clutchproblem med 900 turbo.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Saab900turbo
Innlegg: 11
Registrert: 29 okt 2005, 16:15

clutchproblem med 900 turbo.

Legg inn av Saab900turbo » 30 okt 2005, 17:32

Hvordan strammer man clutchen på 900 turbo?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 30 okt 2005, 18:05

Sliter med samme problemet jeg også.
Hvis det er en ng900 så tror jeg at den må byttes.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 30 okt 2005, 18:21

har du hydrøylisk eller whire?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Saab900turbo
Innlegg: 11
Registrert: 29 okt 2005, 16:15

Legg inn av Saab900turbo » 30 okt 2005, 19:05

Datapaal N526 skrev:har du hydrøylisk eller whire?
Det er jeg ikke sikker på :?

noen som vet om 1982 mod er ng900?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 30 okt 2005, 19:11

1982 er OG900, og den har hydraulisk overføring


Anders

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 30 okt 2005, 19:33

saabanders skrev:1982 er OG900, og den har hydraulisk overføring


Anders

å da har du ikke noen justeringsmuligheter.....

men hva er feilen? er det at pedalen tar langt inne eller at den "slurer"?

tar pedalen langt inne så kan det være at hullet til bolten som forbinder pedalen med sylinderen er slitt... har vert ute for dette på 2-3 biler....

Saab900turbo
Innlegg: 11
Registrert: 29 okt 2005, 16:15

Legg inn av Saab900turbo » 30 okt 2005, 19:39

problemet er at clutchen ikke virker, når jeg skal sette den i gir så er det som å prve å gire uten clutch :?

Men hvordan kan jeg skjekke om den bolten er slitt?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 30 okt 2005, 19:44

Saab900turbo skrev:problemet er at clutchen ikke virker, når jeg skal sette den i gir så er det som å prve å gire uten clutch :?

Men hvordan kan jeg skjekke om den bolten er slitt?
For å sjekke om den bolten er slitt så må du krabbe litt å se under dasjen, å se om det er mye dødgang på pedalen...

men har du noe motstand i det hele tatt på pedalen?

kan jo være at hovedsyl eller slavesyl er defekt\lekker, kan oxo være slangen som har røke eller luft i systemet........

Saab900turbo
Innlegg: 11
Registrert: 29 okt 2005, 16:15

Legg inn av Saab900turbo » 30 okt 2005, 21:54

jeg var ute å sjekka i stad, og det var ikke slitt bolt. men det er ikke motstand når jeg trykker inn pedalen.
Siden det er hyralisk overføring er det sikkert en tank med olje et sted?
er det samme tanken som servoen?
Og hvor sitter lufteskruen til clutchen?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 30 okt 2005, 22:03

Det er samme tank som bremseveska.
Og lufte skruen sitter fremme i nærheten av det fremre motorfestet, men clutchen kan ikke luftes ved å trykke på pedalen mange ganger. Du må trykksette bremseveske beholderen (tror jeg) vet wurth har utstyr til dette.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 okt 2005, 22:11

Saab900turbo skrev:jeg var ute å sjekka i stad, og det var ikke slitt bolt. men det er ikke motstand når jeg trykker inn pedalen.
Siden det er hyralisk overføring er det sikkert en tank med olje et sted?
er det samme tanken som servoen?
Og hvor sitter lufteskruen til clutchen?
Det er same tanken som bremseveska.
Det finns ein nippel i framkant av merkeskiltet for girkassa, altså der kløtsjhuset er om eg ikkje huskar feil. En må demontere dette for å kome til luftenippelen.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 30 okt 2005, 23:11

Hjelle, N6 skrev:
Saab900turbo skrev:jeg var ute å sjekka i stad, og det var ikke slitt bolt. men det er ikke motstand når jeg trykker inn pedalen.
Siden det er hyralisk overføring er det sikkert en tank med olje et sted?
er det samme tanken som servoen?
Og hvor sitter lufteskruen til clutchen?
Det er same tanken som bremseveska.
Det finns ein nippel i framkant av merkeskiltet for girkassa, altså der kløtsjhuset er om eg ikkje huskar feil. En må demontere dette for å kome til luftenippelen.
Men først så burde du se etter lekasjer på hoved-pumpa (både inni bilen og i motor-rom) rør og slanger i motor-rom samt slavesylynderen (er den som sitter der Hjelle skrev...) samt å sjekke at det er bremsevæske i tanken....

er det ingen lekksjer der så er det nok mest sansynlig enten hoved-sylynderen eller slave-sylynderen som er defekt... (men du kan altids prøve å lufte...)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 okt 2005, 10:06

jeg har alla samme problemet på min og900 84... der tar pedalen sent. har reparert hovedsylinder med repp sett i fra saab, men det ble ikke noe bedre. lurer på om det er luft som er problemet.. har prøvd å kjøre trykkluft gjennom systemet, men det funker ikke, får ikke ut lufta uansett, hvis det er noen luft da:P siden 1 giret mitt er gåent, så må jeg starte i 2. hele tiden, og dermed sliter dette på en cluch som er slitt i fra før av:p kan det være at slavesylindera som er problemet? den som sitter frarmme på cluch-huset? skal jo ut med motoren denne mnd. så da skal jeg nå uansett bytte cluch og alt det der.. men er det ingen som har noen bedre tips for lufting? rørsystemet er jo lagt litt rart opp da:P vurderer meg å sette på et T stykke på det høyeste punktet på linja, slik at jeg får ut all lufta.... kan det være noe lurt?
Sist redigert av Pål N526 den 31 okt 2005, 19:55, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Saab900turbo
Innlegg: 11
Registrert: 29 okt 2005, 16:15

Legg inn av Saab900turbo » 31 okt 2005, 18:30

nå har det skjedd no rart :?
I stad så var jeg ute å så litt på clutchen, "pompa" litt med clutch pedalen og kjente den vart hardere og hardere og trykke inn :?
Så starta jeg bilen og prøvede og sette den i gir, den gikk lett i gir etter att jeg hadde pumpa en liten stund, men etter noen minnuter med kjøring var clutchen like ille, men etter litt pumping så var den bra. Tyder detta på luft i systemet?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 31 okt 2005, 18:52

Lufting av clutch: 1. Åpne luftenippenen
2. Ta deg ein røyk
3. Når røyken er ferdig, steng luftenippelen.

Anders

Svar