Lugging p? fullt trykk - problem l?st

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Lugging på fullt trykk - problem løst

Legg inn av Runar N403 » 23 okt 2005, 14:03

Spørsmålet har sikkert vært oppe før, men hva kan være grunnen til at 9k'n lugger noen ganger når jeg passerer 1 bar ladetrykk?
Motoren er en 2.0 T16 uten DI og uten kat...
Sist redigert av Runar N403 den 15 des 2005, 10:14, redigert 1 gang totalt.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 23 okt 2005, 17:08

Sikkert trykkvakta di som slår inn, det merkes veldig godt! Omtrent som om bilen "bråstopper" et lite øyeblikk.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 23 okt 2005, 18:43

Den er justert! Vet åssen den funker for å si det sånn :P nei, dette er nok noe annet... jeg misstenker for lite bensin, men jeg har jo chip. og 3 bar btr. pluss at det har oppstått etter hvert...
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 23 okt 2005, 22:27

hvis det er orginale dyser så kan jo kanskje det være problemet?
vet ikke hva orginalt ladetrykk på de bilene er jeg
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 23 okt 2005, 22:46

jeg har hatt det samme problemet... når nåla på bensinmåleren er helt nede og jeg gir full gass og drar den opp i 4000-5000rpm så lugger den skikkelig. kjenner ut som om bilen bråstopper! skikkelig ekkelt syns jeg :P
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 23 okt 2005, 22:54

vorlas_N459 skrev:jeg har hatt det samme problemet... når nåla på bensinmåleren er helt nede og jeg gir full gass og drar den opp i 4000-5000rpm så lugger den skikkelig. kjenner ut som om bilen bråstopper! skikkelig ekkelt syns jeg :P
Der sier du noe... bensinpumpa mi er nok ikke 100%
Skal fylle full tank å sjekke i mårra..
Nevnte i en annen tråd at bensinpumpa mi lager en ule lyd når det er lite bensin. Et tips var at den lille forpumpa har tatt kveld. Fler som har det problemet?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 23 okt 2005, 22:57

er sikkert den som har tatt kveld :P er jo fort gjort å røske pumpa opp å koble strøm til den for å sjekke :)
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 24 okt 2005, 07:21

Bytt alle vakumslanger rundt innsug. Hvis disse er harde kan de skape mye trøbbel. Du behøver ikke å se at de er sprukket for at er istykker. Har hatt samme problemet på en GM 900 og det kostet meg ca 70 kr. å ordne. Funker det ikke har du ihvertfall eliminert et billig problem.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 24 okt 2005, 08:33

Pancho N497 skrev:er sikkert den som har tatt kveld :P er jo fort gjort å røske pumpa opp å koble strøm til den for å sjekke :)
Alt er relativt, brukte litt tid på min 9000, og dte var den nye typen.. Skal visst være verre på de eldre..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 24 okt 2005, 16:15

Freshmaker N237 skrev:
Pancho N497 skrev:er sikkert den som har tatt kveld :P er jo fort gjort å røske pumpa opp å koble strøm til den for å sjekke :)
Alt er relativt, brukte litt tid på min 9000, og dte var den nye typen.. Skal visst være verre på de eldre..
er ikke så ille.. bare tar ut plata baki bagasjerommet, så av med lokket over pumpa, så løsner du gummi belgen rundt (er festa me slangeklemme) så løsner du oppe på slangene på pumpa og stikkene selfølgeli. så er det bare å løfte den opp.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 24 okt 2005, 16:52

Tror ikke det er samme på den bilen du har gjort det på og den jeg har gjort det på..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 24 okt 2005, 19:04

Pancho N497 skrev:er sikkert den som har tatt kveld :P er jo fort gjort å røske pumpa opp å koble strøm til den for å sjekke :)
Joda det er nok passe fort gjort i utgangspunktet, men jeg har masse stereo stående oppå:P

Tror jeg sjekker vacuum slanger først :D takker for tips og keep 'em coming hvis det er fler ;)
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 25 okt 2005, 06:58

9000 pumpa er vel festet med en plastikkring som er skrudd nedtil. Og husker jeg ikke feil er det rimelig trangt nedi der. Jeg har tatt ut ei pumpe fra en 9000 en gang og trengte et spesialverktøy for ikke å ødelegge ringen. Men du oppdager jo det rimelig fort vil jeg tro. :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 25 okt 2005, 08:16

Mortimer-N18 skrev:9000 pumpa er vel festet med en plastikkring som er skrudd nedtil. Og husker jeg ikke feil er det rimelig trangt nedi der. Jeg har tatt ut ei pumpe fra en 9000 en gang og trengte et spesialverktøy for ikke å ødelegge ringen. Men du oppdager jo det rimelig fort vil jeg tro. :)
Stemmer dette, måtte lage spesialverktøy her og det er utrolig trangt og alt må på rett vei nedi der om jeg ikke husker feil.. På den eldre er det noe med ledninger også..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 25 okt 2005, 08:55

Freshmaker N237 skrev:
Mortimer-N18 skrev:9000 pumpa er vel festet med en plastikkring som er skrudd nedtil. Og husker jeg ikke feil er det rimelig trangt nedi der. Jeg har tatt ut ei pumpe fra en 9000 en gang og trengte et spesialverktøy for ikke å ødelegge ringen. Men du oppdager jo det rimelig fort vil jeg tro. :)
Stemmer dette, måtte lage spesialverktøy her og det er utrolig trangt og alt må på rett vei nedi der om jeg ikke husker feil.. På den eldre er det noe med ledninger også..
jeg kan ikke huske at jeg trengte noe spesialverktøy når jeg bytta på min sist.. er det snakk om å ta ut hele "dunken" med begge pumpene, eller å demontere pumpene fra "dunken" ?
Jeg bytta hele greia med begge pumpene..
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Svar