Lys p? Saaben

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Lys på Saaben

Legg inn av Eirik N396 » 07 nov 2005, 15:13

Jeg har tenkt litt på en ting: Når du skifter lysbryteren fra venstre til høyre, så ser du at den høyre innstillingen lyser bedre! noen som vet noe om dette? hva skjer inni lyskasterne? tennes en ny tråd, eller noe sånt? mulig jeg er helt på jordet, men har andre biler dette? for de jeg har undersøkt dette på ser ikke ut til å ha det! er det kun en eksklusiv Saab-finesse? :D

(vett ikke om denne heller kunne stått under offtopic, men så er det jo Saab vi snakker om da! :) )

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 07 nov 2005, 16:37

Kjørelys det vel. Bergenet for bruk om dagen?? :? Litt svakere en "vanlig" lys. om du går ut av bilen ser du forskjell. Er sånn på 900en min også, er vel ikke lovlig i norge lenger, nå er det på krevet med fulle lys hele tiden. Sikkert noen andre som kan forklare på en mindre klønete måte :roll:

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 07 nov 2005, 18:30

Håper du kan forlate en gammel mann som synes SAAB-historie er gøy.
Jo, kjørelyset er en ( av mange ) gamle Saab-finesser. Den ble lansert på 99 som "varsellys" og jeg tror den kom omtrent samtidig eller litt efter på 96 også. ( usikker der ).
Gjennom att man matet halvljuset = nærlyset via to separate ledninger kunna man på den ene koble in ett motstand i serie og -- voila varsellyset var oppfunnet. Spenningssenkningen som motstandet resulterte i, ga en lengre livslengde på pærene, og da tanken var att bilen skulle ses, ikke att man skulle se noe selv ( det var jo tenkt for brukl på høylys dag ) var det jo viktigere å ha en stor lysende flate ( hovedlyskasteren ) enn å ha god spenning. Siden har konstruksjonen forfinets ( les: gjorts billigere ) og i stedet for motstandet ordner man nu spenningsfallet gjennom dragningen av selve ledningen som går til kjørelyset.
Du merker også forskjellen på hellyset i de to posisjonene, når bryteren står til venstre kan du bare få til helljus( langlys)blink, mens når den står til høyre kobles langlyset in fast. Finessen finns på alle Saaber nu, men i visse land er det jo forbudt med lys mitt på blanke dagen ( de synes vi er noen underlige skruller ) og derfor finns det avhengig av bilmodell og årsmodell enten en sikring som kan tas bort for å slukke vensterposisjonen når det gjelder nærlys, mens langlysblinket fremdeles finns der, eller så kan det finnes en løs hengekopbling som kan demonteres for å oppnå samme effekt.

Ja, det var vel hva jeg visste om dette - sånn omtrent, da.

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 07 nov 2005, 18:34

Det kom på -70 tallet da det ble inn med kjørelys. Det er koplet inn en motstand som gjør at lyset lyser svakere om dagen, og tanken er at da varer lyspærene betydelig lengre. Har ikke hørt noe om at dette ikke er tillatt å breuke fremdeles.

Anders

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 07 nov 2005, 18:56

takker for svar - moro å vite! :D

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 07 nov 2005, 21:30

Ingen regler kan ha tilbakevirkende kraft, godkjent da, godkjent nå!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar