clutchproblem med 900 turbo.
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 29 okt 2005, 16:15
clutchproblem med 900 turbo.
Hvordan strammer man clutchen på 900 turbo?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
har du hydrøylisk eller whire?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 29 okt 2005, 16:15
Det er jeg ikke sikker påDatapaal N526 skrev:har du hydrøylisk eller whire?

noen som vet om 1982 mod er ng900?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
saabanders skrev:1982 er OG900, og den har hydraulisk overføring
Anders
å da har du ikke noen justeringsmuligheter.....
men hva er feilen? er det at pedalen tar langt inne eller at den "slurer"?
tar pedalen langt inne så kan det være at hullet til bolten som forbinder pedalen med sylinderen er slitt... har vert ute for dette på 2-3 biler....
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 29 okt 2005, 16:15
problemet er at clutchen ikke virker, når jeg skal sette den i gir så er det som å prve å gire uten clutch
Men hvordan kan jeg skjekke om den bolten er slitt?

Men hvordan kan jeg skjekke om den bolten er slitt?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
For å sjekke om den bolten er slitt så må du krabbe litt å se under dasjen, å se om det er mye dødgang på pedalen...Saab900turbo skrev:problemet er at clutchen ikke virker, når jeg skal sette den i gir så er det som å prve å gire uten clutch![]()
Men hvordan kan jeg skjekke om den bolten er slitt?
men har du noe motstand i det hele tatt på pedalen?
kan jo være at hovedsyl eller slavesyl er defekt\lekker, kan oxo være slangen som har røke eller luft i systemet........
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 29 okt 2005, 16:15
jeg var ute å sjekka i stad, og det var ikke slitt bolt. men det er ikke motstand når jeg trykker inn pedalen.
Siden det er hyralisk overføring er det sikkert en tank med olje et sted?
er det samme tanken som servoen?
Og hvor sitter lufteskruen til clutchen?
Siden det er hyralisk overføring er det sikkert en tank med olje et sted?
er det samme tanken som servoen?
Og hvor sitter lufteskruen til clutchen?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Det er samme tank som bremseveska.
Og lufte skruen sitter fremme i nærheten av det fremre motorfestet, men clutchen kan ikke luftes ved å trykke på pedalen mange ganger. Du må trykksette bremseveske beholderen (tror jeg) vet wurth har utstyr til dette.
Og lufte skruen sitter fremme i nærheten av det fremre motorfestet, men clutchen kan ikke luftes ved å trykke på pedalen mange ganger. Du må trykksette bremseveske beholderen (tror jeg) vet wurth har utstyr til dette.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er same tanken som bremseveska.Saab900turbo skrev:jeg var ute å sjekka i stad, og det var ikke slitt bolt. men det er ikke motstand når jeg trykker inn pedalen.
Siden det er hyralisk overføring er det sikkert en tank med olje et sted?
er det samme tanken som servoen?
Og hvor sitter lufteskruen til clutchen?
Det finns ein nippel i framkant av merkeskiltet for girkassa, altså der kløtsjhuset er om eg ikkje huskar feil. En må demontere dette for å kome til luftenippelen.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Men først så burde du se etter lekasjer på hoved-pumpa (både inni bilen og i motor-rom) rør og slanger i motor-rom samt slavesylynderen (er den som sitter der Hjelle skrev...) samt å sjekke at det er bremsevæske i tanken....Hjelle, N6 skrev:Det er same tanken som bremseveska.Saab900turbo skrev:jeg var ute å sjekka i stad, og det var ikke slitt bolt. men det er ikke motstand når jeg trykker inn pedalen.
Siden det er hyralisk overføring er det sikkert en tank med olje et sted?
er det samme tanken som servoen?
Og hvor sitter lufteskruen til clutchen?
Det finns ein nippel i framkant av merkeskiltet for girkassa, altså der kløtsjhuset er om eg ikkje huskar feil. En må demontere dette for å kome til luftenippelen.
er det ingen lekksjer der så er det nok mest sansynlig enten hoved-sylynderen eller slave-sylynderen som er defekt... (men du kan altids prøve å lufte...)
jeg har alla samme problemet på min og900 84... der tar pedalen sent. har reparert hovedsylinder med repp sett i fra saab, men det ble ikke noe bedre. lurer på om det er luft som er problemet.. har prøvd å kjøre trykkluft gjennom systemet, men det funker ikke, får ikke ut lufta uansett, hvis det er noen luft da:P siden 1 giret mitt er gåent, så må jeg starte i 2. hele tiden, og dermed sliter dette på en cluch som er slitt i fra før av:p kan det være at slavesylindera som er problemet? den som sitter frarmme på cluch-huset? skal jo ut med motoren denne mnd. så da skal jeg nå uansett bytte cluch og alt det der.. men er det ingen som har noen bedre tips for lufting? rørsystemet er jo lagt litt rart opp da:P vurderer meg å sette på et T stykke på det høyeste punktet på linja, slik at jeg får ut all lufta.... kan det være noe lurt?
Sist redigert av Pål N526 den 31 okt 2005, 19:55, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 29 okt 2005, 16:15
nå har det skjedd no rart
I stad så var jeg ute å så litt på clutchen, "pompa" litt med clutch pedalen og kjente den vart hardere og hardere og trykke inn
Så starta jeg bilen og prøvede og sette den i gir, den gikk lett i gir etter att jeg hadde pumpa en liten stund, men etter noen minnuter med kjøring var clutchen like ille, men etter litt pumping så var den bra. Tyder detta på luft i systemet?

I stad så var jeg ute å så litt på clutchen, "pompa" litt med clutch pedalen og kjente den vart hardere og hardere og trykke inn

Så starta jeg bilen og prøvede og sette den i gir, den gikk lett i gir etter att jeg hadde pumpa en liten stund, men etter noen minnuter med kjøring var clutchen like ille, men etter litt pumping så var den bra. Tyder detta på luft i systemet?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.