clutchproblem med 900 turbo.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 okt 2005, 19:56

saabanders skrev:Lufting av clutch: 1. Åpne luftenippenen
2. Ta deg ein røyk
3. Når røyken er ferdig, steng luftenippelen.

Anders
hva med oss "ikke-røykere"??
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 31 okt 2005, 20:08

Datapaal N526 skrev:
saabanders skrev:Lufting av clutch: 1. Åpne luftenippenen
2. Ta deg ein røyk
3. Når røyken er ferdig, steng luftenippelen.

Anders
hva med oss "ikke-røykere"??

sikkert derfor du ikke klarer å lufte clutch`en din d.... :roll: :roll: :wink:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 okt 2005, 20:17

Surbotaab N369 skrev:
Datapaal N526 skrev:
saabanders skrev:Lufting av clutch: 1. Åpne luftenippenen
2. Ta deg ein røyk
3. Når røyken er ferdig, steng luftenippelen.

Anders
hva med oss "ikke-røykere"??

sikkert derfor du ikke klarer å lufte clutch`en din d.... :roll: :roll: :wink:
:finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger: :finger:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 01 des 2005, 21:46

Når min 900 med hydraulisk clutch bare løser ut veeeldig langt inne, å kan vær gæærnt da?
Har bytta den gamle morkne slangen mellom røra, da det virka som det var den som var feilen. Men etter ei lita stund så var den like langt inne igjen....
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 des 2005, 08:54

Hovedsylinderen da.. Lekker det fra den?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 02 des 2005, 09:36

Tror det eneste som hjelper her antakeligvis er å skifte hovedsylinderen som sitter i torpedoveggen. Så lenge ikke clutchen slurer så er det som regel ingenting om å gjøre med den. Hadde samme problemet selv en gang. Overhalet pumpa men det ble ikke noe bedre. Kjørte en stund med problemet og det gikk seg faktisk til slik at det ble helt i orden. Mistenker at det var noen slitekanter/annet som gikk seg til inne i hovedsylinderen.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Morten N42
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 111
Registrert: 14 mar 2003, 01:00
Sted: Hegra
Kontakt:

Legg inn av Morten N42 » 02 des 2005, 23:12

Den enkleste måten å lufte på er å ta ei olijesmørekanne fylt med bremseveske, ta en gummislange å sett på spissen på kanna og ned på luftenippelen å pump til det ikke kommer luftbobbler i bremseveskehuset så skru fast lufteskruen.

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 03 des 2005, 09:38

Takker for alle tips!
Ska prøve det meste i dag;)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 03 des 2005, 13:12

Saab900turbo skrev:nå har det skjedd no rart :?
I stad så var jeg ute å så litt på clutchen, "pompa" litt med clutch pedalen og kjente den vart hardere og hardere og trykke inn :?
Så starta jeg bilen og prøvede og sette den i gir, den gikk lett i gir etter att jeg hadde pumpa en liten stund, men etter noen minnuter med kjøring var clutchen like ille, men etter litt pumping så var den bra. Tyder detta på luft i systemet?

Tipper du bruker bremsevæske....ikke mye bare litt, men det er nok

Høres ut som du har lekkasje nede i slavesylindere. Men først kan du nå kjenne på kløtsjrørene fra hovedsylinder og nedover om det er vått noe sted. Er det tørt, så er feilen sannsynligvis slavesylinderen selv. Når pakningen der nede gir etter kommer falsk luft inn etterhvert. og det du da opplever er at du må pumpe trykk i sylinderen for å presse dette ut. Da virker den en liten stund. Sjekk om det er vått i området rundt sylinderen. Du må ta av plastkappa rundt kløtsjhuset, så kjenner du etter.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 03 des 2005, 13:22

Høres ut som om du har samme problemet som jeg hadde....
Inne i hovedpumpa sitter det en fjær, denne var røket på min, og ripet opp sylinderen slik at væska lakk tilbake igjen (opp i væskebeholderen).
Følgene ble at jeg måtte pumpe hele tiden...

Da må du enten skaffe en ny pumpe, eller hone opp den du har og sette å nye pakninger/O-ringer.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Svar