: 9
- Registrert: 17 okt 2005, 16:15
- Sted: Bergen, Åsane
Legg inn
av Aero_krister » 20 okt 2005, 17:36
Datapaal N526 skrev:Aero_krister skrev:en eg jobbet med, hadde en volvo 940 tic...han hadde ingen dump ventil, men når han slapp gassen så kom det en lit heftig lyd, høres ut som en svak dump ventil...e det det som e overtrykket som blir sendt i retur gjenom filteret??

det var "chatter" kommer av at du bremser turbinbladene. samme som å spyle et sykkeldekk en vei, så snur du retninga på vannet og det kommer en sånn "brrrrr" aktig lyd.. samme prinsipp..
skadelig for turbo med andre ord??

-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 20 okt 2005, 22:50
jah, det sliter på bladene og ikke minst lagerane.. for å si det veeeldig enkelt.. det sliter på selveste turboen..

-
Aero_krister
- Innlegg: 9
- Registrert: 17 okt 2005, 16:15
- Sted: Bergen, Åsane
Legg inn
av Aero_krister » 21 okt 2005, 17:59
Datapaal N526 skrev:jah, det sliter på bladene og ikke minst lagerane.. for å si det veeeldig enkelt.. det sliter på selveste turboen..

men trenger et helt klart svar, vært litt av det ene og det andre her no, kan eg montere en dump-ventil på denne bilen?? få litt PSSHH lyder i hverdagen også??

-
ole anders
- 0.7 bar

- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
Legg inn
av ole anders » 22 okt 2005, 09:32
jeg satte inn dump ventil på min 900 aero. Jeg merket ingen forskjell på min . fjernet den orginale og og plugget de hullene som ble igjen .brukte vacum slangen fra den gamle på den nye. satte den nye pop offen på støpejernsrøret fra intercooleren. Håper du fikk nne ut av dette

-
Aero_krister
- Innlegg: 9
- Registrert: 17 okt 2005, 16:15
- Sted: Bergen, Åsane
Legg inn
av Aero_krister » 22 okt 2005, 19:30
ole anders skrev:jeg satte inn dump ventil på min 900 aero. Jeg merket ingen forskjell på min . fjernet den orginale og og plugget de hullene som ble igjen .brukte vacum slangen fra den gamle på den nye. satte den nye pop offen på støpejernsrøret fra intercooleren. Håper du fikk nne ut av dette

jepp, takk for svar
da e monterer eg dumpen når eg får bilen

kommer sikkert igjen om eg får problemer med monteringen
